ارتباط لوازم خانگی و پرکاری غده تیروئید در گربه ها چیست؟

ارتباط لوازم خانگی و پرکاری غده تیروئید در گربه ها چیست؟

0 دیدگاه 17 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 762
ارتباط لوازم خانگی و پرکاری غده تیروئید در گربه ها چیست؟
قرارگیری گربه ها در معرض آلودگی با دی فنیل اتر های پلی پرومین (PBDE) که در مواد مهارکننده آتش در موکت، مبلمان، پارچه و کاغذ دیواری برخی منازل یافت می شوند می تواند سبب پرکاری تیروئید این حیوانات شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در طی مطالعه ای که توسط محققین در دانشگاه‌های ایندیانا و جورجیا صورت پذیرفته، شواهدی به دست آمده که ماده یاد شده در نمونه های خون گربه‌های درگیر با پرکاری غده تیروئید(FH) یافت شده است.
این گروه از محققان دریافته اند که حساسیت بالای گربه ها نسبت به این مواد از یک سو و رفتار ذاتی آن ها در خصوص تمیز نمودن دائمی پوست خود از سوی دیگر، سبب شده است تا این حیوانات در معرض مخاطرات بیشتری قرار گیرند.
از سوی دیگر بایستی توجه داشت که PBDE توانایی آن را دارد تا فعالیت غدد درون ریز گربه‌ها را بر هم زند.
برای نخستین بار در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی، برخی محققین در خصوص اثرات احتمالی این ماده در سلامتی حیوانات خانگی، به خصوص گربه ها ابراز نگرانی کرده بودند.

 
اپیدمی پرکاری تیروئید در گربه ها بیش از ۳۰ سال پیش و هم زمان با استفاده از این مواد در لوازم خانگی آغاز شد.
اگرچه این بیماری برای نخستین بار در ایالات متحده مشاهده شد اما پس از آن در کشورهای متعددی چون کانادا، استرالیا، ژاپن و بسیاری از مناطق اروپا تشخیص داده شده است.
پرکاری غده تیروئید از جمله شایع ترین و کشنده ترین بیماری های گربه های مسن به شمار می رود.
علائم این سندرم در گربه ها شامل کاهش وزن، افزایش اشتها، ریزش مو و افزایش تحریک پذیری است. گربه ها و انسانها تنها پستاندارانی هستند که پرکاری تیروئید در آنها شیوع بالایی دارد.
این مطالعات توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده صورت پذیرفته است.
نتایج کامل این مطالعه در نشریه انجمن شیمی ایالات متحده منتشر شده است.

به این وب سایت رای دهید