تغذیه ماهی های آکواریومی

تغذیه ماهی های آکواریومی

0 دیدگاه 5 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 1021
تغذیه ماهی های آکواریومی
آنچه به ماهی های خود به عنوان غذا می دهید، و میزان تغذیه آنها، بخش مهمی از ایجاد یک محیط سالم برای آنها است. ارائه رژیم غذایی مناسب برای ماهی بسیار مهمتراز پاشیدن چند تکه نان روی آب است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، ابتدا، در مورد نوع و گونه ماهی خود بیشتر بدانید، از گوشتخوار بودن گونه (گوشتخوار) یا گیاهخوار(گیاهخواران) بودن آن مطمئن شوید. سپس یک رژیم غذایی مناسب بسته به نوع ماهی انتخاب کنید.

غذای خشک: اکثراً غذای ماهی را (پرک) می دانند. این رایج‌ترین گزینه برای تغذیه یک مخزن ماهی است، اما غذای ماهی خشک نیز به صورت گرانول و گلوله، انواع غرق‌شده و شناور و همچنین گزینه‌هایی برای گونه‌های خاص وجود دارد. غذای ماهی خشک می تواند فیبر کمتری داشته باشد، اما افزودن غذاهای گیاهی به رژیم غذایی به کاهش خطر ابتلا به اختلالات مثانه شنا و نفخ برای گونه های گیاهخوار کمک می کند. فروشگاه‌های حیوانات خانگی ممکن است ورقه‌های اسپیرولینا یا جلبک نوری خشک شده را نیز بفروشند که برای ماهی‌های گیاه‌خوار مناسب است.

غذای منجمد: برخی از ماهی ها از غذاهای منجمد مانند میگو، کرم خونی، پلانکتون، میگو، یا صدف لذت میبرند. 

فریز خشک شده: کرم های Tubifex و میگو Mysis یا سایر مواد غذایی را می توان به صورت مکعبی خشک شده در انجماد یافت. اینها بسیار مغذی هستند و برای ماهی های گوشتخوار عالی هستند.

غذای زنده: گزینه ها شامل آب نمک زنده یا میگوی شبح، ماهی تغذیه کننده (برای ماهی های گوشتخوار بزرگتر)، جیرجیرک ها و کرم ها هستند.

سبزی ها: اگر ماهی های شما از گیاهان آکواریومی مانند آناچاریس می خورند، به آنها سبزی هم بدهید. گزینه ها شامل کاهو، خیار، کدو سبز و اسفناج است. سبزی ها را به کنار مخزن ببرید یا در محل نزدیک زیرلایه ببندید، اما سبزیجات نخورده را ظرف 24 ساعت بردارید یا جایگزین کنید. ماهی هایی مانند پلکوستوموس عاشق خوردن سبزیجات تازه هستند.

بیولوژی ماهی های مختلف به این معنی است که آنها اغلب به غذای متفاوتی نیاز دارند. بنابراین، اگر ماهی‌های متنوعی در آکواریوم خود دارید، از ترکیبی از غذاها استفاده کنید. مانند غذاهای شناور، غذاهایی که به آرامی غرق می‌شوند و غذاهایی که به سرعت غرق می‌شوند. تا مطمئن شوید که آنها تغذیه مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

چه مقدار برای تغذیه

احتمال اینکه صاحبان ماهی به ماهی های خود بیش از حد غذا بدهند، بیشتر از کم غذا دادن به آنها، باعث افزایش میزان ضایعات در مخزن می شود. این نه تنها ضایعاتی است که وقتی ماهی ها تمام غذا را نمی خورند، بلکه فضولات نیز از ماهی دفع می شود زیرا آنها بیش از حد لازم غذا می خورند. اگر متوجه شدید که سطح آمونیاک، نیتریت یا نیترات در حال افزایش است و مخزن آلوده به نظر می رسد، احتمالاً بیش از حد به ماهی غذا می دهید.

ماهی های بالغ را می توان یک بار در روز، تقریباً در همان زمان، تغذیه کرد، اگرچه در هر بار تغذیه مقدار کمتری به آنها بدهید، می توانید چندین بار در روز به آنها غذا بدهید. ماهی های جوان ممکن است به سه یا چهار بار در روز نیاز داشته باشند. علفخواران معمولاً شکم بزرگی برای نگهداری مقدار زیادی غذا ندارند، زیرا در طبیعت آنها جلبک ها و گیاهان را در طول روز می خورند. می توان آنها را بیشتر از گوشتخواران تغذیه کرد، یا به آنها سبزی های زنده داد که می توانند در طول روز از آنها استفاده کنند. این قانون سرانگشتی را دنبال کنید که باید به ماهی ها فقط آنچه را که در عرض پنج دقیقه می خورند، غذا دهید. اگر بعد از این مدت غذا باقی مانده باشد (به جز سبزی تازه)، شما بیش از حد غذا می دهید. یک استثنا برای ماهی هایی است که تغذیه کننده شبانه (شب) هستند، جایی که باید غروب غذا را قبل از خاموش کردن چراغ ها در آکواریوم قرار دهید و اجازه دهید ماهی یک شب بخورد.

اندازه آکواریوم را به عنوان نشانه ای از میزان غذای مورد نیاز تلقی نکنید. پنج ماهی در یک آکواریوم بزرگ به همان مقدار غذا نیاز دارند که پنج ماهی در یک آکواریوم کوچکتر.  فقط آن را در سراسر آکواریوم پخش کنید تا همه بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

تغذیه ماهی با غذای زنده

 

به این وب سایت رای دهید