پولیپ بینی گربه ها

پولیپ بینی گربه ها

0 دیدگاه 22 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 1323
پولیپ بینی گربه ها
مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی مانند ترشحات بینی و عطسه، نسبتاً در گربه ها رایج است. و بدون نیاز به دارو یا مداخله، خود به خود برطرف می شوند. اما پولیپ بینی گربه چیست و چه علائمی دارد؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تداوم علائم تنفسی می تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد و ممکن است نیاز به درمان توسط دامپزشک داشته باشد. دلایل متعددی برای مشکلات تنفسی فوقانی در گربه ها مانند عفونت یا واکنش های آلرژیک وجود دارد. یکی دیگر از علل شایع، پولیپ بینی است. در این مقاله، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که پولیپ بینی چیست، چقدر می تواند جدی باشد و چگونه می توان آنها را درمان یا مدیریت کرد.

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی که به عنوان پولیپ نازوفارنکس نیز شناخته می شود، توده های خوش خیم و گوشتی هستند که در مجرای بینی گربه ایجاد می شوند. این توده ها همچنین در پشت گلوی گربه، داخل گوش میانی و مجرای گوش یا بالای کام نرم دیده می شوند. پولیپ بینی اغلب در گربه‌های جوان‌تر دیده می‌شود، اما گربه‌سانان مسن‌تر نیز می‌توانند به آن‌ها مبتلا شوند. هیچ گونه تمایل جنسی یا نژادی مشاهده نشده است، به این معنی که گربه ها از نژادها و جنس های مختلف می توانند پولیپ بینی ایجاد کنند.

ساختار پولیپ‌های بینی، به‌ویژه آنهایی که از مجرای بینی یا کانال‌های گوش گربه رشد می‌کنند، عمدتاً از بافت‌های همبند فیبری و سلول‌های التهابی تشکیل شده‌اند، که نشانه‌ای از این است که بیشتر پولیپ‌های بینی ماهیت التهابی دارند. پولیپ بینی بسته به محل رشد و منشأ آنها به نام های مختلفی نامیده می شود:

پولیپ گوش میانی

کانال گوش: پولیپ اوروفارنکس، پولیپ اوتیک

هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث رشد پولیپ بینی در گربه ها می شود، اما شواهدی وجود دارد که به پاسخ های التهابی به عنوان پیش ساز اولیه اشاره می کند. التهاب مزمن مجاری بینی، به دلیل عفونت های ویروسی یا باکتریایی، می تواند گربه را مستعد ابتلا به پولیپ بینی کند.

علائم پولیپ بینی در گربه ها

همانطور که در بالا ذکر شد، پولیپ بینی اغلب باعث علائم مشکلات تنفسی فوقانی در گربه ها می شود. شدت علائم بالینی مشاهده شده به محل و اندازه پولیپ بستگی دارد. علائمی که معمولا در گربه های مبتلا به پولیپ بینی دیده می شود عطسه، ترشحات بینی، عطسه معکوس، خروپف و مشکلات تنفسی است.

اگر پولیپ بینی از مجرای گوش یا گوش میانی رشد کند، لرزش سر، از دست دادن تعادل، خاراندن بیش از حد گوش و کج شدن سر را می توان در گربه مشاهده کرد. عفونت مداوم گوش نیز نشانه ای از رشد پولیپ های التهابی در امتداد کانال های گوش گربه است.

کاهش اشتها و مشکل در بلع را می توان در گربه هایی مشاهده کرد که پولیپ بینی آنقدر بزرگ است که تا حدی ناحیه حنجره را مسدود کند. از آنجایی که پولیپ بینی خوش خیم است، علائم کلی بیماری مانند ضعف، بی حالی یا کاهش اشتها نادر است مگر اینکه اندازه پولیپ مجاری تنفسی یا حفره دهان گربه را مسدود کند.

 

پولیپ بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولاً پولیپ بینی در گربه ها زیاد جدی گرفته نمی شود و در ابتدا به اشتباه تشخیص داده می شود، زیرا علائم مرتبط با آنها بسیار شبیه به سایر شرایطی است که بر دستگاه تنفسی فوقانی یا کانال های گوش تأثیر می گذارد. هنگامی که علائم بالینی برطرف نمی شوند یا به درمان پاسخ نمی دهند، احتمال رشد پولیپ بینی توسط دامپزشک بررسی می شود. راه های مختلفی وجود دارد که دامپزشک شما می تواند وجود پولیپ بینی را در گربه شما تایید کند. 

تست های تصویربرداری تشخیصی مانند رادیوگرافی ( اشعه ایکس )، سی تی اسکن و ام آر آی می تواند به تایید وجود زائده در امتداد مجاری بینی یا کانال های گوش بیمار گربه سان کمک کند. با این حال، تشخیص قطعی تنها زمانی انجام می شود که نمونه ای از رشد به دست آمده و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال شود. ممکن است برای به دست آوردن یک تصویر مناسب یا نمونه ای برای بیوپسی، به آرام کردن بیمار نیاز باشد.

اگر گربه شما علائمی مشابه آنچه در بالا توضیح داده شد را تجربه می کند، بهتر است برای ارزیابی کامل به دامپزشک خود مراجعه کنید تا علت آن را مشخص کنید و احتمال پولیپ بینی را تعیین کنید

گزینه های درمانی برای گربه های دارای پولیپ بینی

از آنجایی که پولیپ بینی باعث انسداد نسبی در امتداد مجاری بینی و یا کانال های گوش گربه می شوند، درمان ایده آل، برداشتن توده خوش خیم با جراحی است. پولیپ های واقع در پشت دهان یا گلو را می توان به آرامی با استفاده از یک جفت پنس جراحی بلند از طریق روشی که به آن تکنیک بیرون کشیدن کشش می گویند، بیرون کشید. با این حال، پولیپ‌هایی که به این روش برداشته می‌شوند، اگر بیماری زمینه‌ای درمان نشود، طی چند ماه یا چند هفته دوباره رشد می‌کنند.

پولیپ‌های امتداد کانال‌های گوش را می‌توان با استفاده از همین روش برداشت، اما در برخی موارد نیاز به دسترسی به حفره گوش میانی یا تاول است تا امکان برداشتن ریشه‌های پولیپ و کاهش خطر رشد مجدد وجود داشته باشد. روش جراحی شامل دسترسی تاول استئوتومی تاول شکمی نامیده می شود.

گربه هایی که تحت عمل جراحی برداشتن پولیپ بینی قرار می گیرند، باید حدود 2 هفته روی قلاده الیزابتی (مخروط پلاستیکی) گذاشته شوند تا از ایجاد اختلال در محل جراحی جلوگیری شود. همچنین برای جلوگیری از عفونت ثانویه پس از جراحی، به مدت چند هفته آنتی بیوتیک مصرف می کنند.

بسته به محلی که پولیپ از آنجا برداشته شده است، ممکن است عوارض جانبی بعد از جراحی ظاهر شود. عوارض جانبی رایج مشاهده شده شامل کنترل عضلات و بافت های اطراف چشم است. گربه هایی که تحت عمل جراحی برداشتن پولیپ بینی قرار می گیرند، ممکن است به دلیل آسیب عصبی احتمالی در حین دستکاری رشد خوش خیم، برای چند هفته مشکل پلک زدن داشته باشند. عوارض جانبی ناشی از جراحی اغلب موقتی است و فقط از چند روز تا چند هفته ادامه دارد. با این حال، بسته به میزان دستکاری احتمال آسیب دائمی عصبی وجود دارد.

از آنجایی که پولیپ بینی التهابی است، استفاده از داروهای ضد التهابی سیستمیک مانند کورتیکواستروئیدها می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند. این را می توان بعد از جراحی برای کاهش التهاب در محل و کاهش خطر عود، یا قبل از جراحی برای کاهش اندازه پولیپ و راحت‌تر برداشتن آن از طریق جراحی انجام داد.

بهتر است علائم و مشکلات تنفسی در گربه خود را جدی بگیرید.

FIV در گربه ها

به این وب سایت رای دهید