شکستگی استخوان سم در اسب

شکستگی استخوان سم در اسب

0 دیدگاه 14 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 726
شکستگی استخوان سم در اسب
شکستگی استخوان سم، از برخورد سخت اسب با یک جسم اتفاق می افتد. شکستگی های استخوان سم، بر اساس نحوه شکستگی به هفت نوع مختلف طبقه بندی می شوند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد علائم، تشخیص و درمان شکستگی استخوان سم در اسب بخوانید. علائم شکستگی را می توان با علائم آبسه سم اشتباه گرفت. به عنوان مثال لنگش متوسط ​​تا سنگین، افزایش نبض دیجیتال و درد هنگام معاینه به خصوص زمانی که نواحی تحت فشار هستند.

تشخیص

تشخیص شکستگی استخوان سم با معاینه اشعه ایکس انجام می شود. گاهی اوقات خط شکستگی ممکن است نامرئی یا آنقدر نازک به نظر برسد که تا 1-2 هفته بعد به وضوح قابل مشاهده نباشد. در این بین، باید با اسب به گونه ای رفتار کرد که گویی شکستگی سم تایید شده است.

برای مثال می تواند شکستگی در یکی از شاخه های استخوان سم، شکستگی مفصل سم، شکستگی در چند قطعه یا به اصطلاح شکستگی براده در لبه جلویی استخوان سم باشد.

درمان شکستگی استخوان سم

در صورت مشکوک شدن به شکستگی استخوان سم، دامپزشک باید مکانیسم حرکت سم را با گچ، نعل حلقه ای یا سایر اتصالات درمان کند. علاوه بر این، دوره نقاهت به نوع شکستگی استخوان سم تشخیص داده شده بستگی دارد. به طور کلی، شکستگی های ساده ای که جابجا نشده اند (تغییر موقعیت استخوان شکسته) یا مفصل سم را درگیر کرده است، در عرض سه تا پنج ماه بهبود می یابند. در مورد شکستگی تراشه معمولاً جراحی به شکل آرتروسکوپی مورد نیاز است که در آن قطعه شکستگی شل برداشته می شود. هنگامی که یک شکستگی مفصل مچ پا را درگیر می کند یا در مورد شکستگی دررفته، زمان بهبودی به طور قابل توجهی طولانی تر است (تا یک سال) و گاهی اوقات می تواند باعث لنگش مزمن شود.

هنگام بهبودی با کمک گچ یا اتصالات، مهم است که اتصالات گچ به طور منظم تعویض شود، در غیر این صورت خطر به اصطلاح سم باریک وجود دارد. سم کره‌ها سریع‌تر و سریع‌تر از اسب‌های بالغ رشد می‌کنند و بنابراین در طول دوره بهبودی نیاز به مراجعات مجدد بیشتری دارند.

چگونه از شکستگی سم در اسب خود جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از شکستگی استخوان سم می تواند دشوار باشد، اما می توانید سعی کنید از ایستادن و لگد زدن اسب به دیوار خودداری کنید.

چه زمانی باید با دامپزشک تماس گرفت؟

اگر اسب شما لنگ است یا شک دارید که ممکن است دچار شکستگی استخوان سم شده باشد، باید همیشه با دامپزشک تماس بگیرید و همچنین اگر نگران هر چیز دیگری در مورد اسب خود هستید. در اینجا می توانید یک تماس ویدیویی با ما رزرو کنید تا در ارزیابی اولیه کمک بگیرید.

آیا تک شاخ ها واقعی هستند؟

به این وب سایت رای دهید