بیماری های کبدی رایج در گربه ها

بیماری های کبدی رایج در گربه ها

0 دیدگاه 2 فروردین 1401 چاپ خبر بازدید: 515
بیماری های کبدی رایج در گربه ها
کبد گربه شما عضوی حیاتی است که به آسیب و بیماری حساس است. مهم است که بتوانید علائم اولیه بیماری کبد را بشناسید تا گربه شما بتواند درمان سریع را دریافت کند.

بیماری های کبدی رایج در گربه ها

کبد گربه شما عضوی حیاتی است که به آسیب و بیماری حساس است. مهم است که بتوانید علائم اولیه بیماری کبد را بشناسید تا گربه شما بتواند درمان سریع را دریافت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های کبدی رایج در گربه ها، نحوه تشخیص آنها و دریافت نکاتی برای حفظ سلامت و شادی گربه خود، ادامه مطلب را بخوانید!

کبد چه عملکردی دارد؟

کبد اندام بزرگی است که در نزدیکی معده، طحال و روده کوچک قرار دارد. عملکردهای مهمی از جمله سم زدایی و حذف مواد زائد مانند داروهای مضر یا مواد شیمیایی از بدن را انجام می دهد. کبد با استفاده از چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها به کنترل متابولیسم کمک می کند. همچنین پروتئین های ضروری، صفرا برای کمک به هضم غذا و فاکتورهای انعقاد خون را تشکیل می دهد.

کبد چرب (لیپیدوز کبدی)

کبد چرب شایع ترین بیماری کبدی در گربه ها است. اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که گربه به طور ناگهانی غذا خوردن را متوقف می‌کند یا وزن خود را به سرعت کاهش می‌دهد. کبد چرب معمولاً در گربه‌های ماده دارای اضافه وزن و میانسال (حدود ۷ سال) دیده می‌شود، اما می‌تواند در گربه‌های نر نیز رخ دهد.

کبد چرب یک بیماری جدی و تهدید کننده زندگی است که در برخی موارد به خوبی قابل درمان است.

پیشگیری از کبد چرب

مراقب وزن و عادات غذایی گربه خود باشید. گربه های چاق در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کبد چرب و سایر بیماری هایی هستند که می توانند بر کبد تأثیر بگذارند.گربه ها هرگز نباید 24 ساعت یا بیشتر بدون غذا بمانند!

سایر علل بیماری کبد در گربه ها

سرطان

عفونت

انگل ها

آسیب کبدی به دلیل ضربه مستقیم یا کاهش خون رسانی

بیماری التهابی روده (IBD)

جسم خارجی

پانکراتیت حاد

گرمازدگی

علائم بیماری کبد در گربه ها

درخشش یا رنگ زرد روی پوست یا قسمت سفید چشم نشانه بیماری کبدی است. این رنگ زرد به نام یرقان یا ایکتروس نیز شناخته می شود. گربه ها همچنین ممکن است دچار تورم معده یا ناحیه شکم شوند که به آن آسیت می گویند و به دلیل تجمع مایعات رخ می دهد.

گربه ها اغلب علائم دیگری دارند که مختص کبد نیستند. اینها ممکن است شامل تغییراتی در رفتار باشد، مانند خوابیدن بیش از حد معمول یا کناره گیری از شرکت / پنهان شدن، ضعف یا افزایش نوشیدن و ادرار. گربه ها همچنین ممکن است دچار سردرگمی شوند یا «مست به نظر برسند»، اشتها را از دست بدهند، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و افزایش ترشح بزاق داشته باشند.

تشخیص بیماری کبد در گربه

تشخیص مشکل خاصی که باعث بیماری کبدی می شود مستلزم آن است که دامپزشک شما یک معاینه فیزیکی کامل انجام دهد و سوالات عمیقی در مورد تغییرات رژیم غذایی، داروهای فعلی، تغییرات در محیط یا خانه، اشتها و سابقه پزشکی قبلی بپرسد. دامپزشک شما یک آزمایش خون برای ارزیابی کبد و سایر اندام‌ها می‌گیرد تا ببیند چگونه کار می‌کنند. سایر آزمایش‌هایی که به تشخیص بیماری کبد در گربه‌ها کمک می‌کنند شامل آزمایش ادرار و عکس‌برداری با اشعه ایکس و/یا سونوگرافی شکم است.

مشخص ترین و دقیق ترین راه برای تشخیص بیماری کبد برداشتن یک قطعه کوچک از بافت کبد (بیوپسی) و بررسی آن است. دانستن علت خاص بیماری کبد گربه به دامپزشک شما کمک می کند تا بهترین درمان را تعیین کند.

درمان بیماری کبد در گربه

مانند هر بیماری دیگری، تشخیص دقیق بیماری خاص کبد به تعیین بهترین گزینه های درمانی کمک می کند. علاوه بر این، درمان های حمایتی وجود دارد که به بهبودی گربه ها کمک می کند، از جمله حمایت های تغذیه ای. اگر گربه مبتلا به بیماری کبدی است، همیشه قبل از تغییر رژیم غذایی با دامپزشک خود صحبت کنید.

درمان بسته به علائم گربه شما متفاوت است. گربه هایی که علائم خفیف بیماری کبدی دارند معمولا نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند، اما برای تسکین حالت تهوع و استفراغ و تشویق به خوردن به دارو نیاز دارند.

گربه هایی که علائم کم آبی، کاهش وزن و بی اشتهایی دارند اغلب نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. هدف درمان در بیمارستان حفظ تعادل مایعات گربه شما و ارائه تغذیه، داروی مناسب و نظارت دقیق است. گربه های مبتلا به بیماری شدید کبدی در معرض خطر ابتلا به مشکلات سایر اندام ها مانند کلیه ها هستند و نیاز به نظارت دقیق دارند.

اگر گربه شما 24 ساعت یا بیشتر غذا نخورده است، فوراً با دامپزشک تماس بگیرید. به این دلیل که می تواند باعث ایجاد کبد چرب در برخی گربه ها شود. اگر گربه شما یک یا چند مورد از علائم ذکر شده در بالا را نشان داد، فوراً با دامپزشک تماس بگیرید.

 

به این وب سایت رای دهید