چه ساعاتی به ماهی غذا بدهیم؟

چه ساعاتی به ماهی غذا بدهیم؟

0 دیدگاه 6 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 782
چه ساعاتی به ماهی غذا بدهیم؟
تغذیه بیش از حد رایج ترین اشتباه صاحبان ماهی های جدید است. هنگامی که به ماهی بیش از حد غذا می دهید، باقی مانده ها می توانند فیلتر شما را مسدود کرده و به سمومی تبدیل شوند که برای ماهی مضر هستند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، چقدر و هر چند وقت یکبار باید به ماهی خود غذا بدهید؟در بسته های غذای ماهی هشدار داده می شود که به ماهی بیش از حد غذا ندهید. در طبیعت، ماهی ها هر زمان که گرسنه باشند غذا می خورند و غذا در دسترس است. اگر منابع غذایی فراوان باشد، چندین بار در روز غذا می خورند. از سوی دیگر، اگر منابع غذایی کمیاب باشد، ممکن است روزها بین وعده های غذایی باقی بماند. به همین دلیل ماهی ها بسیار فرصت طلب هستند و هر وقت فرصتی داشته باشند می خورند.

این بدان معناست که اگر به آنها غذا بدهید، آنها معمولاً آن را می بلعند، حتی اگر گرسنه نباشند. ماهی‌ها به سرعت یاد می‌گیرند که چه کسی غذا را به مخزن می‌آورد و حتی اگر نیاز مبرمی به غذا نداشته باشد، از فرصتی برای تغذیه می‌پرد.

تعداد تغذیه در روز

اینکه هر چند وقت یکبار باید به ماهی خود غذا بدهید بستگی به نوع ماهی شما دارد. به طور کلی، اکثر ماهی ها با یک بار تغذیه در روز عملکرد بسیار خوبی دارند. با این حال، برخی از صاحبان ترجیح می دهند ماهی خود را دو بار در روز تغذیه کنند. ماهی های جوان و در حال رشد ممکن است نیاز به خوردن سه بار یا بیشتر در روز داشته باشند. صرف نظر از مقدار تغذیه، نکته کلیدی این است که هر تغذیه بسیار کم باشد.

اکثر ماهی ها با دو وعده غذایی در روز عملکرد خوبی دارند. زمان بندی حیاتی نیست، به استثنای تغذیه کننده های شبانه. اگر ماهی های شبگرد مانند گربه ماهی های خاص در مخزن خود دارید، حتماً درست قبل از خاموش کردن چراغ ها در شب به آنها غذا بدهید. آنها در تاریکی به دنبال غذا می گردند و از حس بویایی قوی خود برای یافتن آن استفاده می کنند.

 برخی استثناها برای قانون تغذیه یک بار در روز وجود دارد. علفخواران (ماهی های گیاهخوار) مانند سیلور دلارز، مولی ها و فاروولاها باید مرتب غذا بخورند زیرا معده های کوچکتری دارند که نمی توانند مقدار زیادی غذا را در خود نگه دارند. در طبیعت، آنها تمام روز را روی گیاهان چرا می کردند. باید چندین بار در روز به آنها غذا داده شود یا گیاهان زنده در اختیار آنها قرار گیرد. ماهی قرمز معده ندارد، بنابراین نباید یک وعده غذای بزرگ را در یک زمان به او داد. آنها به طور طبیعی جلبک ها و سایر مواد غذایی را در طول روز می خورند، بنابراین بهتر است به جای دادن یک وعده غذایی بزرگ فقط یک بار در روز به آنها چندین وعده غذایی کوچک در طول روز بدهید.

بچه‌های تازه تفریخ شده و ماهی‌های جوانی که به طور کامل رشد نکرده‌اند، نیاز به تغذیه مکرر از غذاهای مخصوصی دارند که برای بچه‌ها طراحی شده‌اند.

تعیین مقدار مناسب غذا

یک قانون سرانگشتی خوب این است که در کمتر از پنج دقیقه به ماهی‌هایتان غذای بیشتری نسبت به آنچه مصرف می‌کنند، ندهید. وقتی شک دارید، کم غذا بدهید. در صورت لزوم همیشه می توانید به آنها غذای کوچک دیگری بدهید.

همچنین به خاطر داشته باشید که نوع غذا به اندازه مقدار آن مهم است. شما می خواهید مطمئن شوید که ماهی های شما تغذیه مناسبی را  که برای سالم ماندن نیاز دارند، دریافت می کنند. همچنین، اگر جامعه ای از ماهی ها دارید، باید نیازهای غذایی هر گونه را در نظر بگیرید و غذایی برای متعادل کردن آن بیابید.

اگر بیش از حد به ماهی غذا بدهید چه اتفاقی می افتد؟

اگر به ماهی خود بیش از حد غذا بدهید، ممکن است در ابتدا اثرات آن آشکار نباشد. این یک افسانه است که ماهی در اثر خوردن زیاد منفجر می شود، بنابراین لازم نیست نگران آن باشید. با این حال، نگرانی های بهداشتی دیگری در ارتباط با تغذیه بیش از حد وجود دارد.

ممکن است برخی از گونه های ماهی به بیماری کبد چرب (لیپیدوز کبدی) مبتلا شوند. تغذیه بیش از حد نیز می تواند به ماهی استرس وارد کند و اثرات منفی خود بر محیط آبی بر سلامت ماهی شما تأثیر می گذارد.

غذای مصرف نشده محصولات جانبی (آمونیاک، نیتریت و نیترات) تولید می کند که می تواند برای ماهی مضر باشد. در صورت تغذیه بیش از حد، سریعاً غذای نخورده را با استفاده از سیفون یا توری خارج کنید. اگر غذای اضافی را حذف نکنید، روی شیمی آب آکواریوم تأثیر می گذارد. سطح نیتریت و آمونیاک می تواند افزایش یابد و اکسیژن و pH می تواند به سطوح تهدید کننده زندگی کاهش یابد. محصولات جانبی همچنین می توانند آب را کدر کنند، شکوفه جلبک را تقویت کنند، یا کپک یا پلاناریا را تشویق کنند که خارج از کنترل رشد کند.

  تغذیه ماهی

به این وب سایت رای دهید