کمبود ید و ویتامینA درپرندگان

کمبود ید و ویتامینA درپرندگان

0 دیدگاه 8 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 504
کمبود ید و ویتامینA درپرندگان
اگر به پرندگان خانگی رژیم غذایی مناسب داده نشود، ممکن است دچار اختلالات تغذیه ای شوند. یکی از این اختلالات تغذیه ای کمبود ید است که در طوطی ها شایع است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، کمبود ید بر غده تیروئید پرنده تأثیر می گذارد. آن را از اندازه معمولی که سه میلی متر است، به حدود یک سانتی متر یا بیشتر می رساند. (به تورم غده تیروئید به دلیل کمبود ید گواتر می گویند.) برای پرندگان غده تیروئید در گردن قرار دارد و یکی از غددی است که عملکرد مناسب اندام های مختلف بدن را حفظ می کند.

علائم و انواع

پرندگانی که کمبود ید دارند، توده ای روی گردن خود خواهند داشت. این به دلیل بزرگ شدن غده تیروئید است. حیوان همچنین در تنفس دچار مشکل می شود که معمولاً به صورت نفس های بلند و تند، خس خس سینه تشخیص داده می شود. برخی از پرندگان در خوردن یا برگشت غذا مشکل خواهند داشت، در حالی که برخی دیگر تحمل کمتری نسبت به استرس و بروز مشکلات رفتاری دارند.

گنجاندن ید در رژیم غذایی پرنده به جلوگیری از کمبود ید و همچنین گواتر کمک می کند.

پرندگانی که دارای رژیم غذایی از دانه ها و آجیل هستند، به ویژه دانه های آفتابگردان و بادام زمینی، معمولاً کمبود ویتامین A دارند. این کمبود معمولاً در پرندگان خانگی تشخیص داده نمی شود.

در عوض، شما نیاز به مکمل غذایی پرنده با میوه ها و سبزیجات دارید که سرشار از ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی مختلف هستند. با این حال، توجه داشته باشید که لوریکت ها و لوری ها به ویتامین A کمتری در رژیم غذایی خود نیاز دارند، زیرا می توانند آهن را در کبد خود ذخیره کنند که منجر به اختلالات مختلف می شود

علائم و انواع

اولین علائم کمبود ویتامین A در صورت پرنده به صورت لکه های سفید در چشم ها، سینوس ها و داخل و اطراف دهان آشکار می شود. این لکه ها سپس عفونت می گیرند و به آبسه های چرکی تبدیل می شوند. آبسه در دهان می تواند دهانه نای (گلوت) را تغییر شکل دهد و پرنده را دچار مشکل در تنفس کند و منجر به مرگ شود.

اگر یک آبسه درمان نشده به اندازه کافی بزرگ شود، می تواند دهانه سقف دهان پرنده (choana) را ببندد. اگر این اتفاق بیفتد، ترشحات بینی و تورم اطراف چشم پرنده ایجاد می شود.

 

سایر علائم کمبود ویتامین A عبارتند از:

خس خس سینه

عطسه کردن

سوراخ های بینی با پوسته مسدود شده است

چشم های متورم (گاهی همراه با ترشح)

از دست دادن اشتها

اسهال

کاهش وزن

نق زدن

بوی بد دهان

دهان لزج

دم در زدن

تیرگی رنگ پر

بی حوصلگی

افسردگی

کمبود ویتامین A همچنین می تواند بر اندام های داخلی تأثیر بگذارد و باعث اختلال در هر یک از سیستم ها مانند دستگاه تناسلی، گوارشی یا تنفسی شود.

جلوگیری

رژیم غذایی پرنده باید به دقت از نظر درصد ویتامین A بدن و پیش ساز آن ارزیابی شود. ارزیابی پیش سازهای ویتامین A (مانند بتاکاروتن) مهم است.

غذای غنی از ویتامین A و پیش سازهای ویتامین A شامل میوه هایی مانند طالبی، سبزیجاتی مانند فلفل چیلی، برگ های کلم بروکلی، شلغم و گل ها، سیب زمینی شیرین، هویج، چغندر، اسفناج، زرده تخم مرغ، کره و جگر است.

یک رژیم غذایی متعادل  می تواند اطمینان حاصل کند که پرنده شما دچار کمبود ویتامین A نمی شود.

 آیا خوردن تخم مرغ برای پرنده مضر است؟

 

به این وب سایت رای دهید