برنامه تغذیه بچه گربه ها

برنامه تغذیه بچه گربه ها

0 دیدگاه 8 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 736
برنامه تغذیه بچه گربه ها
درست مانند نوزادان انسان، بچه گربه ها در سال اول زندگی خود رشد زیادی دارند. نوع غذا و میزان مصرف یک بچه گربه مستقیماً بر سرعت رشد و تکامل آنها تأثیر می گذارد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، با اطمینان از اینکه بچه گربه در برنامه غذایی مناسبی قرار دارد، می توانید رشد بچه گربه خود را زیر نظر داشته باشید و از تغذیه مناسب آن اطمینان حاصل کنید.

برنامه غذایی هفته اول

یک بچه گربه معمولاً حدود 3 تا 3.7 اونس وزن دارد. در بدو تولد اما در اثر شیردهی به سرعت وزن اضافه می کند. در چند هفته اول زندگی، یک بچه گربه تازه متولد شده برای تامین غذای او کاملاً به مادرش وابسته است. چشم ها و گوش هایش هنگام تولد بسته می شوند، بنابراین برای یافتن شیر و گرما به فرومون هایی که مادرش می دهد تکیه می کند. اکثر بچه گربه ها بدون دخالت انسان به خوبی رشد می کنند، اما اگر بچه گربه نیاز به تغذیه با شیشه دارد، چه به دلیل غیبت، بیماری یا طرد گربه مادر، باید به طور مرتب بچه گربه را وزن کنید تا مطمئن شوید که وزن آن بالا می رود و سرعت رشد سالم،طبیعی دارد.

یک بچه گربه در هفته اول زندگی هر 2 تا 3 ساعت یکبار حدود 45 دقیقه شیر می دهد. بقیه زمان به خواب سپری خواهد شد. بچه گربه هایی که با بطری تغذیه می شوند باید حدود یک قاشق غذاخوری یا 15 میلی لیتر از فرمول مخصوص بچه گربه را در هر بار تغذیه مصرف کنند. این برای کسی که به یک بچه گربه تازه متولد شده با بطری غذا می دهد بسیار وقت گیر است، بنابراین در صورت امکان، باید سعی کنید بچه گربه را با مادرش یا یک گربه جایگزین شیرده که می تواند از او شیر دهد، نگهداری کنید.

تا پایان هفته اول، مجرای گوش بچه گربه باز می شود و اگر به درستی غذا بخورد، باید حدود 4 اونس وزن داشته باشد. افزایش وزن باید با استفاده از ترازوی گرمی، مانند ترازویی که برای وزن کردن غذا در آشپزخانه استفاده می شود، کنترل شود.

برنامه های تغذیه هفته دوم و سوم

یک بچه گربه 2 تا 3 هفته ای باید هر 2 تا 3 ساعت یکبار تغذیه شود و باید حداقل 1/2 قاشق غذاخوری شیر خشک یا شیر را در طول هر وعده غذایی مصرف کند. بین روزهای 8 تا 18، وزن آن باید به حدود 10 اونس افزایش یابد. و مدت کوتاهی پس از باز شدن چشمانش شروع به خزیدن در اطراف خواهد کرد.

تا پایان هفته 3، یک بچه گربه می تواند بایستد و شروع به تعامل با بچه های خود می کند. بازی کردن ، گوش‌گزیدن، کشتی گرفتن و کاوش رفتارها آغاز می‌شوند و بخش‌های مهم اجتماعی شدن هستند .

برنامه های تغذیه هفته های چهارم و پنجم

در طول هفته های 4 و 5، یک بچه گربه به آرامی میزان غذایی که در یک وعده غذایی مصرف می کند افزایش می دهد. غذا دادن به دفعات کمتر انجام می شود و یک کاسه شیر خشک یا دیگر غذای مایع برای بچه گربه باید در دسترس بچه گربه قرار گیرد تا بتواند از آن شروع به نوشیدن کند. در پایان هفته 5، یک بچه گربه باید فقط سه بار در روز شیر بدهد، اما در هر وعده غذایی باید حدود 3 قاشق غذاخوری شیر یا شیر خشک مصرف کند. 

یک بچه گربه باید حدود 14 تا 16 اونس وزن داشته باشد. در صورتی که به اندازه کافی غذا بخورد به 4 تا 5 هفتگی برسد. در پایان هفته پنجم، باید بیشتر از غذای شیردهی به بچه گربه از نعلبکی بدهید. این غذا باید با استفاده از آب و کمتر همراه با غذای کنسرو شده برای بچه گربه در طول چند هفته، از مایع شدن به یک ماست تبدیل شود . این یک مرحله نامرتب از زندگی یک بچه گربه خواهد بود، زیرا معمولاً به راه رفتن در غذا ختم می شود، اما این یک مرحله ضروری برای شروع از شیر گرفتن او از شیر مادرش است.

برنامه غذایی هفته ششم

تا شش هفتگی، یک بچه گربه باید چهار بار در روز غذا بخورد و کمتر شیر بخورد. غذا باید کمتر آبکی شود و غذای خشک بچه گربه همراه با یک کاسه آب وارد شود.

در پایان هفته ششم، زمان وعده های غذایی را به تنها سه بار در روز کاهش دهید. اگر چند بچه گربه دارید، حتماً چند کاسه غذای کنسرو شده و خشک برای بچه گربه ها تهیه کنید تا بچه گربه ها حالت تهاجمی به غذا پیدا نکنند.

برنامه های تغذیه هفته های هفتم و هشتم

جلسات پرستاری محدود باید تا دو ماهگی بچه گربه ها مجاز باشد، با این فرض که همه آنها غذای بچه گربه را می خورند که سه بار در روز به آنها پیشنهاد می شود. گربه مادر ممکن است نیاز به جدا شدن از بچه گربه هایی داشته باشد که بی وقفه سعی می کنند بیش از آنچه باید شیر دهند، اما در پایان هفته هشتم، وزن یک بچه گربه از ترکیب شیردهی محدود و خوردن غذای معمولی بچه گربه باید حدود دو پوند باشد.

غذا دادن به بچه گربه بالای 8 هفته

هنگامی که یک بچه گربه از سن هشت هفته گذشت، باید دو بار در روز با غذای معمولی بچه گربه تغذیه شود. غذای جامد نباید برای بچه گربه های این سن مشکلی ایجاد کند، اما ممکن است آنها همچنان سعی کنند در مواردی شیر دهند. بین هشت تا ده هفتگی، یک بچه گربه باید کاملاً از شیر گرفته شود و  اگر قصد دارید برای بچه گربه خانه جدیدی پیدا کنید، باید مادرش را ترک کند. اولین واکسیناسیون به طور معمول در حدود هشت هفته از سن او باید زده شود.

برای نگهداری از بچه گربه مراقبت های زیادی لازم است. در صورت بروز هر گونه مشکل برای بچه گربه حتماً آن را جدی بگیرید و به دامپزشک مراجعه کنید.

واکسیناسیون بچه گربه

به این وب سایت رای دهید