لنفوم در سگ ها

لنفوم در سگ ها

0 دیدگاه 13 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 624
لنفوم در سگ ها
لنفوم (که لنفوسارکوم یا LSA نیز نامیده می شود) یکی از شایع ترین انواع سرطان است که سگ های ما را تحت تاثیر قرار می دهد. یادگیری بیشتر در مورد لنفوم می تواند به مراقبین حیوانات خانگی کمک کند تا بتوانند به سرعت علائم را تشخیص دهند و در دریافت کمک مورد نیاز سگ خود به طور موثر عمل کنند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  تشخیص سرطان هرگز کار ساده ای نیست، اما با درک وضعیت سگ خود، می توانید با در نظر گرفتن شادی و سلامتی آنها تصمیمات آگاهانه بگیرید.

لنفوم چیست؟

لنفوم سگ یک اصطلاح گسترده است که هر نوع سرطانی را که شامل لنفوسیت ها، نوعی گلبول سفید خون است، توصیف می کند. با این حال، در واقع اشکال مختلفی از لنفوم سگ وجود دارد که به طور کلی بر اساس ناحیه بدن که در درجه اول تحت تاثیر قرار گرفته و نوع لنفوسیت درگیر طبقه بندی می شوند.

لنفوسیت ها بخش مهمی از سیستم ایمنی هستند. لنفوسیت ها را می توان در هر جایی از بدن یافت، اما تعداد زیادی از این سلول ها در غدد لنفاوی، طحال و مجرای روده یافت می شوند. از آنجایی که لنفوسیت ها در سرتاسر بدن یافت می شوند، لنفوم تقریباً در هر جایی ممکن است ایجاد شود.  

انواع لنفوم

انواع مختلفی از این نوع سرطان وجود دارد و می توان آنها را بر اساس نواحی یا اندامی که بر روی آنها تأثیر می گذارد نام برد. شایع ترین نوع لنفوم سگ که تقریباً 80 درصد لنفوم ها را تشکیل می دهد، لنفوم چند مرکزی است. Multicentric به معنای داشتن بیش از یک مرکز است و این لنفوم معمولاً چندین اندام لنفاوی از جمله چندین غدد لنفاوی و شاید طحال، کبد و یا مغز استخوان را نیز درگیر می‌کند. سایر لنفوم های نسبتاً رایج سگ شامل لنفوم گوارشی (معده-روده ای)، لنفوم مدیاستن شامل غدد لنفاوی و یا تیموس درون قفسه سینه و لنفوم خارج گرهی اندام هایی مانند پوست، چشم ها، کلیه ها یا سیستم عصبی است.

علائم لنفوم در سگ ها

نوع علائم ایجاد شده به محل و مرحله لنفوم بستگی دارد.  

شایع ترین یافته اولیه وجود یک یا چند غدد لنفاوی بزرگ، سفت و بدون درد است. به نظر می رسد بسیاری از سگ های مبتلا به لنفوم چند مرکزی احساس خوبی دارند، اما برخی دیگر ممکن است علائم غیر اختصاصی مانند بی حالی و از دست دادن اشتها داشته باشند. 

غدد لنفاوی در بسیاری از نقاط بدن سگ شما وجود دارند. اگرچه ده ها غدد لنفاوی در سراسر بدن وجود دارد، تنها تعداد کمی از آنها به راحتی در طول معاینه فیزیکی قابل لمس هستند.

دامپزشکان غدد لنفاوی محیطی و مراقبان حیوانات خانگی ممکن است بتوانند احساس کنند عبارتند از:

تحت فکی- واقع در زیر پشت فک

Prescapular - در جلوی ناحیه شانه قرار دارد

زیر بغل - واقع در زیر بغل

اینگوینال - واقع در کشاله ران

پوپلیتئال - در پشت زانو قرار دارد

علائم دیگر معمولاً به محل سرطان مربوط می شود. به عنوان مثال، با لنفوم گوارشی، سگ شما ممکن است از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ و اسهال را تجربه کند در حالی که لنفوم در حفره قفسه سینه می تواند منجر به مشکل در تنفس شود.

علل لنفوم در سگ ها

با توجه به کالج دامپزشکی دانشگاه پوردو ، «متاسفانه، علت لنفوم در سگ‌ها مشخص نیست. اگرچه چندین علت احتمالی مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و عوامل فیزیکی مانند میدان‌های مغناطیسی قوی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اما علت این سرطان نامشخص است. ژنتیک ممکن است در برخی موارد نقش داشته باشد.

تشخیص لنفوم در سگ ها

برای تشخیص لنفوم، مرحله اولیه اغلب یک معاینه فیزیکی کامل و بیوپسی سوزنی ظریف از گره(های) لنفاوی بزرگ شده است که برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه دامپزشکی ارسال می شود. در مورد ضایعه پوستی، می توان بیوپسی پوست را ارائه کرد. علاوه بر این، شمارش کامل خون، مشخصات شیمیایی و آزمایش ادرار برای شناسایی ناهنجاری ها باید انجام شود. رادیوگرافی قفسه سینه و شکم، به علاوه سونوگرافی شکم و یا بیوپسی مغز استخوان نیز ممکن است برای کمک به تعیین مرحله بیماری توصیه شود.

مراحل لنفوم بر اساس اندام‌هایی است که تحت تأثیر قرار می‌گیرند و تعداد آن‌ها درگیر هستند، همچنین مراحل فرعی بر اساس احساس حیوان خانگی و نحوه تأثیر سیستمیک روی آن‌ها است.

هدف از آزمایش های مرحله بندی تعیین میزان گسترش لنفوم در بدن سگ شما است. به طور کلی، هر چه لنفوم به نقاط بیشتری گسترش یافته باشد، در پیش آگهی سگ بدتر است. با این حال، سگ های مبتلا به لنفوم بسیار پیشرفته هنوز هم می توانند درمان شوند و بهبودی سرطان یا بهبود معنی داری در کیفیت زندگی خود را تجربه کنند. تست های مرحله بندی همچنین به دامپزشک شما کمک می کند تا بررسی کند که آیا سگ شما شرایط دیگری دارد که ممکن است بر تصمیمات درمانی یا پیش آگهی کلی تأثیر بگذارد.

مراحل عبارتند از:

مرحله 1: گره لنفاوی منفرد درگیر است

مرحله 2: غدد لنفاوی متعدد در همان ناحیه درگیر

مرحله 3: غدد لنفاوی متعدد در چندین ناحیه درگیر

مرحله 4: کبد و/یا طحال درگیر (ممکن است درگیری غدد لنفاوی داشته باشد یا نداشته باشد)

مرحله 5: درگیری مغز استخوان یا خون و/یا سایر اندام ها به جز کبد، طحال و غدد لنفاوی درگیر 

درمان لنفوم در سگ ها

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده ای برای لنفوم سگ وجود ندارد، اما یکی از قابل درمان ترین انواع سرطان در سگ ها است. موثرترین درمان برای اکثر انواع لنفوم سگ شیمی درمانی است. طیف گسترده ای از پروتکل ها و داروهای شیمی درمانی وجود دارد که در حال حاضر برای درمان لنفوم استفاده می شود. درمان معمولاً شامل ترکیبی از داروهای خوراکی و تزریقی است که به صورت هفتگی تجویز می شود. برخی از داروهای رایج مورد استفاده شامل سیکلوفسفامید، وین کریستین، دوکسوروبیسین و پردنیزون هستند. پروتکل درمان دقیق بسته به دامپزشک و مشخصات مورد متفاوت خواهد بود.

خوشبختانه، بیشتر سگ ها فقط عوارض جانبی خفیفی را از شیمی درمانی تجربه می کنند و در طول درمان از کیفیت زندگی عالی برخوردار هستند. از آنجایی که لنفوم به طور کلی یک بیماری قابل درمان نیست، هدف از درمان لنفوم القای بهبودی طولانی مدت است که در طی آن تمام علائم سرطان به طور موقت ناپدید شده اند.

پرتودرمانی یا جراحی گاهی اوقات می‌تواند گزینه‌ای برای لنفوسارکوم موضعی باشد، اما معمولاً با شیمی‌درمانی ترکیب می‌شود.

امید به زندگی سگ های مبتلا به لنفوم

به احتمال زیاد پس از تشخیص یک سگ، این سوال برای شما پیش می آید که چگونه این امر بر امید به زندگی آنها تأثیر می گذارد. متأسفانه، پاسخ همیشه روشن نیست و پیش آگهی به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله اینکه سگ چه احساسی دارد، سرطان در چه مرحله ای است، در چه مرحله ای تشخیص داده شد و درمان های مورد استفاده پیش آگهی با شیمی درمانی نسبتا خوب است.

در صورت مشاهده هر یک از علائم حتماً با "دامپزشک" خود تماس بگیرید.

 

به این وب سایت رای دهید