تمیز کردن آکواریوم و مرگ ماهی

تمیز کردن آکواریوم و مرگ ماهی

0 دیدگاه 25 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 1268
تمیز کردن آکواریوم و مرگ ماهی
تغییرات جزئی آب به طور منظم برای آکواریوم شما توصیه می شود، اما تغییرات گسترده آب می تواند منجر به مشکلاتی شود. آیا تغییر آب باعث مرگ ماهی میشود؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، با گذشت زمان، محصولات جانبی ضایعات ماهی، ذرات غذای خورده نشده، برگ های مرده گیاهان و غیره، ترکیب شیمیایی آب را تغییر می دهند. چون ماهی ها در آب زندگی می کنند و تغییرات به تدریج اتفاق می افتد، با آن سازگار می شوند.

هنگامی که یک تغییر ناگهانی و بزرگ درآب رخ می دهد، باعث تغییر شدید پارامترهای آب می شود که ماهی ها اغلب نمی توانند آن را تحمل کنند و می میرند. ماهی هایی که در ابتدای عوض کردن آب زنده می مانند ممکن است در چند هفته آینده تسلیم بیماری شوند. تمیز کردن محیط فیلتر، همچنین باکتری های مفیدی را که برای تجزیه آمونیاک سمی موجود در آب ضروری هستند حذف می کند. 

آیا آب باید عوض شود؟

اگر تغییر آب می تواند ماهی را بکشد، چرا آب اصلاً تغییر می کند؟ پاسخ این است که تغییرات منظم آب برای سلامت طولانی مدت ماهی شما مهم است. ضایعات محلول در آب که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، ماهی را کاملاً از بین نمی برند، اما با تجمع تدریجی ضایعات، استرس ایمنی آنها را در برابر بیماری کاهش می دهد.

ماهی ها بیشتر از آنچه صاحبان آن تصور می کنند در معرض باکتری ها، ویروس ها و انگل ها قرار می گیرند. ماهی با سیستم ایمنی قوی حتی زمانی که در معرض عوامل بیماری زا قرار گیرد به ندرت بیمار می شود. از سوی دیگر، ماهی‌ای که بیمار می‌شود معمولاً به دلیل شرایط نامناسب آب و یا رژیم غذایی نامناسب تحت استرس قرار گرفته است.

 

حتی ماهی هایی که تسلیم بیماری نمی شوند ممکن است از راه های دیگری تحت تأثیر قرار گیرند. سطوح بالای نیترات بر رشد ماهی ها و همچنین توانایی آنها در تولید مثل تأثیر می گذارد. ماهی های جوان به ویژه به کیفیت پایین آب حساس هستند. بهترین کاری که می توانید برای سالم نگه داشتن ماهی خود انجام دهید این است که بخشی از آب را به طور منظم تغییر دهید تا شیمی آب مناسب، حفظ شود. تغییرات جزئی منظم آب از تغییر آهسته اما شدید pH، قلیاییت، نیترات و سایر پارامترهایی که بر سلامت ماهی تأثیر می‌گذارند، جلوگیری می‌کند.

چگونه شروع به انجام تغییرات آب کنیم؟

اگر ماه‌ها یا شاید سال‌ها آب آکواریوم را عوض نکرده‌اید، عاقلانه نیست که یک تغییر ناگهانی و عظیم انجام دهید. با این حال، هنوز هم باید شروع به تعویض منظم آب کنید. کم کم شروع کنید و 10 درصد از حجم کل آب را تغییر دهید. یک هفته صبر کنید، سپس یک تعویض کوچک مشابه دیگر آب انجام دهید. این روند را برای چند ماه ادامه دهید و هر بار درصد تغییر آب را افزایش دهید. این امر ماهی شما را در معرض تغییرات آهسته ای که در شیمی آب قرار می دهد و می توانند بدون آسیب با آن سازگار شوند. در حالت ایده آل، زمانی که  تغییرات آب را انجام دادید، تعویض 25 درصد آب هر 2 تا 4 هفته یکبار کیفیت آب را در آکواریوم شما حفظ می کند

متوجه خواهید شد که با عادت کردن به روال تعویض آب، زمان کمتری برای تکمیل آن نیاز است. وقت آن است که به خوبی سپری شود، زیرا آب تمیز، کلید حفظ سلامت ماهی و افزایش طول عمر آنها است. 

نکات اساسی پرورش ماهی آکواریومی

به این وب سایت رای دهید