آیا دهان سگ تمیزتر از دهان انسان است؟

آیا دهان سگ تمیزتر از دهان انسان است؟

0 دیدگاه 16 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 1258
آیا دهان سگ تمیزتر از دهان انسان است؟
آیا دهان سگ شما تمیزتر از دهان شماست؟ این چیزی است که، به بسیاری از ما گفته شده یا شاید حتی گفته شده در حالی که سگی صورت ما را می لیسید. اما، مانند بسیاری از داستان های قدیمی، پاسخ واقعی کمی پیچیده تر از یک بله یا نه ساده است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، به زبان ساده،"نه" دهان سگ تمیزتر از دهان ما نیست. در واقع، دهان سگ شما می تواند صدها گونه باکتری مختلف و حتی انگل داشته باشد. و احتمالاً از این واقعیت سرچشمه می گیرد که باکتری در دهان سگ شما با باکتری در دهان انسان متفاوت است. باکتری های رایجی که در دهان سگ شما یافت می شود می تواند شامل موارد زیر باشد:

پاستورلا که به عنوان فلور طبیعی برای دهان سگ شما در نظر گرفته می شود

بارتونلا، که می تواند باعث ورم دهان در گربه ها و همچنین تب خراش گربه شود

سالمونلا ، اشریشیا کلی ، کلستریدیوم ،و کمپیلوباکتر ، همه از آن فلور نرمال روده است.

علاوه بر جمع آوری باکتری های روده، دهان سگ شما ممکن است در صورت خوردن مدفوع یا زباله در حیاط، انگل های روده را نیز در خود جای دهد. حتی اگر سگ شما بیشتر عمر خود را در داخل خانه سپری کند، اگر در خاک گلدانی که برای گیاهان خود استفاده می کنید بازی کند یا بخورد، در معرض خطر بلع تخم کرم گرد است .

انواع خاص و غلظت باکتری ها در دهان سگ شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

رژیم غذایی: کیبل های ترد نسبت به غذاهای کنسرو شده منجر به تجمع کمتر پلاک روی دندان سگ شما می شود.

ژنتیک: سگ های نژاد کوچکتر مستعد ابتلا به بیماری های دندانی هستند

عوامل محیطی: اگر سگ شما به طور معمول در هنگام پیاده روی در حیاط یا زباله ها در حیاط قرار می گیرد، ممکن است بیشتر در معرض خطر جمع کردن برخی از باکتری های بدخیم باشد.

آیا می توانید از باکتری های موجود در دهان سگ خود بیمار شوید؟

در بیشتر موارد، اگر سگ شما یک یا دو لیس تصادفی به شما بزند، بیمار نخواهید شد. با این حال، اگر دچار نقص ایمنی هستید، باید بیشتر محتاط باشید. راه هایی برای جلوگیری از بیمار شدن سگتان می تواند شامل موارد زیر باشد:

اجازه ندهید سگتان شما را بلیسد یا هر زخمی که ممکن است داشته باشید

شستن دست‌ها پس از لمس سگ

تمیز کردن روتین دندان و مراقبت از دندان سگ شما

هر 6 تا 12 ماه یکبار مدفوع سگ خود را از نظر وجود انگل روده بررسی کنید

سگ خود را در مورد پیشگیری از کرم قلب به روز نگه دارید . اگرچه کرم‌های قلب انگل‌های روده نیستند ، اما پیشگیری‌های ماهیانه که دامپزشک شما می‌فروشد نیز می‌تواند از چندین عفونت انگلی روده جلوگیری کند.

به طور مرتب اسباب بازی ها و ملافه های سگ خود را در آب گرم و صابون بشویید

بهداشت دهان سگ چقدر مهم است؟

بهداشت دهان و دندان در هر نژاد سگ مهم است، امادر سگ های نژاد کوچکتر اهمیت بیشتری دارد. دلیل این امر دو مورد است. اول اینکه، بیشتر سگ های نژاد کوچک مستعد سلامت دندان ضعیف هستند. در واقع، این یک اتفاق نادر است که یک نژاد یورکی ، چیهواهوا یا سایر نژادهای کوچک. ثانیاً، بسیاری از سگ های نژاد کوچک نیز در مراحل بعدی زندگی مستعد ابتلا به بیماری قلبی هستند. مانند افراد، بافت لثه بسیار عروقی است و به همین دلیل، بافت لثه سگ شما مکان شماره یک است که باکتری ها می توانند وارد جریان خون شوند. سپتی سمی، که می تواند از باکتری های دهان ایجاد شود منجر به یک بیماری قلبی به نام اندوکاردیت شود که می تواند هر بیماری قلبی همزمان را تشدید کند.

مسواک زدن دندان های سگتان

متأسفانه سگ ها نمی توانند دندان های خود را مسواک بزنند، بنابراین باید برای تمیز نگه داشتن دندان های خود به ما نیاز دارند. برای شروع مسواک زدن دندان های سگتان هیچ وقت دیر نیست.انواع مختلفی از مسواک های سگی و برس های انگشتی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، اما اگر به تازگی شروع به کار کرده اید، ممکن است استفاده از انگشت دستکش راحت تر باشد. مهم ترین چیزی که باید در مورد مسواک زدن دندان های سگ خود بدانید این است که مطمئن شوید از خمیر دندان های ایمن برای حیوانات خانگی استفاده می کنید.. متأسفانه، خمیردندان موجود در حمام شما دارای مقدار زیادی فلوراید برای دندان سگ شما است. به علاوه، بیشتر خمیردندان های سگ دارای طعم هایی هستند که برای سگ شما خوش طعم تر هستند. اگر بتوانید عادت کنید که دندان های سگ خود را یک بار در روز مسواک بزنید، فوق العاده است.

جویدن و شستشوی دندان

انواع مختلفی از محصولات دندانپزشکی و جویدن دندان با برندهای مختلف وجود دارد. اکثر آنها برای تغذیه سگ شما نسبتاً ایمن هستند، اگرچه نسبت به مسواک زدن مؤثر نیستند. برخی از پوست‌های خام مخصوصاً برای سازگاری با دندان‌ها ساخته شده‌اند، اما مانند هر پوست خام، فقط زمانی باید آن‌ها را به سگ خود بدهید که بتوانید بر آنها نظارت کنید. پوست خام می تواند به خطر خفگی تبدیل شود: برخی از سگ ها سعی می کنند یک پوست خام را به محض اینکه به اندازه کافی نرم شد، قورت دهند.

ما به شما پیشنهاد می کنیم که برای بهداشت دهان و دندان سگ خود حتما با دامپزشک مشورت کنید تا بتوانید برای خود و سگ تان بهترین ها را داشته باشید.

 

به این وب سایت رای دهید