ماهی های سمی آکواریوم

ماهی های سمی آکواریوم

0 دیدگاه 14 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 1657
ماهی های سمی آکواریوم
هنگام تصمیم گیری در مورد نگهداری از ماهی سمی آب شور باید احتیاط کرد. برخی از گونه‌ها نه تنها توانایی ایجاد نیش سمی را دارند بلکه حیوانات دیگر را هم می‌کشد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، بسیاری از ماهی های آب شور می‌توانند باعث مسمومیت سمی در آکواریوم شوند که می‌تواند منجر به مرگ سایر ساکنان آکواریوم شود. چنین ماهی هایی نیز می توانند باعث ایجاد نیش بد یا نیش جدی به انسان شوند!

نیش سمی که سموم را در آب آکواریوم آزاد نمی کند معمولا فقط ماهی نیش زده را تحت تاثیر قرار می دهد. این اغلب با از دست دادن ناگهانی و غیرقابل توضیح ماهی در هنگام حضور یک ماهی گزنده مانند شیرماهی مشاهده می شود. با این حال، اگر همه ماهی‌های داخل تانک غیرعادی عمل کنند، ناگهان به‌طور نامنظم شنا کنند، یا به نظر می‌رسد که حس جهت خود را از دست می‌دهند، ممکن است سمومی در آب وجود داشته باشد. ماهی ممکن است علائم تنفس سنگین و تند را نشان دهد، چشم ها ابری شود، باله ها ژولیده شوند، در ته آن دراز بکشند و در نهایت تشنج شوند و بمیرند. همه اینها می تواند در عرض چند دقیقه اتفاق بیفتد، بسته به سمیت ماهی یا حیوان سمی در آکواریوم و اینکه چقدر آکواریوم دارید. به طور کلی، هر چه سیستم کوچکتر باشد، سموم سریعتر می توانند عمل کنند.

اگر اقدام سریع انجام نشود، همه چیز می تواند از بین برود. اگر هنوز دیر نشده است، فورا ماهی و حیوانات زنده را از مخزن خارج کنید. افزودن AmQuel به آکواریوم آلوده به بافر و حذف برخی از اثرات سموم ماهی کمک می کند. با این حال، شما هنوز باید حیوانات زنده باقیمانده را تا تمیز کردن کامل و مخزن تجهیزات از آکواریوم خارج کنید. و تعویض آب قابل انجام است. اگر سم ماهی سمی به اندازه کافی قوی باشد، گاهی اوقات نمی توان آن را به طور کامل از آکواریوم خارج کرد. اگر پس از مسمومیت با ماهی سمی، ماهی یا سایر حیوانات دریایی بدون دلیل می‌میرند و به نظر می‌رسد همه چیز بررسی می‌شود، به وجود سموم باقی‌مانده در سنگ‌ها، ماسه، شن، کربن (در صورت استفاده برای فیلتراسیون) مشکوک شوید. این ممکن است ضروری باشد. برداشتن کامل و استریل کردن مخزن برای خلاص شدن از شر مشکل، اما این معمولاً فقط در موارد شدید است.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به چهار خانواده معمولی ماهی‌های دریایی بیندازیم که حاوی ماهی‌های سمی هستند که آکواریومی‌ها باید مراقب آن‌ها باشند:

عقرب ماهی ها (خانواده Scorpaenidae)

ماهی‌های خانواده Scorpaenidae بیشتر ماهی‌های دریایی هستند که بسیاری از سمی‌ترین گونه‌های جهان را شامل می‌شوند. همانطور که از نام آن پیداست، عقرب ماهی یک نوع "نیش" به شکل خارهای تیز پوشیده شده با مخاط سمی دارد. ستون فقرات پشتی، لگنی و مقعدی آنها قادر به تزریق سم ساخته شده توسط غدد در امتداد ستون فقرات هستند. اثرات سموم ماهی های این خانواده دو برابر است. آنها می توانند نیش های سمی ایجاد کنند و باعث مسمومیت تانک سمی شوند که هر دو می توانند سایر ساکنان تانک را بکشند. تا آنجا که با انسان ارتباط برقرار می کند، نیش معمولا کشنده نیست (مگر اینکه به سم حساسیت داشته باشید)، اما بسیار دردناک است و گاهی می تواند تا ماه ها پس از وقوع رویداد ادامه یابد. می توان اقدامات فوری برای کاهش اثرات نیش ماهی عقرب انجام داد، اما به نظر می رسد زمان کلید بهبودی است.

شیر ماهی Volitans ( Pterois volitans ) احتمالاً رایج ترین گونه عقرب ماهی است که توسط آکواریومی های آب شور نگهداری می شود. ماهی بوقلمون هاوایی ( Pterois sphex ) و شیر ماهی هاوایی یا سبز کوتوله ( Dendrochirus barberi ) دو تا از رایج ترین ماهی های عقربی هستند که در آب های هاوایی یافت می شوند و توسط آکواریومی ها نیز نگهداری می شوند. نیش شیرماهی کشنده نیست (مگر اینکه به سم آلرژی داشته باشید)، اما مقابله با آن می تواند ناخوشایند باشد. تا آنجا که قدرت سم آنها وجود دارد، نمی توان گفت که چه کاری ممکن است برای ساکنان دیگر آکواریوم شما انجام دهد. 

بسیاری از گونه‌های عقرب‌ماهی ساکن پایین بدن هستند و در هنر استتار استاد هستند. سنگ‌ماهی در حالت مبدل به عنوان یک سنگ در پایین منتظر می‌ماند تا طعمه قبل از حمله از کنار آنها رد شود، به شکار هجوم آورد و به سرعت دهان خود را باز کرد تا مکشی ایجاد کند که طعمه را به داخل دهان می‌کشد.

باکس ماهی (خانواده Ostraciidae)

Ostraciidae خانواده ای از ماهی های چهارگوش و استخوانی متعلق به راسته Tetraodontiformes است که نزدیک به ماهی های بادکنکی و ماهیان است. باکس ماهی های Ostraciid از جنس  Lactophrys  نیز سمومی را از پوست خود به آب اطراف ترشح می کنند و از آنها در برابر شکار محافظت می کنند.

ماهی های این خانواده زمانی که دچار وحشت، ترس یا آزار می شوند، این توانایی را دارند که سمی کشنده را از بدن خود آزاد کنند. آنها می توانند همه موجودات زنده آکواریوم شما، از جمله خودشان را بکشند، و فقط تزئینات، سنگ ها و مخزن شما را باقی بگذارند. هنگام مخلوط کردن این ماهی ها در آکواریوم بسیار احتیاط کنید، مگر اینکه بخواهید خطر از دست دادن همه چیز را بپذیرید. اگر مایل به نگهداری آنها هستید، بهتر است آنها را در مخزن گونه های غیر تهاجمی نگهداری کنید. گاو ماهی و تنه ماهی نیز بخشی از خانواده Ostraciidae هستند و همین ویژگی مشخصه را دارند.

ماهی بادکنکی (خانواده Tetraodontidae)

اکثر گونه های ماهی پف دار سمی هستند و برخی از سمی ترین مهره داران جهان هستند. این ماهی ها که با نام های Balloon، Blow، Globe و Toad نیز شناخته می شوند، توانایی ذخیره تترودوتوکسین را دارند. در گونه‌های خاصی، اندام‌های داخلی مانند کبد و گاهی پوست آن‌ها حاوی تترودوتوکسین است و هنگام خوردن برای اکثر حیوانات بسیار سمی است. که توسط ژاپنی ها به عنوان یک غذای لذیذ تلقی می شود، خوردن گوشت این ماهی به نام فوگو می تواند منجر به مسمومیت غذایی شدید در انسان شود که اگر به درستی تهیه نشود گاهی منجر به مرگ می شود.

دو مورد از رایج‌ترین انواع پفک‌ها در هاوایی عبارتند از: پف‌کننده سبز سفید ستارگان و راه راه ( Arothron hispidus ) و لکه‌های سفید قهوه‌ای خال‌خالی ( Arothron meleagris ). برخی از این ماهی ها توانایی ترشح سموم خود را در آب نیز دارند، بنابراین هنگام مخلوط کردن این ماهی ها در آکواریوم خود باید احتیاط کرد. ما این تجربه را داشته ایم که در حین جمع آوری یک لکه سفید قهوه ای را در یک سطل صید به همراه چند ماهی دیگر قرار دهیم، و وقتی ماهی ها را از غواصی بالا آوردیم تا آنها را به خانه ببریم، همه چیز در سطل مرده بود.

سنجاب ماهیان (خانواده هولوسنتریدا )

خارهای پشتی سنجاب‌ماهی‌ها این قابلیت را دارند که باعث ایجاد ضربه‌های بدی در مقایسه با نیش خفیف زنبور شوند. برخی از گونه ها مانند گونه های منطقه هند و اقیانوس آرام سمی هستند در حالی که برخی دیگر سمی نیستند. زخم‌های این ماهی به‌اندازه زخم‌های عقرب‌ماهی جدی نیست، اما پس از ایجاد آن هنوز هم می‌تواند بسیار دردناک باشد.

در پایان، در حالی که برخی از این خانواده‌های ماهی‌ها توانایی بیرون ریختن سموم خود را ندارند، برخی قسمت‌هایی از بدن خود دارند که اگر توسط ماهی‌های دیگر مصرف شوند، می‌توانند سمی باشند. اگر پس از مرگ در مخزن رها شود، ماهی های دیگر ممکن است گوشت را بخورند و بیمار شوند یا احتمالا بمیرند.

ما نمی توانیم به اندازه کافی تاکید کنیم که آمادگی برای مشکلات که ممکن است از داشتن هر یک از این ماهی ها به وجود بیاید و دانستن همه آنچه می توانید در مورد آنها دارید بسیار مهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماهی های سمی، و همچنین اختاپوس های خطرناک، نودی برانچ ها، راب های دریایی و دیگر حیوانات دریایی، به منابع علمی و تایید شده مراجعه کنید.

به این وب سایت رای دهید