سرطان پوست در گربه ها

سرطان پوست در گربه ها

0 دیدگاه 20 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 1068
سرطان پوست در گربه ها
برای صاحبان حیوانات خانگی دانستن علل سرطان پوست در گربه ها و اینکه آیا می توان از آن پیشگیری یا درمان کرد یا نه، مفید است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، سرطان پوست موضوعی نیست که کسی بخواهد در مورد آن صحبت کند، اما متأسفانه این بیماری نه تنها افراد بلکه گربه ها را نیز درگیر می کند. سرطان پوست یک بیماری وحشتناک است اما کارهایی وجود دارد که صاحبان گربه می توانند انجام دهند.

سرطان پوست چیست؟

سرطان پوست زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های غیرطبیعی در بافت به‌طور غیرقابل کنترلی رشد یا تقسیم می‌شوند. انواع مختلفی از سرطان پوست در گربه ها وجود دارد و مراحل اولیه آن را نمی توان با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. اما با پیشرفت آن، علائم مختلفی از بیماری وجود دارد. بسته به نوع و شدت سرطان پوست، اگر در سراسر بدن پخش شود، می تواند منجر به مشکلات جدی شود. سرطان پوست اغلب به صورت تومور ظاهر می شود، اما همه تومورها سرطانی نیستند.

با توجه به کالج دامپزشکی دانشگاه کورنل، چهار نوع شایع سرطان پوست در گربه ها عبارتند از:

کارسینوم سلول بازال

تومورهای ماست سل

سارکوم های بافت نرم (شامل فیبروماتوز، فیبروسارکوم و سارکوم محل تزریق )

کارسینوم سلول سنگفرشی

انواع دیگر سرطان پوست در گربه ها عبارتند از:

آنژیوسارکوم

تومورهای لنفاوی (شامل لنفوم ها و لنفوسارکوم های پوستی اپیتلیوتروپیک یا غیراپیتلیوتروپ)

ملانوما

تومورهای غلاف عصبی

آدنوکارسینوم غدد سباسه

هیستیوسیتوم های فیبری

آدنوکارسینوم غدد آپوکرین

تریکواپیتلیوم

علائم سرطان پوست در گربه ها

 برآمدگی روی یا زیر پوست (تومور)

ریزش مو

تغییر رنگ پوست یا خز

التهاب یا بثورات پوستی

زخم ها یا زخم هایی که خوب نمی شوند

کبودی

خارش

 

تشخیص علائم سرطان پوست در گربه ممکن است دشوار باشد، اما اگر توده یا برآمدگی روی گربه خود احساس کردید ، ممکن است یک تومور و در نتیجه نوعی سرطان پوست باشد. با این حال، همه تومورها سرطانی نیستند و بدون انجام آزمایش های تشخیصی با دامپزشک خود، نمی توانید نوع تومور را تشخیص دهید. سایر علائم سرطان پوست می تواند شامل یافتن ناحیه ای از ریزش مو یا تغییر رنگ پوست یا خز باشد. گاهی اوقات سرطان پوست می تواند باعث کبودی موضعی، خارش، بثورات پوستی یا ناحیه ملتهب پوست و زخم ها یا زخم هایی شود که بهبود نمی یابند.

علل سرطان پوست

همیشه دلیل مشخصی برای سرطان پوست گربه وجود ندارد اما عوامل متعددی ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند:

سرطان زاهای شیمیایی

آسیب عکس / تابش طولانی مدت خورشیدی 

ویروس ها 

عوامل هورمونی

عوامل ژنتیکی 

ترومای پوستی

تزریق 

تشخیص سرطان پوست در گربه ها

اگر شک دارید که گربه شما سرطان پوست دارد، باید توسط دامپزشک شما معاینه فیزیکی کامل انجام شود. هر گونه علائم فیزیکی سرطان پوست مورد بررسی قرار می گیرد و ممکن است نیاز به انجام آزمایش های تشخیصی مختلف از جمله بیوپسی، سیتولوژی، آزمایش خون و آسپیراسیون با سوزن ظریف باشد. این آزمایش‌ها به دنبال نشانه‌هایی از سلول‌های غیرطبیعی و تغییرات در عملکرد اندام می‌شوند تا مشخص شود که آیا گربه سرطان پوست دارد یا نه، اما گاهی اوقات به منظور تشخیص، جراحی برای برداشتن ضایعه یا تومور لازم است. بسته به نوع سرطان پوست و علائم گربه، ممکن است آزمایش‌های اضافی از جمله اشعه ایکس و سونوگرافی برای بررسی علائم متاستاز نشان داده شود.

رفتار

درمان سرطان پوست بسته به نوع و شدت آن متفاوت خواهد بود. معمولاً جراحی و همچنین شیمی درمانی، پرتودرمانی، آنتی بیوتیک ها، داروهای مسکن و سایر درمان ها توصیه می شود و گاهی حتی درمان کرایوتراپی و تزریقی استفاده می شود. برخی از سرطان های پوست غیرقابل درمان هستند، بنابراین علائم با هدف کند کردن پیشرفت بیماری و حفظ کیفیت زندگی گربه مدیریت می شوند.

چگونه از سرطان پوست پیشگیری کنیم

پیشگیری کامل از سرطان پوست در گربه ها دشوار است، اما چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال بروز آن انجام دهید. به منظور محدود کردن احتمال ابتلای گربه به سارکوم در محل تزریق، استفاده از واکسن‌های غیر کمکی توصیه می‌شود.

 

گربه هایی با سابقه سرطان پوست در صورت وجود یک جزء ژنتیکی در این بیماری نباید پرورش داده شوند و گربه های سفید یا بدون مو باید از نور خورشید و سایر نورهای UV دور نگه داشته شوند.

 

به این وب سایت رای دهید