سگ شیتزو

سگ شیتزو

0 دیدگاه 27 مهر 1400 چاپ خبر بازدید: 981
سگ شیتزو
شی تزو یک سگ کوچک اما قوی با مویی بلند است. رفتار هوشیارانه،بازیگوش و شجاعانه این نژاد آن را در بین علاقه مندان به سگ های کوچک محبوب کرده است. شی تزو یک نژاد باستانی است و سابقه طولانی به عنوان سگی اشرافی دارد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، هنگامی که شی تزو آموزش داده شود، می تواند یک همراه فوق العاده باشد. اندازه کوچک آن باعث می شود این نژاد برای آپارتمان ها و فضاهای کوچک زندگی ایده آل باشد. فقط برای  خروپف آماده باشید. شی تزو به دلیل شکل سر و صورت کوتاه و صاف "نژاد براکسیفالی" محسوب می شود. به طور کلی ، اکثر صاحبان نژاد به شما می گویند که شی تزو یک نژاد سگ دوست داشتنی است.

ویژگی های شی تزو

سطح محبت                          بالا

دوستی                                 بالا

کودک پسند                           بالا

دوستدار حیوانات خانگی           بالا

نیازهای ورزش                        کم

بازیگوشی                             بالا

سطح انرژی                      متوسط

آموزش پذیری                    متوسط

هوش                                  بالا

گرایش به پارس کردن              کم

میزان ریزش مو                   متوسط

تاریخچه شی تزو

نام شی تزو از کلمه چینی "شیر" گرفته شده است زیرا ظاهری شبیه شیر دارد. شواهد مربوط به اجداد شی تزو را می توان در نژادهای باستانی ، به ویژه در تبت جستجو کرد. تجزیه و تحلیل DNA نشان می دهد که شی تزو ، مانند apso Lhasa ، شاخه ای مستقیم از گرگ است.

این نژاد به عنوان یک سگ اصیل چین شناخته شد ، مخصوصاً به عنوان یک حیوان خانگی سلطنتی در سلسله مینگ از قرن 14 تا 17. آنها مورد علاقه امپراطور T'zu Hsi در اواخر دهه 1800 بودند.

شی تزو همیشه یک سگ خانگی بوده است ، هرگز برای اهداف شناخته شده دیگر پرورش داده نشده است. این نژاد به عنوان نگهبان معبد خدمت می کرد. شاید به همین دلیل است که شی تزو تا به امروز یکی از محبوب ترین و محبوب ترین نژادهای کوچک است.

از نظر تاریخی ، سلطنتی چین اجازه نمی داد که سگ خارج از اشراف معامله شود. تا سال 1930 بود که اولین شی تزو به اروپا وارد شد. آنها پس از جنگ جهانی دوم وارد آمریکا شدند. این نژاد در سال 1969 توسط باشگاه پرورشگاه آمریکایی (AKC) شناخته شد.

 

مراقبت از شی تزو

موی شیتزو به طور مداوم رشد می کند. بسیاری از صاحبان موها را کوتاه می کنند و موها را تا حدودی فر و کرکی نشان می دهند. به دلیل این نوع مو، نظافت مرتب یک ضرورت مطلق است. شیتزو باید هفته ای یک یا دو بار مسواک زده شود (در صورتی که خز به مدت طولانی نگهداری شود) حداکثر یک بار در روز. کوتاهی مو ممکن است هر چند هفته یکبار ضروری باشد. وقتی موهای صورت کوتاه نشده باشد ، می تواند چشم ها را تحریک کند. 

شی تزو به دلیل الگوی کم ریزش، نژاد سگهای ضد حساسیت نامیده می شود . موهای شل به احتمال زیاد در مو باقی می مانند تا هوا. با این حال ، توجه داشته باشید که مواد حساسیت زا در شوره و بزاق باقی می مانند ، بنابراین هنوز تعدادی در محیط اطراف سگ وجود خواهد داشت. اگر حساس هستید ، عاقلانه است که زمانی را با یک شی تزو بگذرانید تا ببینید آیا این نژاد قبل از پذیرش حساسیت شما را تحریک می کند یا خیر.

ناخن های سگ باید ماهی یکبار کوتاه شود و شما باید با مسواک زدن مرتب دندان های خود به بهداشت دهان و دندان خود کمک کنید.

آموزش  و  معاشرت مناسب   برای شاد نگه داشتن و حفظ تناسب اندام مهم است. فقط به این دلیل که شی تزو یک سگ کوچک است ، این تمرینات را کنار نگذارید. این نژاد نسبتاً باهوش است اما دارای رگه ای سرسخت است.

شیتزو دارای سطح انرژی متوسطی است و به تمرینات معمول نیاز دارد  . پیاده روی های روزانه   و فعالیت های سرگرم کننده مانند  بازی ها  می توانند به شیتزو شما کمک کنند تا از نظر روحی و جسمی تحریک شوند. آنها به خوبی با زندگی در آپارتمان سازگار می شوند به شرطی که به آنها زمان بازی فعال بدهید. آنها به دلیل صاف بودن چهره خود در گرما خوب عمل نمی کنند و می توانند از گرما خسته شوند ، بنابراین در هوای گرم بیشتر مراقب باشید.

 شیتزو به سختی می تواند خانه نشین شود و شما باید از سنین پایین در آموزش این سگ کوشا باشید. آنها می توانند برای استفاده از جعبه زباله در داخل خانه آموزش ببینند. با این حال ، توجه داشته باشید که آنها تمایل به خوردن مدفوع سگ خود و دیگر سگ دارند ، بنابراین شما باید منطقه سگ خود را تمیز نگه دارید.

این نژاد در خانواده های چند حیوان خانگی با سگ ها و گربه های دوستانه به خوبی کنار می آید ، به خصوص اگر آنها با هم بزرگ شده باشند. Shih Tzus تا زمانی که کودک به اندازه کافی بزرگ باشد که بتواند با سگ آرام و محترمانه رفتار کند، با کودکان عالی است. به عنوان یک سگ کوچک ، شی تزو می تواند به راحتی توسط بازی خشن آسیب ببیند.

 

مشکلات بهداشتی شایع

پرورش دهندگان مسئول تلاش می کنند تا بالاترین استانداردهای نژادی را که توسط باشگاه های پرورشگاه مانند AKC تعیین شده است ، حفظ کنند. با این حال، برخی مشکلات بهداشتی ارثی می تواند در نژاد ایجاد شود. در شرایط زیر باید به آنها توجه شود:

 سندرم براکیسفالیک

بیماری دیسک بین مهره ای

Keratoconjunctivitis Sicca (خشکی چشم)

دیستشیازیس

رژیم غذایی و تغذیه

به عنوان یک سگ کوچک ، یک شی تزو تنها به 1 فنجان غذای خشک سگ در روز نیاز دارد. مقدار بستگی به سن ، سطح فعالیت ، اندازه و عوامل بهداشتی سگ دارد. مهم است که وزن سگ خود را زیر نظر داشته باشید و در صورت مشاهده اضافه وزن سگ اقدام کنید. برای دریافت توصیه ها ، استراتژی تغذیه مناسب را با دامپزشک خود در میان بگذارید.

 

به این وب سایت رای دهید