گیاهان سمی برای اسب ها

گیاهان سمی برای اسب ها

0 دیدگاه 14 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 977
گیاهان سمی برای اسب ها
اگر اسب و باغ دارید، باید مراقب باشید که گیاهان خاصی در ملک خود نداشته باشید. این علف های هرز، درختان، گیاهان و درختچه های معمولی، برای اسب ها سمی هستند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، یاد بگیرید که این گیاهان را در مراتع و حیاط های خود شناسایی کنید و مطمئن شوید که آنها را در اسرع وقت حذف کنید تا اسب های خود را ایمن نگه دارید.

شبگرد مرگبار

شبگرد مرگبار خاک شنی را دوست دارد و حتی در شرایط خشک نیز رشد می کند. دارای گل بنفش زنگوله‌ای است و میوه‌ای گرد و کوچک شبیه توت سیاه بزرگ است: سیاه، بنفش عمیق و براق. تمام قسمت های این گیاه برای انسان و حیوانات خانگی سمی است. این میوه تا حدودی شیرین است، بنابراین بر خطر آن می افزاید.

برگها سبز تیره و دارای بافت صاف و تا حدودی شبیه به برگهای گوجه فرنگی است. این گیاه از خانواده گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل است.

معمولاً اسب‌ها به‌طور تصادفی گیاه سمی را می‌خورند، زیرا در یونجه ریخته شده و ناآگاهانه خورده شده است. علائم مسمومیت با شب بو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم شبیه قولنج

از دست دادن کنترل عضلانی، ناتوانی در بلند شدن

سرگردانی، سکندری یا سایر علائم عصبی

مردمک های گشاد شده

مرگ

گل های کره ای

گلها زرد رنگ و فنجانی شکل با برگهای تیز از ساقه نازک هستند. علف های اطراف آنها به خوبی چرا خواهد شد. در صورت وجود خوراک مطلوب تر، اسب ها به دلیل طعم تند و تاول زدن مستقیم در دهان از خوردن سوپ اجتناب می کنند . پس از یخبندان سخت یا خشک شدن در یونجه، کره‌ها دیگر سمی نیستند.

گلابی ممکن است باعث موارد زیر شود:

تحریک ناحیه دهان، مانند تاول، ترشح آب دهان

علائم شبیه قولنج

اسهال

سرخس براقن

سرخس براکن بسیار رایج است و در کنار جاده ها، در مزارع، در مناطق بوته ای روشن و حتی باغ ها رشد می کند. در فصل بهار، سر کمانچه ها به شکل شاخه های مثلثی تا ارتفاع 3 فوت (1 متر) باز می شوند. سرخس براکن خشک شده و عدل شده در یونجه هنوز سمی است. اگر اسب مقدار زیادی از این سرخس را بخورد، سموم می توانند باعث کمبود ویتامین B1 شوند.

علائم مسمومیت با سرخس براکن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

از دست دادن هماهنگی

ضربان قلب افسرده

آریتمی

کاهش وزن

مرگ در صورت عدم درمان فوری

 گیاه دم اسب

PhotoAlto/Frederic Cirخاک اطراف ملک قدیمی من عمدتاً شن و ماسه است. به سرعت تخلیه می شود و برای این نوع دم اسب عالی است. گونه های دیگر در مناطق باتلاقی تر رشد می کنند. اگر گیاه خشک شود و در علف خشک شود، سم ممکن است تأثیر بیشتری نسبت به گیاه تازه داشته باشد. سم موجود در این گیاه ویتامین B موجود در خون اسب را از بین می برد.

علائم مسمومیت با دم اسب عبارتند از:

ضعف به خصوص در پاهای عقب

افسردگی

کوری آشکار به دلیل آسیب به سیستم عصبی مرکزی

بیماری کبد

مرگ

گیاه خروس

در برخی مناطق به این گیاه خروس یا غاز می گویند. دارای برگهای صاف و به رنگ روشن و ساقه قرمز چوبی است. "گل" بیشتر شبیه یک خوشه کوچک سبز کم رنگ است. این یک علف هرز بسیار رایج در باغ ها است.

یک اسب باید تعداد زیادی ربع بره بخورد تا سم تأثیر بگذارد. بعید است که اسب این گیاه را بخورد، مگر اینکه خوراک دیگری در دسترس باشد.

اگر اسبی تعداد زیادی ربع بره مصرف کند، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ضعف

دیسترس تنفسی

کما

نارسایی کلیه

زنبق دره

این پیاز چند ساله دوست داشتنی است که بهار شکوفا می شود، اما برای اسب ها کشنده است. آیا این در باغ گل شما رشد می کند؟

این گیاه رایج باغی برای انسان و حیوانات خانگی از جمله اسب سمی است. لیلی دره بعید است در مرتع رشد کند زیرا به دلیل گلهای جذاب و انواع توت های قرمز زیبا معمولاً در باغچه های خانه کاشته می شود. اگر کسی بریده‌های باغ را نزدیک خط حصار که اسب‌های کنجکاو می‌توانند به آنجا برسند، ممکن است به‌طور تصادفی بلعیده شود. بریده های باغ و چمن باید دور از دسترس اسب ها دور ریخته شود.

سموم این گیاه بر قلب تأثیر می گذارد. بلع ممکن است منجر به موارد زیر شود:

ریتم نامنظم قلب

اسهال/علائم قولنج

ضعف

مرگ ناگهانی

علف شیر

گیاه شیری یک گیاه مرتعی بسیار رایج است. برگ های بیضی شکل از یک ساقه مرکزی منشعب می شوند. در داخل گیاه شیره سفید و چسبناکی وجود دارد. گل ها به صورت دسته ای توپی شکل رشد می کنند و زمانی که شکوفه می دهند به رنگ اسطوخودوس هستند. غلاف ها تا حدود 3 اینچ رشد می کنند و در پاییز باز می شوند تا دانه های قهوه ای آزاد شوند که در هوا روی الیاف کرکی سفید پرزدار شناور می شوند. تمام قسمت های گیاه سمی هستند. گیاهان زنده و خشک شده (به طور تصادفی به علوفه تبدیل می شوند) سمی هستند. گیاهان سمی، اسب جلوگیری از استبرق مگر اینکه آنها هیچ منبع مواد غذایی دیگر نشانه های مسمومیت استبرق عبارتند از:

سرگردانی

از دست دادن کنترل عضلانی

اسپاسم

نبض تند و ضعیف

مشکلات تنفسی

علف شیر، گیاه میزبان گرده افشان مهم پروانه سلطنتی است، بنابراین اگرچه نباید در مزارع یونجه وجود داشته باشد، کاشت ایمن این گل در بسترهای دور از دام های چرا قابل قبول است.

گیاه خوک

گیاه خوک اگر به مقدار زیاد خورده شود می تواند بسیار سمی باشد. بعید است اسب ها این گیاه را بخورند مگر اینکه غذای دیگری در دسترس باشد. به نظر می رسد این علف هرز در همه جا رشد می کند، از مراتع گرفته تا باغات سبزیجات، کنار جاده ها تا باغچه ها. اگر خشک شود و به صورت علوفه در بیاید هنوز سمی است. گیاه خوک و محله بره نسبی آن می توانند باعث نارسایی کلیه شوند. سایر علائم مصرف علف خوک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ضعف، لرزش عضلات

عدم هماهنگی

نارسایی کلیه

افرا قرمز

پوست درخت افرا قرمز صاف و مایل به خاکستری است. شاخه ها قرمز مایل به قهوه ای هستند.

برگ‌های تازه نسبتاً بی خطر در نظر گرفته می‌شوند، اما برگ‌های پژمرده و افتاده می‌توانند برای اسب‌ها سمی باشند، اما خوشمزه. سموم روی گلبول های قرمز اثر می گذارند. سه پوند برگ افرا قرمز خورده شده کشنده در نظر گرفته می شود. 

برگ ها می توانند تا چند هفته پس از ریزش سمی باقی بمانند. هنوز از دور نمی افرا قرمز برگ در شمع کود و یا کمپوست انبوه که ممکن است در دسترس اسب شما باشد. برگ های افرای قرمز در صورتی که در یونجه علوفه شوند می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

افراهای قرمز در سراسر شرق ایالات متحده و کانادا رشد می کنند.

علائم مسمومیت با افرا قرمز عبارتند از: 

افسردگی

ادرار قهوه ای تیره

نبض سریع

افزایش تنفس

لثه های آبی یا زرد

انواع مختلف بلوط در سراسر آمریکای شمالی زندگی می کنند. اگر غذای دیگری در دسترس نباشد، اسب ها برگ ها را می خورند. آب ممکن است توسط برگ های ریخته شده آلوده شود. بلوط نیز اگر به مقدار خورده شود سمی است.

علائم مسمومیت با بلوط عبارتند از:

علائم قولنج

اسهال

ادرار تیره شده

افسردگی

مخمر سنت جان

از اواسط ژوئیه تا اواسط آگوست خار مریم در خاک شنی خشک شکوفا می شود. اگر گل ها را بین انگشتان خود له کنید، لکه قرمز مایل به زنگ زده ای باقی می ماند. خار مریم زمانی که توسط دام خورده شود باعث ایجاد حساسیت به نور می شود. حیوانات تاول مناطق پوست و سفید از پوشش به راحتی آفتاب سوختگی خواهد خواهد شد.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

به این وب سایت رای دهید