واکسیناسیون بچه گربه

واکسیناسیون بچه گربه

0 دیدگاه 5 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 670
واکسیناسیون بچه گربه
واکسن ها بخش مهمی از برنامه مراقبت بهداشتی بچه گربه شما هستند. ایمن سازی اولیه برای جلوگیری از بیمار شدن بچه گربه و جلوگیری از گسترش بیماری او ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، وقتی بچه گربه ها به دنیا می آیند، سیستم ایمنی آنها بالا نیست و نمی توانند به تنهایی با بیماری مبارزه کنند. خوشبختانه، مادران آنها می توانند از بچه گربه خود محافظت کنند. مادران شیرده شیر غنی از آنتی بادی به نام آغوز می دهند. این آنتی بادی های مادری به بچه گربه ها ایمنی موقت در برابر بیماری می دهد. طول این ایمنی از بچه گربه ای به بچه گربه دیگر متفاوت است. محافظت در برابر آنتی بادی های مادر معمولاً پس از چند هفته از بین می رود. 

هیچ راه آسانی برای دانستن اینکه چه زمانی یک بچه گربه در برابر یک بیماری خاص آسیب پذیر است وجود ندارد. در تلاش برای محافظت استراتژیک از بچه گربه ها در برابر بیماری ها، دامپزشکان واکسیناسیون را در فواصل زمانی استراتژیک انجام می دهند. یک واکسن برای تحریک پاسخ ایمنی و جلوگیری از عفونت در آینده از آن بیماری طراحی شده است.

همه بچه گربه ها به واکسن های اصلی خاصی نیاز دارند که در برابر خطرناک ترین و شایع ترین بیماری ها ایمنی ایجاد می کند. واکسن های اصلی برای بچه گربه ها در اکثر مکان های جغرافیایی ضروری در نظر گرفته می شوند. بسته به موقعیت مکانی و محیط بچه گربه شما، ممکن است واکسن های غیر هسته ای خاصی نیز توصیه شود. با دامپزشک خود در مورد خطر قرار گرفتن بچه گربه در معرض این بیماری ها صحبت کنید.

نحوه عملکرد واکسیناسیون بچه گربه ها

بچه گربه ها یک سری واکسن را در یک دوره 8 تا 12 هفته ای دریافت می کنند که از سن 6 تا 8 هفتگی شروع می شود. ممکن است برخی از واکسن ها با هم در یک تزریق شوند که به آن واکسن ترکیبی گفته می شود. در اولین معاینه دامپزشکی در محل بچه گربه شما، دامپزشک شما در مورد برنامه واکسیناسیون و همچنین درمان های دیگر، مانند کرم زدایی و شروع پیشگیری از انگل صحبت می کند.

خود تزریق واکسن معمولاً دردناک نیست. بچه گربه شما ممکن است کمی احساس نیشگون گرفتن یا نیش زدن داشته باشد، اما بسیاری از آنها اصلا واکنشی نشان نمی دهند.

در اولین بازدید از واکسن، دامپزشک شما قبل از واکسینه کردن بچه گربه شما معاینه ای انجام می دهد. هرگز نباید به بچه گربه مبتلا به تب یا بیماری واکسن داده شود زیرا واکسن موثر نخواهد بود. تزریق واکسن به یک بچه گربه بیمار در واقع می تواند حال او را بدتر کند.

پس از تزریق واکسن، ایمنی فوراً ایجاد نمی شود. حدود هفت تا 10 روز پس از واکسیناسیون دوم موثر است. با این حال، بچه گربه هایی با آنتی بادی های مادری باقی مانده برای آن بیماری تحت تأثیر واکسن قرار نخواهند گرفت. هیچ راهی برای اطمینان از اینکه بچه گربه هنوز آنتی بادی های مادری دارد وجود ندارد، بنابراین تقویت کننده ها ضروری هستند. ایمنی واقعی تا حدود 16 تا 18 هفتگی یا تا زمانی که تمام تقویت کننده های بچه گربه تکمیل نشود، نامشخص است. از قرار دادن بچه گربه در معرض حیوانات ناشناخته تا زمانی که تمام واکسیناسیون ها انجام نشده است خودداری کنید.

انواع واکسن برای بچه گربه ها

هاری یک ویروس کشنده است که می تواند گربه ها و انسان ها را نیز درگیر کند. این یک واکسن اصلی است که به دلیل جدی بودن این بیماری معمولاً طبق قانون الزامی است. همه بچه گربه ها و گربه های بالغ باید علیه هاری واکسینه شوند .

FVRCP مخفف رینوتراکئیت ویروسی گربه، کلسی ویروس و پان لوکوپنی است. این یک واکسن اصلی است که برای همه بچه گربه ها ضروری است. Calicivirus و rhinotracheitis ویروس های رایج گربه ها هستند که می توانند باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در گربه ها شوند. پانلوکوپنی که معمولاً به عنوان دیستمپر گربه شناخته می شود، یک بیماری بسیار مسری و اغلب کشنده است که به سلول های در حال رشد و تقسیم سریع مانند روده ها، مغز استخوان و جنین در حال رشد حمله می کند.

FeLV  یا ویروس لوسمی گربه‌سانی واکسنی است که در گربه‌های بالغ کم‌خطر غیر هسته‌ای در نظر گرفته می‌شود، اما برای همه گربه‌های کمتر از یک سال هسته اصلی است. گربه های بالغی که زمانی را در خارج از منزل می گذرانند باید سالانه این واکسن تقویت کننده را دریافت کنند. لوسمی گربه سانان یکی از شایع ترین بیماری های عفونی در گربه ها است. این بیماری بیشتر از طریق تماس اجتماعی با گربه های آلوده منتشر می شود. FeLV می‌تواند باعث ایجاد انواع مشکلات سلامتی در گربه‌ها شود، از جمله سرطان و اختلالات سیستم ایمنی. 

FIV مخفف ویروس نقص ایمنی گربه است، یک ویروس معمولی گربه که بیشتر از طریق زخم های گازگرفتگی منتشر می شود. این واکسن دیگر در آمریکای شمالی موجود نیست. و فقط برای گربه هایی که در معرض خطر بسیار بالای قرار گرفتن در معرض FIV هستند توصیه می شود. اگرچه بسیاری از گربه‌های مثبت FIV می‌توانند زندگی عادی داشته باشند، اما گربه‌هایی که تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرند، به دلیل اختلال در عملکرد سیستم ایمنی، از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برند.

نمونه برنامه واکسن بچه گربه

سن                           واکسن های اصلی                                    سایر رویه های ممکن

6-8 هفته FVRCP          کرم زدایی، تست FeLV/FIV

9-11 هفته                  تقویت کننده FVRCP، FeLV       کرم زدایی، پیشگیری از کرم قلب/کک را شروع کنید

12-15 هفته                تقویت کننده FVRCP، FeLV                                  کرم زدایی

16-20 هفته                تقویت کننده نهایی FVRCP، Rabies             معاینه مدفوع، تست FeLV/FIV

هر دامپزشکی ترجیحات خاصی در مورد ترتیب و دفعات انجام اقدامات اضافی مانند معاینه، کرم زدایی و آزمایش دارد. با دامپزشک خود در مورد بهترین برنامه برای بچه گربه خود صحبت کنید

خطرات واکسیناسیون

اگرچه برخی از خطرات مرتبط با واکسیناسیون وجود دارد، اما آنها نسبتاً غیر معمول هستند. واکنش ها و عوارض جانبی واکسن معمولا جزئی هستند و اغلب خود به خود از بین می روند. اینها ممکن است شامل درد و تورم در محل تزریق، بی حالی یا تب خفیف باشد. واکنش های آلرژیک شدید کمتر شایع هستند اما در صورت عدم درمان می توانند کشنده باشند. اگر بچه گربه شما دچار کهیر، تورم صورت، استفراغ، اسهال یا مشکل در تنفس شد، فوراً به دامپزشک مراجعه کنید. 

سارکوم های محل تزریق گربه (FISS) با واکسیناسیون و سایر تزریقات در گربه ها مرتبط است. این تومورها نادر هستند و علت تشکیل آنها به طور کامل شناخته نشده است. در حالی که ایجاد یک گره کوچک در محل واکسیناسیون یک واکنش معمول و خفیف است، هر جرمی در محل تزریق اگر بیش از 3 ماه طول بکشد، اندازه آن بیش از 2 سانتی متر باشد یا بیش از یک ماه بزرگتر شود، باید توسط دامپزشک ارزیابی شود. پس از واکسیناسیون واکسن ها در حال حاضر معمولاً به دلیل این تومورها در اندام ها (زیر آرنج یا زانو) تزریق می شوند.

 خرو پف کردن گربه ها

از آنجایی که واکسیناسیون سیستم ایمنی را تحریک می کند، خطر کمی برای ایجاد یک اختلال خود ایمنی وجود دارد. وقتی تعداد حیوانات خانگی آسیب دیده را در مقایسه با همه حیوانات خانگی که واکسینه شده اند در نظر می گیریم بسیار غیر معمول است. با این حال، اختلالات خودایمنی می تواند جدی و درمان آن دشوار باشد. بیماری هایی که ممکن است رخ دهند شامل اختلالات خونی، مشکلات عصبی عضلانی و حتی مشکلات پوستی است.

اکثر دامپزشکان و متخصصان حیوانات خانگی موافقند که در مورد واکسن ها، به ویژه برای حیوانات جوان، مزایای آن بیشتر از خطرات آن است. هنگامی که صحبت از تقویت کننده های بزرگسالان می شود، بسیاری از دامپزشکان پروتکل هایی را پذیرفته اند که کمتر واکسینه می شوند. پس از تزریق سالیانه، بسیاری از واکسن‌های بزرگسالان اکنون هر سه سال یکبار توصیه می‌شوند.

اگر شک دارید حیوان خانگی شما بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده اند، تاریخچه سلامت حیوان خانگی را می دانند و می توانند بهترین توصیه ها را برای حیوان خانگی شما ارائه دهند.

 

به این وب سایت رای دهید