طوطی آمازون دو سر زرد

طوطی آمازون دو سر زرد

0 دیدگاه 3 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 1018
طوطی آمازون دو سر زرد
این طوطی سایز متوسط با نام طولانی یکی از محبوب ترین گونه های حیوان خانگی از گروه طوطی آمازون است که به دلیل رنگ چشمگیر و توانایی تقلید بی نظیرش است. طوطی آمازون دو سر زرد حتی می تواند یاد بگیرد که آواز اپرا را تقلید کند، به همین دلیل است که برای قرن ها حیوان خانگی محبوب بوده است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، این طوطی بومی مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی است و زیستگاه طبیعی این طوطی جنگل ها و جنگل های نزدیک به آب است. تخریب زیستگاه و به دام انداختن تجارت حیوانات خانگی به شدت تعداد طوطی دو سر زرد آمازون را در طبیعت به خطر انداخته است. تنها چند هزار پرنده وحشی باقی مانده است.

بررسی اجمالی طوطی آمازون دو سر زرد

نام رایج : طوطی آمازون دو سر زرد، طوطی سر زرد، آمازون سر زرد

نام علمی: Amazona oratrix

اندازه بزرگسالان: از 14 تا 16 اینچ، یکی از گونه های طوطی بزرگتر

طول عمر: به طور متوسط ​​60 سال برخی می توانند 80 سال یا بیشتر در شرایط ایده آل زندگی کنند

طوطی های خاکستری آفریقایی: حقایق مراقبت از حیوانات خانگی

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی این پرنده را جزو گونه های در خطر انقراض طبقه بندی کرده است. معاهده های بین المللی اکنون صید، صادرات یا داشتن پرندگان صید شده وحشی را غیرقانونی می دانند. پرندگانی که در اسارت پرورش داده می شوند را می توان به طور قانونی فروخت و مالکیت آنها را داشت.

چند گروه وحشی معرفی شده از طوطی‌های آمازون دو سر زرد در مکان‌های مختلف از جمله اشتوتگارت، آلمان و چندین مکان در جنوب کالیفرنیا زندگی می‌کنند.

خلق و خوی

هنگامی که از سنین جوانی با دست تغذیه می شوند، این پرندگان می توانند حیوانات خانگی مهربانی باشند. آنها باهوش هستند، توانایی "گفتار" قابل توجهی دارند و دوست دارند در مرکز توجه باشند. با این حال، زمانی که مالک نخواهد یا نتواند به طوطی توجه کند، ممکن است مشکلاتی رخ دهد.

مانند بسیاری از طوطی ها، آمازون های دو سر زرد ممکن است با  نزدیک شدن به بلوغ جنسی (سن 4 ماهگی تا یک سالگی) مرحله بلوف هورمونی  را پشت سر بگذارند. آنها می توانند پرخاشگر شوند و ممکن است  در این مرحله افراد را گاز بگیرند و  گاز بگیرند. رفتار بلوف کردن می تواند چندین ماه (و گاهی تا دو سال) ادامه داشته باشد. اگر بچه های کوچکی دارید که با پرنده ارتباط برقرار می کنند، اگر قصد دارید یک طوطی جوان یا نوجوان بگیرید، شاید بهتر باشد گونه دیگری را انتخاب کنید.

آمازون دو سر زرد تمایل به پیوند با یکی از اعضای خانواده دارد. شما می توانید با اطمینان از اینکه چند نفر از اعضای خانواده به طور منظم پرنده را کنترل می کنند، به خصوص زمانی که جوان است، از این امر جلوگیری کنید. تغذیه با دست توسط همه اعضای خانواده باعث کاهش تمایل پرنده به پیوند فقط با یک نفر می شود.

گفتار و آواز

این گونه بهترین تقلید از تمام طوطی های آمازون است و در توانایی یادگیری کلمات و عبارات پس از طوطی خاکستری آفریقایی در رتبه دوم قرار دارد.

همچنین پرنده ای پر سر و صدا و پرهیاهو است و مستعد فریاد زدن دو بار در روز، در سحر و غروب است. این صداهای بلند برای این گونه طبیعی است. اگر پرنده در تمام طول روز فریاد بزند، فریاد زدن می تواند مشکل ساز شود، که در صورت بی حوصلگی پرنده به دلیل عدم توجه یا تحریک ذهنی ممکن است اتفاق بیفتد.

رنگ‌ها و نشانه‌های آمازون دو سر زرد

همانطور که از نامش پیداست، این پرنده دارای سر زرد است. بقیه بدنش سبزه دور چشم ها حلقه ای سفید رنگ است و منقار آن به رنگ شاخی است. در پرندگان جوان، سر دارای مقداری خاکستری تیره است، اما به تدریج، تاج با هر پوست اندازی به طور پیوسته زردتر می شود. در پرندگان جوان، نواحی کوچک قرمز روی شانه وجود دارد. رنگ سر بالغ تا زمانی که پرنده حداقل 6 سال سن نداشته باشد به طور کامل تغییر نمی کند. نسبت رنگ زرد ممکن است به تدریج با افزایش سن پرنده افزایش یابد.

نرها و ماده ها شبیه هم هستند. برای تشخیص آنها، پرنده شما نیاز به آزمایش ژنتیکی یا روش جراحی تعیین جنسیت دارد.

مراقبت از آمازون دو سر زرد

آمازون دو سر زرد پرنده ای ورزشکار است که دوست دارد در منطقه خاص خود صعود کند و اگر فضای کافی وجود داشته باشد دوست دارد پرواز کند. این پرنده قوی است که می تواند مخرب باشد. مواد قفس باید از فولاد محکم باشد. بزرگترین قفس کاربردی را به پرنده خود بدهید و آن را با اسباب بازی پر کنید. حداقل، یک قفس باید 3 فوت مربع با یک سالن ورزش در بالا باشد. قفس را به نشیمنگاه هایی در ابعاد مختلف مجهز کنید.

مطمئن شوید که اسباب‌بازی‌هایی مانند وسایل چوبی، چرمی و اکریلیک برای این پرنده فراهم کنید که می‌توانند با لذت از هم جدا شوند. یک اسباب بازی محو شده برابر با موفقیت یک پرنده است. برای آنها راضی کننده است بدون اسباب‌بازی کافی برای خرد کردن، این پرنده ممکن است به اثاثیه و وسایل دیگر توجه کند. اسباب‌بازی‌های چالش برانگیز برای این پرنده ضروری است: آمازون دو سر زرد خسته به سرعت تبدیل به یک اسباب‌بازی مخرب می‌شود.

همه طوطی‌های آمازون در تعاملات اجتماعی رشد می‌کنند و آنها برای سالم و شاد ماندن به آن نیاز دارند. پرندگان نادیده گرفته می توانند مخرب و  افسرده شوند که می تواند خود را در مشکلات مختلف جسمی و روحی نشان دهد. برای ایجاد و حفظ پیوندهای سالم، باید هر روز زمانی را برای تعامل یک به یک اختصاص دهید. آمازون دو سر زرد قادر به یادگیری کلمات و عبارات بسیاری است و در یادگیری آهنگ ها به ویژه اپرا قابل توجه است.

به طوطی ها اجازه دهید حداقل هر هفته دوش بگیرند یا در حمام پرندگان غوطه ور شوند تا از سلامت پوست و پرها اطمینان حاصل کنید.

مسائل رایج سلامت

پرندگان آمازون عموماً پرندگانی سالم و با عمر طولانی هستند، اما مستعد ابتلا به چندین بیماری هستند :

پلیوماویروس، یک عفونت ویروسی که می تواند باعث بی اشتهایی و کاهش وزن شود

کلامیدیوز، یک عفونت باکتریایی که با پرهای کرکی و ترشحات بینی ظاهر می شود

کمبودهای تغذیه ای (ویتامین A) یا چاقی؛ یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می تواند این را کنترل کند.

رژیم غذایی و تغذیه

طوطی های آمازون انواع دانه ها، آجیل ها، میوه ها، انواع توت ها و گیاهان را در طبیعت می خورند. در اسارت، یک دو سر زرد به یک رژیم غذایی پلت شده با کیفیت بالا همراه با مخلوط دانه ها و وعده های روزانه میوه ها و سبزیجات تازه ایمن برای پرندگان نیاز دارد. یک  رژیم غذایی متنوع  کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که پرنده شما تغذیه متعادل مورد نیاز خود را دریافت می کند.

روزانه تقریباً 3/4 فنجان غذای پلت شده و 1/4 فنجان میوه و سبزیجات تازه بخورید. یک رژیم غذایی خام و متنوع کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که پرنده شما بهترین تغذیه را حفظ می کند.

مطمئن شوید که به پرنده غذاهای سرشار از ویتامین A ارائه می شود. این پرنده مستعد کمبود است. کلسیم برای طوطی آمازون دو سر زرد نیز حیاتی است.

ورزش

طوطی های آمازون مستعد افزایش وزن هستند، بنابراین باید به آنها اجازه ورزش روزانه داده شود. برای مراقبت صحیح از یک طوطی آمازون دو سر زرد، باید بتوانید حداقل 3 تا 4 ساعت در روز بیرون از قفس به او زمان بدهید. مانند هر گونه دیگر، ورزش منظم به پرنده این امکان را می دهد که کالری های اضافی را بسوزاند و عضلات خود را کشش دهد. همچنین تحریکات ذهنی ضروری را فراهم می کند.

طوطی دو سر زرد: اجتماعی، محبت آمیز، وفادار،باهوش، یک میمیک و سخنگو عالی می باشد.

رابطه سگ و طوطی

به این وب سایت رای دهید