انسداد روده در سگ ها

انسداد روده در سگ ها

0 دیدگاه 25 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 1336
انسداد روده در سگ ها
بسیاری از سگ ها از خوردن چیزهایی که برای مصرف نیستند لذت می برند. این می تواند باعث شود یک جسم خارجی در دستگاه گوارش آنها قرار گیرد. انسداد روده در سگ ها یک وضعیت تهدید کننده است که شایع تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، انسداد روده زمانی اتفاق می افتد که سگ انسداد کامل یا جزئی روده داشته باشد. اصطلاحات "انسداد گوارشی" و "انسداد روده" اغلب برای توصیف انسداد در دستگاه گوارش استفاده می شود زیرا انسداد می تواند در معده یا مری نیز رخ دهد.

انسداد روده کمی شبیه لوله های گرفتگه است. انسداد، هضم و حرکت روده را مختل می کند و از عبور غذا و مواد زائد سگ از دستگاه گوارش جلوگیری می کند. انسداد جزئی، به سگ اجازه می دهد مقداری مدفوع و گاز دفع کند، اما اگر دفع نشود، در نهایت به روده ها آسیب می رساند.

انسداد کامل دستگاه گوارش یک وضعیت اورژانسی است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به مرگ شود. هر چه انسداد بیشتر باقی بماند، احتمال اینکه جریان خون را محدود کرده و منجر به نکروز (مرگ) بافت‌های روده شود، بیشتر می‌شود. عفونت های باکتریایی نیز ممکن است ایجاد شوند. روده ها حتی می توانند سوراخ شده و باعث خونریزی داخلی سگ شوند.

 

علائم انسداد روده در سگ ها

استفراغ ، اغلب مکرر

اسهال (اگر انسداد جزئی وجود داشته باشد)

از دست دادن اشتها

ناراحتی شکمی

شکم پف کرده

بی حالی

افسردگی

ضعف

کم آبی بدن

سوء تغذیه

علائم ممکن است بسته به نوع انسداد موجود متفاوت باشد. سگ هایی با انسداد جزئی ممکن است در ابتدا علائم خفیف تری داشته باشند. ممکن است در ابتدا به نظر برسد که علت آن عدم رعایت رژیم غذایی یا نوعی حشره معده است.

علل انسداد روده

شایع ترین علت انسداد دستگاه گوارش سگ، بلع جسم خارجی است . برخی از سگ ها اجسام و چیزهای غیر قابل خوردن را می خورند. انسدادهای رایج دستگاه گوارش شامل اسباب بازی ها ، استخوان ها ، بلال ذرت و لباس (به ویژه جوراب و لباس زیر) است. اجسام تیز هم می توانند پوشش دستگاه گوارش را مسدود کرده و هم سوراخ کنند و باعث خونریزی داخلی خطرناک شوند. ریسمان، طناب و موارد مشابه می‌توانند باعث ایجاد جسم خارجی خطی شوند، انسدادی که می‌تواند باعث شود قسمت‌هایی از روده در مسیری که بند کشی روی کلاه یا بند کمر بسته می‌شود، جمع شود. بسیاری از اجسام خارجی را نمی توان به طور کامل توسط اسیدهای معده هضم یا حل کرد. اگر دیدید سگ شما چیزی می خورد که می تواند باعث انسداد شود، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

انسداد روده ممکن است به دلایلی غیر از بلع جسم خارجی رخ دهد، از جمله:

تومورها : رشد یا توده در داخل روده می تواند به تدریج تحرک را کاهش دهد و در نهایت به اندازه ای بزرگ شود که باعث انسداد شود. یک تومور در شکم ممکن است به اندازه ای بزرگ شود که به روده ها فشار وارد کند و آنها را از بیرون مسدود کند.

انواژیناسیون : این وضعیت زمانی رخ می دهد که روده ها مانند یک تلسکوپ در حال بسته شدن به درون خود جمع می شوند. اجسام خارجی و تومورها می توانند منجر به انواژیناسیون شوند، اما سایر علل  شامل عفونت ها، انگل های روده و تغییرات رژیم غذایی است. انواژیناسیون نیز ممکن است به عنوان یک عارضه پس از جراحی روده رخ دهد.

تنگی پیلور : این باریک شدن مسیر معده به روده کوچک می تواند منجر به انسداد دستگاه گوارش شود. تنگی پیلور ممکن است به دلیل یک ناهنجاری مادرزادی (نقص مادرزادی) ایجاد شود یا ممکن است در طول زمان در سگ های مسن به دلایل ناشناخته ایجاد شود.

تشخیص انسداد روده سگ

اگر علائم انسداد روده را در سگ خود تشخیص دادید، فوراً با دامپزشک تماس بگیرید . اجازه ندهید علائم خفیف تا متوسط ​​بیش از یک تا دو روز ادامه داشته باشند زیرا می تواند منجر به آسیب غیرقابل برگشت شود. سگی با علائم شدید باید برای رسیدگی فوری به نزدیکترین مطب باز دامپزشکی منتقل شود.

دامپزشک شما سگ شما را معاینه می کند و قبل از توصیه آزمایشات بیشتر در مورد تاریخچه صحبت می کند. اگر مشکوک به انسداد دستگاه گوارش باشد، مرحله بعدی انجام رادیوگرافی (اشعه ایکس) از شکم برای بررسی ناهنجاری ها است. ممکن است برای مشاهده بهتر انسداد به یک مطالعه دستگاه گوارش فوقانی با کنتراست نیاز باشد. سگ باید یک ماده پرتوپاک را بخورد که در نتایج رادیوگرافی ظاهر می شود. این ماده معمولاً باریم است، یک مایع سفید رنگ که در عکس رادیوگرافی سفید روشن نشان می دهد. مجموعه‌ای از رادیوگرافی‌ها در فواصل زمانی معین گرفته می‌شوند تا حرکت ماده حاجب را از طریق دستگاه گوارش مشاهده کنند. این به دامپزشک اجازه می دهد تا جریان دستگاه گوارش را تجسم کند و محل انسداد را تعیین کند.

آزمایش خون و ادرار نیز ممکن است برای ارزیابی تعداد سلول های خونی و عملکرد اندام مورد نیاز باشد. این آزمایشات به دامپزشک شما کمک می کند تا سلامت کلی سگ را ارزیابی کند و بهترین درمان را برای حمایت از بهبودی تعیین کند.

رفتار

بیشتر انسدادهای دستگاه گوارش برای بازگرداندن عملکرد طبیعی دستگاه گوارش باید برداشته شوند. این اغلب از طریق جراحی شکم به نام لاپاراتومی اکتشافی انجام می شود. دامپزشک شکم را باز می کند و با احساس انسداد در امتداد روده در ناحیه ای که در رادیوگرافی ظاهر شده است، انسداد را پیدا می کند. روده باز می شود تا بتوان انسداد را به صورت دستی برداشت. پس از این، دامپزشک بافت روده را بررسی می کند تا تشخیص دهد که آیا آسیب دائمی رخ داده است یا خیر. در صورت وجود آسیب، ممکن است دامپزشک نیاز به برداشتن بخشی از روده و اتصال قسمت های سالم روده به یکدیگر داشته باشد. سپس روده را با دقت بخیه می زنند تا بهبود یابد و از نشت جلوگیری شود. این روش برداشتن جراحی و آناستوموز نامیده می شود.

اگر انسداد دستگاه گوارش در معده یا مری باشد، آندوسکوپی ممکن است در رفع انسداد موثر باشد. این روش بسیار کمتر از جراحی تهاجمی است و ممکن است به دامپزشک اجازه دهد از پیلور (اسفنکتر بین معده و روده کوچک) عبور کرده و به قسمت بالایی روده کوچک (اثنی عشر فوقانی) برسد. با سگ تحت بیهوشی، یک لوله مکانیکی با یک دوربین کوچک از طریق دهان به مری منتقل می شود. برای بازیابی یا نمونه برداری از انسداد، می توان ابزارهای ویژه ای را از داخل محدوده عبور داد. اگر جسم خارجی پیدا شود، ممکن است دامپزشک آن را با ابزاری بگیرد و با آندوسکوپ بیرون بکشد. اگر موفقیت آمیز باشد، بهبودی سریع است. با این حال، سگ ممکن است به مراقبت های حمایتی اضافی مانند مایعات و داروها نیاز داشته باشد.

برخی از انسدادهای روده خود به خود از بین می روند و نیازی به جراحی یا آندوسکوپی ندارند. این سگ ها ممکن است هنوز برای بهبودی کامل نیاز به مراقبت های حمایتی داشته باشند. دامپزشک شما احتمالاً به سگ شما مایعات برای آبرسانی مجدد و داروهایی برای تسکین دستگاه گوارش و جلوگیری از عفونت می دهد.

چگونه از انسداد روده جلوگیری کنیم

شما می توانید با دور نگه داشتن اشیاء خطرناک از سگ خود از بلع جسم خارجی جلوگیری کنید. مطمئن شوید که اسباب‌بازی‌ها برای قورت دادن خیلی بزرگ هستند. اگر سگ شما دوست دارد اسباب بازی ها را بجود و آنها را بخورد، مطمئن شوید که فقط به سگ خود اجازه می دهید آنها را تحت نظارت مستقیم داشته باشد. سگ خود را از زباله دور نگه دارید. هنگامی که در خارج از منزل هستید مراقب سگ خود باشید. لباس های شسته شده را در ظرف دربسته نگهداری کنید. اگر می‌دانید که سگ شما دوست دارد مواد خاصی بخورد، حتماً آنها را دور از دسترس نگه دارید.

 

تومورها و سایر بیماری های روده ای ممکن است قابل پیشگیری نباشند، اما تشخیص زودهنگام می تواند از کامل شدن انسدادهای جزئی جلوگیری کند. همچنین می تواند آسیب وارده به روده را به حداقل برساند. پس از ظاهر شدن علائم، حتما با دامپزشک خود تماس بگیرید.

طبق توصیه دامپزشک هر سال یا بیشتر برای معاینه سلامتی روتین به دامپزشک مراجعه کنید. این احتمال وجود دارد که دامپزشک شما در طول معاینه متوجه عارضه ای شود که هنوز از آن آگاه نیستید.

 

 

به این وب سایت رای دهید