فلج حنجره در سگ ها

فلج حنجره در سگ ها

0 دیدگاه 19 بهمن 1401 چاپ خبر بازدید: 573
فلج حنجره در سگ ها
فلج حنجره وضعیتی در سگ است که در آن ماهیچه های حنجره دیگر قادر به باز و بسته کردن گلوت (ریما گلوتیدیس) نیستند. حنجره بخشی از دستگاه تنفسی فوقانی است. وقتی ماهیچه های حنجره دیگر به درستی کار نکنند، تارهای صوتی ثابت می مانند

فلج حنجره وضعیتی در سگ است که در آن ماهیچه های حنجره دیگر قادر به باز و بسته کردن گلوت (ریما گلوتیدیس) نیستند. حنجره بخشی از دستگاه تنفسی فوقانی است. وقتی ماهیچه های حنجره دیگر به درستی کار نکنند، تارهای صوتی ثابت می مانند که منجر به صداهای غیرعادی در هنگام تنفس می شود و خطر ورود غذا و آب به ریه ها را افزایش می دهد. ممکن است یک یا هر دو طرف حنجره تحت تأثیر قرار گیرد.

علل فلج حنجره در سگ ها

فلج حنجره می تواند یک اختلال ارثی باشد، به ویژه در هاسکی سیبری، بول تریر، بوویه فلاندر، پیرنه و دالماتیان. علائم اغلب در سال اول زندگی سگ ظاهر می شود.

همچنین یک نوع غیر ارثی فلج حنجره وجود دارد. این فلج حنجره اکتسابی نامیده می شود. اعتقاد بر این است که بیشتر این موارد به دلیل یک بیماری عمومی است که به ارتباط اعصاب به عضلات حمله می کند. در نهایت می تواند سایر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این اختلال اکتسابی بیشتر در سگ های مسن دیده می شود. لابرادور رتریورها اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند، درست مانند سایر نژادهای سگ بزرگ و غول پیکر در سگ های نژادهای کوچکتر، این اختلال به طور مکرر دیده نمی شود.

فلج حنجره همچنین می تواند در نتیجه آسیب به گلو و اعصاب کنترل کننده حنجره رخ دهد. می تواند برای مثال، آسیبی به شکل جراحی، تومور یا زخم نیش در قسمت فوقانی گردن باشد که همگی می توانند به طور بالقوه به اعصاب آسیب برسانند و منجر به فلج حنجره شوند.

بسیاری از سگ های مبتلا به فلج حنجره نیز کم کاری تیروئید (متابولیسم پایین) دارند. متأسفانه به نظر نمی رسد که درمان کم کاری تیروئید به فلج حنجره کمک کند

علائم شایع در سگ های مبتلا به فلج حنجره

شایع ترین علامت تغییر در صدای آن هنگام  واق زدن سگ و نفس کشیدن است. این استریدور نامیده می شود و نتیجه تغییر ارتعاش و حرکت هوا از طریق حنجره است زیرا حنجره قادر به باز و بسته شدن کامل نیست. علائم زمانی که سگ فعال تر است بدتر می شود، بنابراین صدا پس از دویدن و بازی یا اگر سگ شما داغ است، بلندتر می شود.

در اینجا لیستی از علائم وجود دارد:

استریدور (صدای هنگام نفس کشیدن سگ)

مشکل در تنفس

مشکل در تنفس عمیق

رنگ آبی زبان یا لثه

سرفه یا استفراغ هنگام خوردن یا نوشیدن سگ

طبق معمول به سراغ غذا نمی رود و به گونه ای دیگر می جود

قدرت کمتر در پاها، به ویژه در سگ های مسن مبتلا به فلج حنجره دیده می شود

آروغ همراه با پرتاب خوراک هضم نشده

موارد منفرد یا چندگانه ذات الریه در نتیجه غذای استنشاقی

فلج حنجره در سگ چگونه تشخیص داده می شود؟

معاینه فیزیکی کامل اولین قدم است. سگ شما ممکن است برای افزایش تنفس و ارزیابی تغییر در صدای تنفسش نیاز به پیاده داشته باشد. پس از معاینه فیزیکی، گام بعدی اغلب این است که به سگ خود یک آرامبخش سبک بدهید تا حنجره معاینه شود. پس از آرام بخش، داروی دیگری که تنفس را تحریک می کند، اغلب تجویز می شود. با این کار می توانید ببینید تک تک قسمت های حنجره چگونه حرکت می کنند، آیا تارهای صوتی می توانند به درستی باز و بسته شوند و آیا مشکل در هر دو یا فقط یک طرف است.

اسکن اولتراسوند ناحیه گردن/گلو نیز می تواند بخشی از ارزیابی توانایی عضلات موضعی برای حرکت باشد. این اغلب به یک دامپزشک متخصص در این زمینه نیاز دارد.

رادیوگرافی قفسه سینه برای بررسی علائم ذات الریه پس از استنشاق غذا و ارزیابی مری توصیه می شود. بسیاری از سگ های مبتلا به فلج حنجره دارای مری بزرگ (مگا مری) نیز هستند.

فلج حنجره چگونه درمان می شود؟

اگر در هنگام استراحت یا در حین ورزش، استرس یا در هوای گرم مشکل تنفسی وجود ندارد، اغلب تصمیم می گیرید فقط مراقب بدتر شدن وضعیت باشید. همچنین در موارد خفیف توصیه می شود که به جای قلاده از بند استفاده کنید تا از فشار بر مجاری تنفسی سگ خود جلوگیری کنید. بهتر است از ورزش سگ در هوای گرم خودداری کنید، زیرا این امر می تواند منجر به تورم غشاهای مخاطی در راه های هوایی شود که می تواند تنفس را دشوار کند.

اگر سگ شما دچار استرس می شود، به عنوان مثال با تنها ماندن در خانه یا در هنگام رعد و برق یا موارد مشابه، ممکن است ایده خوبی باشد که با دامپزشک خود در مورد امکان استفاده از داروهای ضد اضطراب یا آرام بخش صحبت کنید. همچنین می تواند ایده خوبی باشد که خطر بلع اشتباه سگ خود را کاهش دهید، زیرا اگر غذا وارد مجاری تنفسی شود، این امر می تواند منجر به سرفه و ذات الریه شود. برای مثال می‌توانید از کاسه‌های غذای مخصوصی استفاده کنید که از قورت دادن غذا توسط سگ جلوگیری می‌کند، از غذای کنسرو شده یا غذای نرم شده استفاده کنید و کاسه‌های آبی تهیه کنید که در آن سگ نیز باید مدت بیشتری برای نوشیدن صرف کند.

در موارد شدید ممکن است جراحی لازم باشد. با این حال، فلج حنجره را درمان نمی کند! هدف از این عمل بهبود اندازه حنجره برای تسهیل تنفس است. متداول ترین عمل "لارنگوپلاستی جانبی آریتنوئید" یا به زبان عامیانه تر: "عملیات کمربند" نامیده می شود. می توان آن را در یک یا هر دو طرف حنجره انجام داد. متأسفانه، از آنجایی که سوراخ نای را در یک موقعیت باز ثابت می کند تا تنفس راحت تر شود، خطر بیشتری برای ورود غذا به مجاری تنفسی و در نتیجه ابتلا به ذات الریه وجود دارد.

به این وب سایت رای دهید