شوره گربه چیست؟

شوره گربه چیست؟

0 دیدگاه 13 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 593
شوره گربه چیست؟
شوره گربه برای کسانی که از آلرژی رنج می برند یک تهدید است. برای سال ها، بسیاری از مردم تصور می کردند که موهای گربه منبع آلرژن ها هستند. بعداً مشخص شد که شوره گربه علت آن است، اما بسیاری از دوستداران گربه این اصطلاح را با شوره سر اشتباه می گیرند که با چشم قابل مشاهده است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در اینجا جزئیاتی در مورد اینکه شوره گربه دقیقا چیست، معمای Fel D1، و چگونه و چرا بر قربانیان آلرژی تأثیر می گذارد، آورده شده است. شوره گربه شامل تکه های میکروسکوپی پوست خشک گربه است که در هوا پخش می شود و روی رختخواب، پرده، فرش، سطوح دیگر از جمله پوست و لباس انسان می نشیند. ذرات شوره گربه بسیار ریز هستند. ذرات پوست خشک به جز عاملی به نام Fel D1 حساسیت زا نیستند.

Fel D1 چیست؟

Fel D1 ممکن است از لاتین Felis domestica آمده باشد. این یک گلیکوپروتئین است که در غدد چربی گربه در زیر پوست و به میزان کمتری در بزاق و ادرار گربه یافت می شود. هنگامی که گربه موی خود را تمیز می کند، Fel D1 موجود در بزاق او روی پوست و موهای گربه می نشیند و با ترکیب Fel D1 از غدد چربی، نوعی "آسیب مضاعف" برای مبتلایان به آلرژی ایجاد می کند. جالب اینجاست که به نظر می رسد تولید Fel D1 در انواع مختلف گربه ها کم و بیش پرکار باشد.

برای مثال، گربه‌های عقیم نشده نسبت به یک گربه عقیم‌شده، Fel D1 بیشتری تولید می‌کنند. گربه های نر، نسبت به گربه های ماده آلرژن های بیشتری تولید می کنند. برخی از نژادهای گربه نسبت به سایر نژادها به میزان قابل توجهی Fel D1 کمتری تولید می کنند.

چه چیزی باعث واکنش آلرژیک به شوره گربه می شود

سیستم ایمنی انسان، آلرژن را یک مهاجم در نظر می گیرد و آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین E (AKA IgE) تولید می کند.

پس از آن، هنگامی که دوباره در معرض Fel D1 قرار می گیرد، سیستم ایمنی راه اندازی می شود، که سپس یک ماده شیمیایی التهابی به نام هیستامین آزاد می کند. ممکن است اصطلاح "هیستامین" را به دلیل تعداد زیادی آنتی هیستامین که برای درمان علائم تب یونجه بدون نسخه به فروش می رسد، بشناسید.

چگونه Fel D1 بر انسان تأثیر می گذارد

استنشاق از طریق بینی: واکنش آلرژیک ممکن است عطسه شدید و یا بیماری مزمنی به نام رینیت آلرژیک، که به عنوان "تب یونجه" نیز شناخته می شود، که عطسه، همراه با آبریزش بینی، خارش داخل بینی و گرفتگی بینی (گرفتگی سینوس ها) ظاهر می شود.

استنشاق از طریق دهان: استنشاق شوره در مجاری تنفسی و ریه ها می تواند باعث حملات آسم شود که ناراحت کننده و حتی خطرناک هستند. مبتلایان به آسم باید همیشه با متخصص آلرژی خود مشورت کنند و قبل از گرفتن گربه باید آزمایش آلرژی انجام دهند.

بثورات پوستی یا کهیر: بثورات پوستی جزئی یا کهیر ممکن است با افتادن شوره روی پوست، رسوب بزاق توسط گربه که پوست را می لیسد، یا حتی از طریق استنشاق شوره همراه باشد. درماتیت آتوپیک یا اگزما ممکن است با قرار گرفتن در معرض گربه، تشدید شود. اگرچه شوره گربه یک تهدید واقعی برای قربانیان آلرژی است، اما برخی از دوستداران گربه می توانند به خوبی با آلرژی خود کنار بیایند تا به راحتی با گربه های خود زندگی کنند.

بنابراین اگر مبتلا به آلرژِی هستید. می توانید با دامپزشکان و مشاورین سامانه دامپزشک قبل از اقدام به گرفتن گربه مشورت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

موی گربه

به این وب سایت رای دهید