توده های پلک در سگ ها

توده های پلک در سگ ها

0 دیدگاه 24 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 699
توده های پلک در سگ ها
تومور پلک ممکن است به صورت توده ای روی پلک سگ شما ظاهر شود. انواع مختلفی از توده ها در سگ ها وجود دارد. مهم است که آنها را زود تشخیص دهید و در مورد توده بیشتر بدانید تا بتوانید آن را به درستی مدیریت کنید.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، هنگامی که یک تومور روی پلک رشد می کند، چالش های متفاوتی را برای سایر نقاط بدن ایجاد می کند. در این مقاله بیشتر توضیح می دهیم.

مشکلات مربوط به توده های پلک در سگ ها چیست؟

مالیدن سطح چشم (قرنیه) می تواند منجر به زخم شود، یک وضعیت بسیار دردناک

عفونت: برخی از تومورها دفاع طبیعی چشم را در برابر عفونت کاهش می دهند و به باکتری ها اجازه ایجاد عفونت می دهند

ورم ملتحمه: تومورها می توانند باعث التهاب شوند که منجر به گریه کردن چشم ها، قرمزی و متورم شدن ملتحمه و گاهی اوقات چشمک زدن می شود

انواع توده پلک در سگ

اگر سگ شما یک توده روی پلک خود دارد می تواند یکی از چندین علت باشد که شایع ترین آنها عبارتند از:

تومورهای غده میبومین، آدنوم (خوش خیم) و آدنوکارسینوم (بدخیم). آنها به رنگ صورتی و لوبولی ظاهر می شوند، گاهی اوقات با زخم و ممکن است خونریزی کنند

ملانوما: یک نوع بدخیم تومور پوستی است که معمولاً (اما نه همیشه) ظاهر سیاهی دارد.

پاپیلوما: توده خوش‌خیم صورتی یا سفید که می‌تواند در سگ‌ها در هر سنی رخ دهد و معمولاً ظاهری نامنظم دارد.

کیست: اینها معمولاً در غده میبومین که در آن غده مسدود، متورم و پر از مایع می شود، رخ می دهد. این نوع کیست اغلب شالازیون نامیده می شود.

 

اگر سگم روی پلکش توده داشت چه کار کنم؟

اگر سگ شما یک توده روی پلک خود دارد، مهم است که یادداشت کنید اولین بار چه زمانی ظاهر شد و چقدر سریع رشد می کند، ممکن است برای مقایسه عکسی بگیرید.

برای بررسی توده به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک شما معاینه کامل سگ شما از جمله نگاه کردن به چشم را انجام می دهد، و ممکن است شامل ریختن مایع رنگی داخل چشم برای جستجوی زخم و معاینه نزدیک با افتالموسکوپ باشد

درمان توده پلک در سگ

نمونه برداری از این توده ها ممکن نیست زیرا اغلب بسیار کوچک و نزدیک به چشم هستند. اگر توده به سرعت در حال رشد است، دارای ویژگی های بصری است که احتمال بدخیمی را افزایش می دهد، یا باعث ایجاد مشکل در چشم می شود. اگر سگ شما میانسال تا مسن است، ممکن است برداشتن توده نیز توصیه شود زیرا احتمال سرطانی شدن توده بیشتر است.

چالش های جراحی: تومورهای کوچک پلک (کمتر از یک سوم حاشیه پلک) به راحتی برداشته می شوند (بسته به محل آنها). وقتی بزرگتر شوند، برداشتن آنها دشوار است و ممکن است نیاز به جراحی پلاستیک تخصصی داشته باشند

جراحی با هدف برداشتن توده و کمی از بافت طبیعی انجام می شود، توده برای آنالیز فرستاده می شود تا مشخص شود سرطانی است یا خیر. تومور بدخیم منجربه جراحی برای برداشتن بافت بیشتر و کاهش احتمال باقی ماندن بافت سرطانی میشود، در برخی موارد ممکن است منجر به از دست دادن چشم شود.

مشاوره زودهنگام با دامپزشک و درمان سریع در بیشتر موارد مشکل را به طور کامل برطرف می کند. در مواردی که توده ها سرطانی هستند، ممکن است به درمان های بیشتری مانند رادیوتراپی و شیمی درمانی نیاز باشد.

ویتیلیگو در سگ ها چیست؟

به این وب سایت رای دهید