عفونت ها و آسیب های چشمی در اسب

عفونت ها و آسیب های چشمی در اسب

0 دیدگاه 12 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 889
عفونت ها و آسیب های چشمی در اسب
صدمات و عفونت های چشمی در اسب ها با توجه به بزرگی و برجستگی چشم آنها شایع است. این تنها یکی از دلایلی است که شما باید حداقل دو بار در روز چشم اسب خود را بررسی کنید.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، با درمان سریع، بسیاری از مشکلات چشمی اسب را می توان در عرض چند روز تحت کنترل قرار داد. در بیشتر موارد، یک دامپزشک باید چشم اسب را بررسی کند، اما بیشتر مدیریت شما می تواند، موجب جلوگیری از بیماری و عفونت چشمی در اسب شود.

عفونت چشم در اسب چیست؟

شایع ترین مشکلات چشمی در اسب ها شامل عفونت های باکتریایی و زخم های تروماتیک است.

مشکلات چشمی درمان‌نشده می‌تواند خیلی سریع عفونت کند. مشکلات جزئی در صورت عدم درمان حتی می تواند منجر به نابینایی شود. اگر چشم به شدت عفونی شود، ساختارهای چشم می تواند فرسایش یابد تا زمانی که کل چشم از بین برود. مشکلات چشمی نیز بسیار دردناک است و برای رفاه حیوانات باید در اسرع وقت درمان شود.

علائم عفونت چشم در اسب

چشمان اسب شما باید شفاف و روشن باشد و پلک ها باید در اطراف کره چشم محکم باشد و داخل پلک صورتی کم رنگ و مرطوب باشد. ریزش اشک باید حداقل باشد و شاید فقط یک قطره در گوشه چشم باشد. گاهی اوقات، اگر باد غبارآلود و خشکی می‌وزد، چشمان اسبی ممکن است مانند چشمان شما کمی در ملتهب و قرمز باشد.

علائمی که نیاز به درمان دارند عبارتند از:

پلک بریده یا پاره شده

پلک های متورم

آسیب آشکار به خود چشم

لایه سفید / ظاهر مه آلود یا روی کل چشم یا به صورت لکه

قرمزی یا ملتهب چشم یا هر بافت اطراف آن، از جمله صلبیه سفید و پلک ها

اشک روی صورت اسب جاری می شود که ممکن است نشان دهنده مسدود شدن مجرای اشک باشد.

ترشحات فراوان غیر از یک جریان نازک اشک مانند

تومورهایی که روی پلک یا اطراف آن رشد می کنند

در کره ها، زیر پلک ها چرخانده شده که باعث ساییدگی مژه ها به چشم می شود

علل عفونت چشم

اسب ها ممکن است پس از قرار گرفتن یک جسم خارجی در چشم دچار عفونت شوند. اگر سطح چشم خراشیده شود، باکتری های محیطی می توانند به سرعت باعث عفونت شوند. این می تواند باعث شود که چشم اسب کدر و قرمز به نظر برسد. اسب احتمالاً به شدت چشمک می زند و اشک می ریزد و ممکن است تمایلی نداشته باشد که به شما اجازه دهد از نزدیک نگاه کنید. این نوع عفونت ها باید توسط دامپزشک بررسی شود، او پماد آنتی بیوتیک و شاید درمان های دیگری را برای درمان عفونت و کمک به بهبود چشم تجویز می کند.

یووئیت مکرر یکی دیگر از عفونت‌های چشمی بسیار جدی‌تر در اسب‌ها است که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به کوری شود. همچنین به عنوان "ماه کوری" شناخته می شود، این وضعیت ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که یک بیماری باکتریایی به نام لپتوسپیروز می تواند یکی از علل اصلی باشد و علل دیگری نیز مشکوک هستند.

علائم یووئیت عبارتند از چروکیدگی و حساسیت مفرط به نور، کدر شدن چشم و درد چشم. دامپزشک شما می تواند تشخیص دهد که آیا تغییرات دیگری در چشم رخ داده است یا خیر. علائم ممکن است شعله ور شوند و سپس فروکش کنند، اما دوباره به طور مکرر شعله ور شوند.

عفونت با انگل Thelazia، همچنین به عنوان eyeworm شناخته شده است، همچنین یک علت بیماری چشمی اسب. اسب از طریق مگس به این انگل آلوده می شوند. کرم های نازک را می توان در داخل چشم مشاهده کرد. پس از اعمال بی حسی موضعی یا موضعی روی چشم، یک دامپزشک باید کرم ها را از چشم اسب با ابزار جراحی (معمولا فورسپس) خارج کند. در ایالات متحده، این عفونت های انگلی ممکن است همیشه علائم واضحی را در اسب ها نشان ندهند.

رفتار

اگر اسب شما آسیب چشمی یا عفونت دارد، در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید. درمان سریع کلید یک نتیجه موفقیت آمیز برای هر مشکل چشمی است. در حالی که منتظر دامپزشک خود هستید، در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای کمک به اسب خود انجام دهید:

تورهای چشم و صورت ممکن است به دور نگه داشتن مگس ها کمک کنند. از ماسک یا روبنده مگس باید اجتناب کرد زیرا ممکن است به چشم ساییده یا ضربه بزند.

در صورت امکان، اسب خود را تا رسیدن دامپزشک در نور کم نگه دارید.

دامپزشک شما احتمالاً اسب شما را برای بازرسی چشمی کامل آرام می کند. سعی نکنید چشم اسب را به زور باز کنید، زیرا اگر چشم دردناک باشد اسب می تواند بسیار خجالتی باشد. پارگی پلک اسب باید توسط دامپزشک بررسی شود تا در صورت لزوم بتوان پلک را بخیه زد. دامپزشک همچنین آسیب دیدگی قرنیه و هر چیزی را که ممکن است در چشم گیر کرده باشد (خراش ها، سایبان های علف ها یا شن) بررسی می کند. دامپزشک می تواند سلامت کلی چشم را ارزیابی کند و ممکن است بتواند مشکلاتی را ببیند که برای چشم آموزش ندیده آشکار نیست.

اگر عفونت تشخیص داده شود، دامپزشک به احتمال زیاد به شما یک پماد یا ژل می دهد تا چندین بار در روز روی چشم بمالید. در برخی موارد، دامپزشک ممکن است یک ویال از خون اسب را بکشد و برخی از اجزای آن را استخراج کند، که با آن می توانید چشم را آبیاری کنید. سرم موجود در خون خود اسب به عنوان یک عامل شفابخش برای بافت چشم عمل می کند. در مورد تمام داروها، مطمئن شوید که دستورالعمل های دامپزشک را به طور کامل دنبال می کنید و هنگام استفاده از هر گونه پانسمان یا پماد کاملاً تمیز باشید.

هنگام کار با اسبی که مشکل چشمی دارد، توجه داشته باشید که ممکن است دید او را مخفی کرده و کمی پرش تر از حد معمول باشد. با ملایمت صحبت کنید، تا اسب خود را غافلگیر نکنید اگر از یک "سمت کور" بالا رفتید.

چگونه از عفونت و آسیب چشم جلوگیری کنیم

محیط اسب شما باید تا حد امکان عاری از گرد و غبار باشد. اگر یونجه  گرد و غبار است، یا بستر  بسیار خشک و غبار آلود است، آن را مرطوب کنید یا از علوفه یا ملافه دیگر استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که لبه های تیز روی آب ، ساختمان های فلزی، نرده ها یا سایر موانع پوشیده یا غیر قابل دسترس هستند. هر میخ قدیمی را که ممکن است از نرده ها یا سازه های دیگر بیرون زده باشد بکوبید یا بکشید.

مراقبت از ایمن کردن خانه اسب خود تا حد امکان به جلوگیری از آسیب تصادفی چشم کمک می کند.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده اند و می توانند بهترین توصیه ها را برای حیوان خانگی شما ارائه دهند.

فرهنگ اسب ها

به این وب سایت رای دهید