دلایل نفس نفس زدن سگ ها !

دلایل نفس نفس زدن سگ ها !

0 دیدگاه 20 شهریور 1401 چاپ خبر بازدید: 366
دلایل نفس نفس زدن سگ ها !
نفس نفس زدن زمانی است که سگ از طریق دهان نفس می‌کشد و معمولاً در طول فعالیت‌های بدنی سنگین این اتفاق را در سگ‌ها می‌بینیم. با این حال، شرایط خاصی وجود دارد که نفس نفس زدن می تواند نشانه یک بیماری یا یک مشکل سلامتی باشد.

نفس نفس زدن زمانی است که سگ از طریق دهان نفس می‌کشد و معمولاً در طول فعالیت‌های بدنی سنگین این اتفاق را در سگ‌ها می‌بینیم. با این حال، شرایط خاصی وجود دارد که نفس نفس زدن می تواند نشانه یک بیماری یا یک مشکل سلامتی باشد.

 به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  دانستن علل رایج نفس نفس زدن در سگ ها می تواند به صاحبش کمک کند تا تشخیص دهد که نفس نفس زدن سگ طبیعی است یا ناشی از یک بیماری بالینی است.

 

علل شایع نفس نفس زدن در سگ ها :

 

1-  کنترل حرارت :

کنترل گرما یک توانایی سازگاری مهم برای سلامتی است که برای موجودات مختلف از جمله انسان برای زنده ماندن در معرض دمای بالای محیطی، مورد نیاز است. در انسان می توانیم دمای بدن خود را با تعریق تنظیم کنیم. این امر به بدن ما کمک می کند تا در دمای بالای محیط خنک بماند.

متأسفانه سگ‌ها غدد عرق بسیار محدودی دارند. غدد عرق سگ در بالشتک پنجه او قرار دارد و عملکردی مشابه عملکرد انسان دارد. آنها عرق تولید می کنند که وقتی حیوان در معرض محیطی با دمای بالا قرار می گیرد، سبب خنک شدن آن ها می شود.

به جای تکیه بر غدد عرق، راه اصلی برای خنک کردن و دفع گرمای بدن در سگ ها از طریق نفس نفس زدن است.

وقتی سگ‌ها نفس نفس می‌زنند، به سرعت نفس می‌کشند و باعث می‌شود هوای استنشاقی سریعاً به داخل ریه‌ها پمپاژ شود، که این امر تبخیر آب از بینی و ریه‌های سگ را تسهیل می‌کند. این به سگ ها کمک می کند دمای بدن خود را کاهش دهند و افزایش بیش از حد گرمای بدن را که می تواند باعث گرمازدگی شود، کنترل کنند.

 

2-  راهی برای نشان دادن هیجان :

ممکن است متوجه شده باشید که سگ ها در حین بازی و پیاده روی نفس نفس می زنند. نفس نفس زدن در سگ‌ها همچنین می‌تواند یک رفتار عادی باشد که آنها در هنگام هیجان در مورد چیزهای مختلف از خود نشان می‌دهند. نفس نفس زدن به دلیل هیجان اغلب سریع است و گاهی اوقات با صدای بلند در برخی از سگ ها همراه است.

 

3-  پاسخ به استرس :

نفس نفس زدن به دلیل استرس نیز رفتار رایجی است که سگ ها از خود نشان می دهند. با این حال، برخلاف زمان هیجان، زبان بدن خاصی وجود دارد که سگ هنگام استرس از خود نشان می دهند.

سگ‌هایی که استرس دارند معمولاً چشم‌هایشان کاملاً باز است، گوش‌ها و دم‌هایشان جمع شده است و لب آن ها خیس می شود. دانستن سایر علائم فیزیکی استرس در سگ ها می تواند به تشخیص اینکه نفس نفس زدن سگ شما به دلیل هیجان است یا نشانه ای از استرس است، کمک می کند.

 

4-  نفس نفس زدن به عنوان نشانه ای از درد :

در سگ ها، بسته به محل و شدت، طیف وسیعی از علائم فیزیکی درد وجود دارد. درد در سگ‌ها معمولاً با لنگیدن و راه رفتن غیرطبیعی همراه است، اما این تنها شرایط دردناک و التهابی است که بر اندام‌ها و مفاصل تأثیر می‌گذارد. محرک های درد ناشی از سایر قسمت های بدن، یا حتی دردهای اسکلتی- عضلانی که به اندازه کافی قوی نیستند که باعث تغییر راه رفتن در حیوان شوند، می توانند تظاهرات متفاوتی داشته باشند.

یکی از راه هایی که سگ ها درد را نشان می دهند، نفس نفس زدن است. سگ هایی که درد خفیف تا متوسط ​​دارند، یا درد آن ها از یک نقطه منشا می گیرد ، علائم بسیار ظریفی از درد دارند که تشخیص آن دشوار است. نفس نفس زدن معمولاً یک تظاهرات ظریف اما شایع درد در سگ ها است.

یک معاینه فیزیکی کامل برای تعیین اینکه آیا نفس نفس زدن ناشی از درد است یا خیر و برای تعیین محل درد ، لازم است. در برخی موارد، درد ممکن است داخلی باشد و ممکن است برای تعیین دقیق منبع، نیاز به تصویربرداری تشخیصی مانند رادیوگرافی یا سونوگرافی باشد.

 

 

5-  عوارض جانبی برخی داروها :

استفاده از کورتیکواستروئیدهای سیستمیک مانند پردنیزولون یا متیل پردنیزولون می تواند سرعت تنفس سگ ها را افزایش دهد و به عنوان یک عارضه جانبی باعث نفس نفس زدن شود. در حالی که این داروها در درمان بیماری های خاص التهابی یا خود ایمنی موثر هستند، استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها در دوزهای بالا می تواند عوارض جانبی مانند نفس نفس زدن بیش از حد در سگ ها ایجاد کند.

اگر حتی پس از ظاهر شدن علائم بالینی عوارض جانبی، دوز تنظیم نشود، استفاده مداوم می‌تواند مشکلات سلامتی شدیدی را برای  سگ هایی که کورتیکواستروئیدهای سیستمیک دریافت می‌کنند، ایجاد کند. اگر بعد از مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی متوجه نفس نفس زدن سگ خود شدید، بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید تا در مورد اقداماتی که می توانید برای کاهش عوارض جانبی درمان انجام دهید از متخصص دامپزشکی کمک بگیرید.

 

6- بیماری های تنفسی و قلبی عروقی :

نفس نفس زدن، به خصوص اگر بیش از حد و مداوم باشد، می تواند نشانه ای از بیماری تنفسی در سگ ها باشد. برخی از بیماری‌های التهابی تنفسی مانند برونشیت و ذات‌الریه باعث باریک شدن راه‌های هوایی سگ می‌شوند و در نتیجه تنفس و استنشاق اکسیژن برای سگ دشوار می‌شود. به عنوان پاسخ، سگ‌های مبتلا تمایل به نفس نفس زدن دارند تا امکان استنشاق سریع‌تر را فراهم کنند، زیرا تلاش می‌کند تنگی مجرای تنفسی آنها را جبران کند.

چندین عفونت تنفسی نیز باعث التهاب شدید راه هوایی فوقانی و تحتانی و حتی ریه ها و در نتیجه نفس نفس زدن شدید در حیوان مبتلا می شود. صدمات تروماتیکی که منجر به سوراخ شدن ریه یا تثبیت آن می شود نیز می تواند باعث مشکلات تنفسی شود که معمولاً به صورت نفس نفس زدن در سگ ها ظاهر می شود.

بیماری های قلبی عروقی نیز یکی از علل پاتولوژیک شایع نفس نفس زدن در سگ ها هستند. قلب مسئول توزیع خون اکسیژن دار به بافت ها و اندام ها و تبادل گاز در ریه های حیوان در طول تنفس است. اختلال در عملکرد قلب باعث توزیع نامناسب اکسیژن به اندام ها و بافت های مختلف و تبادل ناکارآمد خون و گاز در طول تنفس می شود.

این گردش خون به خطر افتاده و تبادل خون و گاز در ریه ها منجر به اکسیژن رسانی ضعیف به بافت ها می شود که حیوان با افزایش تعداد تنفس از طریق نفس نفس زدن جبران می کند. در موارد شدید بیماری قلبی عروقی، ریه‌ها دچار احتقان می‌شوند و در نتیجه مشکلات تنفسی ایجاد می‌شود و نفس نفس زدن سگ‌ها با چنین شرایطی بدتر می‌شود.

به این وب سایت رای دهید