نشانه های پایان عمر سگ

نشانه های پایان عمر سگ

0 دیدگاه 5 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 2283
نشانه های پایان عمر سگ
کیفیت زندگی مهمترین چیز برای سگ های سالخورده ما است، به خصوص زمانی که آنها بیمار می شوند. از آنجایی که سگ شما شروع به نشان دادن علائمی می کند که مشخص میشود به پایان زندگی خود نزدیک شده است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، بدترین چیز در مورد داشتن سگ این است که بدانید او احتمالاً قبل از شما خواهد مرد. اگر یک سگ پیر یا بیمار را دوست دارید، احتمالاً نگران این بوده اید که پایان عمر او چه زمانی فرا می رسد. نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد می‌توانید سیگنال فرسوده شدن بدن سگتان را مشاهده کنید و کیفیت زندگی او را ارزیابی کنید.

نشانه هایی که ممکن است سگی در حال مرگ باشد

بسیاری از این علائم،  بیماری های قابل درمان هستند. اگر سگ شما حتی یک تغییر دردسرساز را نشان می‌دهد، یک ویزیت دامپزشکی برای معاینه او انجام می‌شود، مخصوصاً اگر تا آن زمان خوب بوده است ،  بر اساس معاینه و هر تشخیصی که انجام می شود، دامپزشک می تواند به شما کمک کند که وضعیت سگ خود را بهبود ببخشید. 

شرایطی مانند دیابت شیرین ، نارسایی کلیه ، نارسایی کبد، سرطان و نارسایی قلبی اغلب سگ‌های مسن را آزار می‌دهند . این بیماری ها اغلب در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند، اما با افزایش سن و پیشرفت بیماری سگ شما ممکن است وضعیت او بدتر شود. چندین بیماری که همزمان اتفاق می‌افتند می‌توانند باعث افزایش ناراحتی و درمان مشکل‌تر شوند.

کاهش وزن شدید

کاهش وزن در سگ های مسن بسیار رایج است و قبل از پایان عمر شروع می شود. کاهش وزن بخشی از روند پیری است: با بزرگتر شدن سگ، بدنش در هضم پروتئین کارآمدتر می شود که باعث از دست دادن توده عضلانی او می شود. تغذیه با رژیم غذایی با سطوح بالاتر پروتئین می تواند به کند کردن این روند کمک کند.

کاهش وزن اغلب با افزایش سن یا بیمار شدن سگ تسریع می‌یابد، حتی اگر هنوز وعده‌های غذایی کامل می‌خورد.

بی حالی و خستگی

سگ های سالخورده زیاد می خوابند. با نزدیک شدن به پایان عمر سگ شما، بیشتر و بیشتر می خوابد و زودتر خسته می شود. او همچنین ممکن است ترجیح دهد به جای پیاده روی و گردش مانند سابق، روی تختش در خانه بماند.

هماهنگی ضعیف

همانطور که بدن سگ شما پیر می شود، عضلات و اعصاب او مانند گذشته کار نمی کنند. بین از دست دادن توده عضلانی و اختلال در عملکرد اعصاب حس عمقی، هماهنگی او کاهش می یابد.

بی اختیاری

بی اختیاری ، یا از دست دادن کنترل مثانه و/یا روده، یک اتفاق نسبتاً رایج در سگ های مسن است. این می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که ممکن است کاملاً قابل درمان باشد (به عنوان مثال، بی اختیاری ادرار به دلیل عفونت دستگاه ادراری ).

برخی از سگ ها ممکن است در خواب ادرار یا مدفوع کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است هنگام راه رفتن بدون اینکه متوجه شوند ادرارشان چکه کند یا حتی مدفوع کنند. بی اختیاری می تواند برای سگ های ما ناراحت کننده باشد زیرا آنها به طور طبیعی نمی خواهند خانه را کثیف کنند. دلسوز باشید و هرگز سگ خود را به خاطر این حوادث سرزنش نکنید، زیرا این فقط ناراحتی او را افزایش می دهد.

کاهش تحرک

کاهش تحرک یکی از علائم رایج پیری است و به طور پیوسته بدتر می شود. این ممکن است به دلیل درد ناشی از آرتریت یا سایر آسیب های قدیمی باشد ، از دست دادن توده عضلانی که باعث کاهش قدرت می شود، یا عدم اطمینان به دلیل کاهش بینایی باشد. تغییرات در تحرک اغلب به‌طور نامحسوس شروع می‌شود، به‌طوری‌که سگ به‌جای دویدن، یورتمه می‌رود، سپس به تدریج پیشرفت می‌کند که نمی‌تواند روی مبلمان یا داخل ماشین بپرد.

گیجی

اختلال عملکرد شناختی سگ (CCD) بسیار شبیه به زوال عقل در انسان است. علائم اولیه CCD عبارتند از: قدم زدن در شب، بی قراری و تحریک پذیری ، همانطور که پیشرفت می کند، ممکن است به نظر برسد که سگ شما در خانه و حیاط گم شده یا نمی داند شما کی هستید. به ویژه هنگام بیدار کردن سگ خواب با CCD مراقب باشید، زیرا اگر ندانند کجا هستند یا چه اتفاقی می‌افتد، ممکن است در صورت اختلال، گاز بگیرند.

تغییرات رفتار

سگ ها در هنگام مرگ می توانند تغییرات رفتاری مختلفی را نشان دهند. تغییرات دقیق از سگی به سگ دیگر متفاوت خواهد بود،

برخی از سگ‌ها بی‌قرار می‌شوند، در خانه سرگردان می‌شوند و به نظر می‌رسند که نمی‌توانند به آرامش برسند و ممکن است به دلیل درد یا بی‌حوصلگی، دمدمی مزاج و سخت‌گیر شوند.

برخی از سگ‌ها به دنبال آسایش و همراهی با انسان‌های خود هستند، در حالی که برخی دیگر منزوی‌تر می‌شوند و به دنبال گوشه‌هایی ساکت هستند تا تنها باشند. به نظر می رسد برخی از سگ ها می دانند چه زمانی در شرف مرگ هستند و برای آخرین لحظات خود به مکانی خلوت در خانه یا حیاط سرگردان می شوند.

کم آبی و ننوشیدن

آب برای سلامت سگ شما بسیار مهم است. با بالا رفتن سن یا بیمار شدن او ممکن است علاقه خود را به کاسه آب از دست بدهد. سعی کنید به غذای او آب اضافه کنید یا از یک رژیم غذایی کنسرو شده تغذیه کنید تا رطوبت دریافتی او را افزایش دهید.

دادن آب از طریق سرنگ یا بطری خوراکی (همیشه از یک بطری تازه استفاده کنید که هرگز مواد پاک کننده در آن وجود نداشته است) ممکن است در برخی موارد مناسب باشد، اما این کار را با دقت انجام دهید. فشار دادن بیش از حد آب به دهان او می تواند باعث شود که آب از نای او پایین برود و به ریه هایش برود و باعث خفگی و حتی ذات الریه شود. سگ شما باید در پاسخ به آب روی زبانش به طور خودکار قورت دهد. از دست دادن رفلکس بلع نشانه بسیار بدی است.

پاسخ ضعیف به درمان ها

همانطور که بدن سگ شما فرسوده می شود، ممکن است به درمان ها و داروهایی که قبلا او را شاد و سالم نگه داشته اند، پاسخ ندهد. سگ مبتلا به آرتریت ممکن است به داروهای ضد درد اضافی نیاز داشته باشد یا سگ مبتلا به دیابت ممکن است به تغییرات ظاهراً بی پایان دوز انسولین نیاز داشته باشد. سگ مبتلا به سرطان ممکن است به کاهش وزن ادامه دهد و علیرغم درمان و محرک‌های اشتها به کاهش وزن ادامه دهد.

چشم های کسل کننده

سگ ها در اواخر عمر خود اغلب دچار تغییر در چشمان خود می شوند. ممکن است متوجه شوید که چشمان سگتان شیشه ای یا کدر به نظر می رسد. تغییر در ظاهر چشم (ها) به تنهایی اغلب نشانه ای از مشکل چشمی است ، اما این تغییرات در ارتباط با علائم دیگر می تواند نشان دهنده پایان زندگی باشد.

بوی غیر طبیعی

بدن یک سگ در حال مرگ دیگر به درستی کار نمی کند. عملکرد نامناسب متابولیسم می تواند باعث تغییراتی در بوی بدن شود که بسته به علت دقیق آن متفاوت است.

تنظیم دمای ضعیف

سگ های سالخورده و بیمار اغلب در تنظیم دمای بدن خود مشکل دارند و به راحتی گرم یا سرد می شوند. اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، برای سگ خود مکانی سایه دار و دارای تهویه مناسب برای استراحت فراهم کنید. برای مناطق سردتر ، مطمئن شوید که سگ شما به یک تخت دنج گرم برای خم شدن یا یک مکان گرم خوب در زیر نور خورشید یا کنار رادیاتور برای چرت زدن دسترسی دارد.

بی اشتهایی و نخوردن

کمبود اشتها در پایان عمر امری رایج است. سگ‌هایی که احساس بیماری می‌کنند اغلب نمی‌خواهند غذا بخورند، و برخی داروها ممکن است باعث شود سگ شما حس بویایی یا چشایی خود را از دست بدهد و غذا را کمتر جذاب کند. برای افزایش علاقه سگتان به غذا، سعی کنید غذاهایی با عطر و بوی قوی ارائه دهید تا بتواند آنها را بهتر بو کند. همچنین می توانید غذای او را گرم کنید تا عطر آن بیشتر شود.

عدم علاقه و افسردگی

سگ ها در پایان زندگی خود اغلب علاقه خود را به چیزهای مورد علاقه شان از دست می دهند، از پیاده روی و اسباب بازی گرفته تا خوراکی ها و حتی صاحبان مورد علاقه خود. در ابتدا ممکن است به نظر برسد که سگ شما بیشتر می‌خوابد، اما با توجه بیشتر متوجه می‌شوید که او دیگر کارهایی مانند سلام کردن در درب خانه یا تکان دادن دمش را انجام نمی‌دهد

تنفس غیر طبیعی

تنفس توسط ماهیچه ها و اعصاب کنترل می شود و از تجزیه آهسته بدن سگ شما مصون نیست. سگ شما ممکن است الگوهای تنفسی غیرطبیعی را نشان دهد و تعداد تنفس او حتی زمانی که در حال استراحت است در نوسان است. او ممکن است بطور دوره ای تنفس را متوقف کند و سپس دوباره از سر بگیرد.

علائم دشواری در تنفس عبارتند از: تنفس با دهان باز، کشش مستقیم سر و گردن در حالی که بقیه بدن او ثابت است، یا حرکت دادن شکم به داخل و خارج هنگام نفس کشیدن. این یک اورژانس است و باید فورا درمان شود.

تشنج

برخی از سگ ها ممکن است در پایان زندگی خود شروع به تشنج کنند. این می تواند به دلیل عدم تعادل متابولیک ناشی از شرایطی مانند نارسایی کلیه یا به دلیل مشکلات خود مغز باشد. بسته به علت و شدت آن، این تشنج ها ممکن است به درمان پاسخ دهند یا نکنند. تشنجی که بیش از 10 دقیقه طول بکشد یا تشنج هایی که به صورت خوشه ای یکی پس از دیگری رخ می دهند، اورژانسی هستند.

خداحافظی با سگ خود می تواند بسیار دشوار باشد، اما کارهایی وجود دارد که می توانید به عنوان یک والدین حیوان خانگی دوست داشتنی انجام دهید تا مطمئن شوید که سگ شما تا حد امکان راحت است و مراقبت و شفقت مداوم را در اواخر عمر به آنها نشان می دهد.

او را گرم نگه دارید. یک تخت راحت و یک مکان دنج برای استراحت فراهم کنید.

مطمئن شوید که او غذای خوش طعمی مانند غذای کنسرو شده یا مقداری مرغ پخته ساده که با کیبلش مخلوط شده باشد، داشته باشد. اگر قرار است رژیم غذایی تجویزی داشته باشد اما از آن متنفر است، اکنون زمان آن است که به او اجازه دهید هر چه می خواهد بخورد.

. برای مراقبت از سگ خود در پایان زندگی برنامه ریزی کنید. اگر اتانازی را انتخاب می کنید، با دامپزشک خود در مورد تدارکات یک قرار ملاقات صحبت کنید

به سگتان بگویید که مشکلی ندارد. به او بفهمانید که دوستش دارید و بهترین دوست شما بوده است و وقتی آماده است می تواند برود.

چگونه بفهمم زمان فرا رسیده است؟

توجه داشته باشید که آیا سگ شما هنوز از چیزهای مورد علاقه اش لذت می برد یا خیر. آیا وقتی صورتش را می مالید دمش را تکان می دهد؟ آیا او سعی می کند با اسباب بازی های خود بازی کند یا علف ها را در پیاده روی ها بو کند؟ آیا او خوراکی های مورد علاقه اش را می بلعد؟

غم از دست دادن سگ شما

سوگواری از دست دادن سگ طبیعی و کاملا طبیعی است. سگ های ما بخشی از خانواده ما هستند - همراهان همیشگی و نزدیک ترین افراد مورد اعتماد ما. در صورت نیاز آن روز شخصی را از محل کار خود بگیرید و با دوستان و خانواده خود در مورد احساسات خود صحبت کنید.

 

به این وب سایت رای دهید