نارسایی کلیه در حیوانات خانگی

نارسایی کلیه در حیوانات خانگی

0 دیدگاه 11 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 682
نارسایی کلیه در حیوانات خانگی
نارسایی کلیه در حیوانات خانگی- منظور از نارسایی کلیه در حیوانات خانگی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، کلیه های حیوان خانگی مواد زائد را که در اثر تجزیه غذا، سلول های فرسوده، سموم و بسیاری از داروهایی که برای درمان مسائل پزشکی تجویز می شوند، از خون آنها خارج می کند. کلیه‌های حیوان خانگی شما نیز ماده‌ای تولید می‌کنند که در ایجاد گلبول‌های قرمز خون جدید نقش دارد و به تنظیم فشار خون و سطح کلسیم و ویتامین D حیوان خانگی شما کمک می‌کند. نارسایی کلیه در حیوانات خانگی می تواند حاد یا مزمن باشد. صرف نظر از نوع، بیماری کلیوی یک مشکل جدی برای حیوان خانگی شما است و نیاز به توجه وجدان دامپزشکی دارد.

نارسایی کلیه در حیوانات خانگی

بیماری حاد کلیه در حیوانات خانگی طی چند ساعت تا چند روز رخ می دهد و حیوانات خانگی در هر سنی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. بسیاری از مسائل می تواند باعث نارسایی حاد کلیه شود.

سموم و سموم - مواد مضری که به کلیه های حیوان خانگی شما آسیب می رساند، معمولا باعث نارسایی حاد در حیوانات خانگی می شوند. بسیاری از وسایل خانگی رایج می توانند منجر به نارسایی حاد کلیه شوند ضد یخ، مایعات پاک کننده و ایبوپروفن از مقصران رایج آن هستند. نیش مار سمی نیز می تواند باعث نارسایی کلیه شود.

شوک

وقتی حیوان خانگی شما مقدار قابل توجهی خون از دست می دهد یا به شدت کم آب می شود، جریان خون به کلیه های حیوان خانگی شما به خطر می افتد و می تواند منجر به از کار افتادن کلیه ها شود. حیوان خانگی خود را از نظر گرمازدگی در هوای گرم از نزدیک تحت نظر داشته باشید، زیرا استرس گرمایی شدید می تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

تروما

ضربه شدید به حیوان خانگی شما، به خصوص شکستگی لگن یا ترکیدن مثانه می تواند باعث آسیب کلیه شود.

عفونت 

 باکتری های موجود در کلیه ها می توانند به بافت آسیب رسانده و منجر به نارسایی کلیه شوند.

انسداد 

اگر حیوان خانگی شما دارای انسداد مجرای ادراری باشد، مانند جرمی که مجرای ادرار را مسدود می‌کند، ادرار در مثانه جمع می‌شود و به کلیه‌ها رانده می‌شود. این باعث فشار در کلیه می شود که می تواند به بافت کلیه آسیب برساند.

نارسایی قلبی 

 فشار خون پایین ناشی از آن جریان خون را کاهش می دهد و به کلیه ها آسیب می رساند.

نارسایی مزمن کلیه در سگ و گربه

حیوانات خانگی مسن‌تر معمولا تحت تأثیر نارسایی مزمن کلیه قرار می‌گیرند، که به از دست دادن مداوم عملکرد کلیه در طول زمان است. از آنجایی که نارسایی مزمن کلیه به تدریج رخ می دهد، علت آن همیشه مشخص نمی شود، اما ممکن است چندین مشکل ایجاد شود. 

بیماری های دندانی شایع ترین علت بیماری مزمن کلیه است. باکتری‌ها روی دندان‌های حیوان خانگی شما جمع می‌شوند و وارد جریان خون آن‌ها می‌شوند و برای برداشتن به کلیه‌ها ختم می‌شوند. مقادیر قابل توجهی باکتری می تواند به بافت کلیه آسیب برساند. با گذشت زمان فشار خون بالا به عروق کوچک اطراف کلیه ها آسیب می رساند و در نتیجه جریان خون کاهش می یابد که بافت ها را از مواد مغذی محروم می کند. کم کاری تیروئید منجر به کاهش جریان خون به کلیه می شود، در حالی که پرکاری تیروئید باعث افزایش پروتئین در گردش در جریان خون می شود و در صورت نیاز به فیلتر کردن پروتئین باعث آسیب به بافت کلیه می شود.

علائم نارسایی کلیه در سگ و گربه

حیوانات خانگی در مراحل اولیه نارسایی مزمن کلیه ممکن است هیچ علامتی از خود نشان ندهند، اما در صورت بروز، علائم عبارتند از:

تکرر ادرار - گربه ها ممکن است خارج از جعبه زباله ادرار کنند

مصرف بیش از حد آب برای جایگزینی مایعات از دست رفته هنگام ادرار کردن

  • بی حالی
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • استفراغ
  • بوی بد دهان
  • زخم های دهان

تشخیص نارسایی کلیه در سگ و گربه

تشخیص معمولا بر اساس نتایج آزمایش خون و آزمایش ادرار است. خون حیوان خانگی شما برای بررسی غلظت دو ماده زائد کلیدی - نیتروژن اوره خون و کراتینین ارزیابی می شود. سطح کلسیم و فسفر نیز اندازه گیری می شود، زیرا معمولا در موارد نارسایی کلیه افزایش می یابد. ادرار حیوان خانگی شما از نظر وجود پروتئین، سلول های خونی و باکتری ها و غلظت ادرار ارزیابی می شود.

به این وب سایت رای دهید