گربه Sphynx

گربه Sphynx

0 دیدگاه 12 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 975
گربه Sphynx
Sphynxes در میان سایر حیوانات خانگی به دلیل نداشتن خز یا مو برجسته است - که یک اتفاق غیر معمول در میان بیشتر پستانداران است. این گربه‌سان‌های غیر پشمالو دوست دارند هر زمان که ممکن است در گرمای خورشید بپرند تا گرم شوند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گربه اسفنکس، گربه سانانی هستند که از ابوالهول افسانه ای مصری نامگذاری شده اند.  علیرغم ظاهر سلطنتی خود، آنها رفیق بازیگوش و احمق هستند که گاهی بیشتر شبیه سگ هستند تا گربه. آنها ممکن است به نظر بیایند که حیوانات خانگی فراعنه هستند، اما در واقع، آنها در اصل اهل کانادا هستند.

ویژگی های گربه Sphynx

سطح محبت   بالا

دوستی         بالا

حیوانات خانگی دوستانه      بالا

نیازهای ورزش  کم

بازیگوشی       بالا

سطح انرژی     بالا

هوش             بالا

تمایل به میو    بالا

مقدار ریزش مو  کم

 

تاریخچه گربه Sphynx

در حالی که آزتک‌های باستانی صدها سال پیش گربه‌های بدون مو را پرورش می‌دادند، گربه اسفنکس که امروزه می‌شناسیم در واقع یک نژاد کانادایی است که در سال 1966 در تورنتو از یک جهش ژنتیکی تصادفی منجر به بی‌مویی شد. برخی از پرورش دهندگان گربه بی مو را دوست داشتند و تصمیم گرفتند افرادی را پرورش دهند که به طور مداوم فرزندان بدون مو تولید می کنند.

این نژاد که در ابتدا "بدون مو" کانادایی نامیده می شد، به آمریکا راه یافت و متخصصان گربه هایی را با این ژن جدید کشف شده بدون مو برای ایجاد گربه های اسفنکس بدون مو پرورش دادند. گربه اسفنکس همچنان یک انتخاب خانگی محبوب در آمریکای شمالی است و در اروپای غربی محبوبیت پیدا می کند.

نژاد اسفنکس توسط انجمن بین المللی گربه در سال 2005،  انجمن گربه سانان در سال 2002 و چندین باشگاه گربه مستقل در اروپا به رسمیت شناخته شد ، اگرچه استانداردهای این نژاد کمی متفاوت است.

برخی از مراکز ثبت گربه های اصیل گربه اسفنکس را بر اساس این ایده که بی موی این نژاد یک ناهنجاری ژنتیکی است که می تواند برای سلامتی و طول عمر گربه ها مضر باشد، تشخیص نمی دهند.

 

مراقبت از گربه Sphynx

گربه‌های اسفینکس وفادار و سرشار از عشق به انسان‌ها هستند و اغلب می‌توان آنها را دنبال کرد یا در حالی که دم خود را تکان می‌داد در آغوش گرفته شوند. گربه‌های اسفنکس با وجود اینکه تقریبا همیشه ترجیح می‌دهند در آغوش بگیرند، بازیگوش نیز هستند . اگرچه گربه های اسفنکس گربه های بسیار فعالی هستند، اما نیازهای ورزشی آنها کم است.

اگر بیشتر روز از خانه دور هستید، ممکن است بخواهید دو گربه اسفنکس بگیرید. اسفنکس ها با سایر حیوانات خانگی نیز کنار می آیند، بنابراین می توانید خیالتان راحت باشد و بدانید که اگر حیوان دیگری از جمله سگ در خانه داشته باشید، خوشحال خواهند شد. گربه‌های اسفینکس عاشق بازی ، پریدن  هستند. گربه های اسفنکس اجتماعی و باهوش به خوبی به آموزش پاسخ می دهند. 

با وجود ظاهر بدون مو، نظافت بخش مهمی از مراقبت از اسفنکس است. از آنجایی که آنها هیچ خزی برای جذب روغن بدن خود ندارند، پوست گربه اسفنکس باید مرتباً تمیز شود تا تعادل چربی سالمی داشته باشد و از مشکلات پوستی جلوگیری شود. شما باید گربه اسفنکس خود را حداقل یک بار در هفته  حمام کنید تا تجمع چربی از بین برود. شما باید بین چین و چروک‌های فراوان آن‌ها را بشویید.

برخلاف تصور رایج، گربه های اسفنکس کاملاً ضد حساسیت نیستند . آنها ممکن است بدون مو به نظر برسند، اما این گربه ها در واقع با یک خز بسیار ظریف و جیر مانند پوشیده شده اند. با این حال، پزشکان گربه اسفنکس را به عنوان راه حلی برای گربه‌دوستانی که فقط به موهای حیوانات حساسیت دارند، توصیه می‌کنند.

 

مشکلات رایج سلامتی

گربه‌های اسفینکس به دلیل بی‌مو بودن، به قرار گرفتن در معرض نور خورشید حساس هستند، زیرا برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش، خز ندارند. قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید آنها باید محدود شود. درست مانند انسان ها، این گربه ها در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می توانند دچار آفتاب سوختگی شوند. به همین دلیل، اسفنکس ها باید به عنوان حیوانات خانگی در داخل خانه باقی بمانند یا در بیرون از خانه به دقت تحت نظر قرار گیرند.

علاوه بر مشکلات پوستی، برخی از شرایطی که ممکن است مستعد ابتلا به آن باشند عبارتند از:

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک یک بیماری قلبی شایع که باعث ضخیم شدن عضله قلب 

بیماری پریودنتال یا اختلالات لثه

میوپاتی ارثی، ضعف عضلانی عمومی

برای جلوگیری از مشکلات سلامت پوست و لثه، گربه های اسفنکس باید مرتباً نظافت شوند. حمام هفتگی و مسواک زدن دندان ها برای جلوگیری از مشکلات سلامتی گربه اسفنکس معجزه می کند.

رژیم غذایی و تغذیه

گربه های اسفینکس عاشق غذا هستند و شکم آنها این را ثابت می کند. آنها هر چیزی را که به آنها پیشنهاد دهید می خورند. با این حال، هنوز باید به تغذیه آنها توجه زیادی داشته باشید .

گربه های اسفینکس متابولیسم بالایی دارند و سیستم گوارشی حساسی دارند، بنابراین وعده های غذایی کوچک در فواصل منظم در طول روز ایده آل است. سرو غذا به این روش از بی علاقگی گربه ها به وعده های غذایی خود نیز جلوگیری می کند.

غذای خشک گربه دندان های گربه را تمیز می کند و از سلامت لثه ها محافظت می کند، اما مطمئن شوید که اسفنکس شما بعد از غذا آب زیادی برای نوشیدن داشته باشد تا از کم آبی بدن جلوگیری شود. جویدن‌های سخت‌تر گربه را نیز می‌توانید در فروشگاه تخصصی حیوانات خانگی‌تان پیدا کنید و به خوبی برای تقویت لثه‌های سالم کار می‌کنند.

برخی از صاحبان گربه‌های اسفنکس رژیم غذایی خام را انتخاب می‌کنند و ادعا می‌کنند که فواید سلامتی زیادی دارند. کارشناسان رژیم غذایی چرخشی از ماهی های خام مانند ماهی تن یا ساردین را به اضافه کیبل و  غذای کنسرو شده مرطوب برای گربه پیشنهاد می کنند .

 

Sphynx یک نژاد دوست داشتنی، بازیگوش و وفادار است.

اکثر اسفنکس ها با دیگر گربه ها و سگ ها به خوبی کنار می آیند.

افرادی که از موهای گربه یا گربه های ریخته شده خوششان نمی آید، این نژاد بی مو را دوست خواهند داشت.

بدون مو، مستعد آفتاب سوختگی است و نمی تواند دمای سرد را تحمل کند.

آنها ضد حساسیت نیستند،  روغن ها می توانند باعث آلرژی شوند. 

این نژاد مستعد ابتلا به کاردیومیوپاتی و همچنین مشکلات پوستی و دندانی است.

به این وب سایت رای دهید