تومورهای بینی در سگ ها و گربه ها

تومورهای بینی در سگ ها و گربه ها

0 دیدگاه 3 فروردین 1401 چاپ خبر بازدید: 900
تومورهای بینی در سگ ها و گربه ها
تومورهای بینی در حیوانات خانگی نسبتاً نادر است و تنها 1٪ از کل سرطان ها در سگ ها را تشکیل می دهد. آنها شایع ترین تومورهایی هستند که در امتداد دستگاه تنفسی یافت می شوند و مسئول حدود 60 تا 80 درصد موارد تومور تنفسی گزارش شده در سگ ها و گربه ها هستند.

 

تومورهای بینی در سگ ها و گربه ها

تومورهای بینی در حیوانات خانگی نسبتاً نادر است و تنها 1٪ از کل سرطان ها در سگ ها را تشکیل می دهد. آنها شایع ترین تومورهایی هستند که در امتداد دستگاه تنفسی یافت می شوند و مسئول حدود 60 تا 80 درصد موارد تومور تنفسی گزارش شده در سگ ها و گربه ها هستند.

 از آنجایی که تومورهای بینی تمایل بیشتری به بدخیم شدن دارند، تشخیص زودهنگام و درمان آن برای جلوگیری از عوارض جدی مرتبط با این بیماری حیاتی است. با این حال، تومورهای بینی نیز یکی از نادیده گرفته‌ترین تشخیص‌های تومور در سگ‌ها و گربه‌ها به دلیل علائم مبهم است.

انواع تومورهای بینی در سگ و گربه

این تومورها به ویژه در سگ ها به صورت موضعی تهاجمی در نظر گرفته می شوند. آنها معمولاً روی سطح مجرای بینی رشد می کنند و می توانند تا سینوس های فرونتال و حفره جمجمه گسترش یابند. مواردی از گسترش تومورهای بینی به ریه ها و غدد لنفاوی منطقه ای گزارش شده است.

شایع ترین نوع تومور بینی که در سگ ها مشاهده می شود، کارسینوم است. آنها حدود 60 تا 78 درصد از تمام تومورهای بینی گزارش شده در سگ ها را تشکیل می دهند و بر اساس ویژگی های بافت شناسی به زیرگروه های مختلف طبقه بندی می شوند. شایع ترین زیرگروه کارسینوم بینی گزارش شده در سگ ها، آدنوکارسینوم است که 45 درصد موارد تومور بینی را تشکیل می دهد. به دنبال آن کارسینوم سلول سنگفرشی ، کندروسارکوم، کارسینوم تمایز نیافته و کارسینوم بینی نامشخص است.

در گربه ها، کارسینوم (آدنوکارسینوم و کارسینوم سلول سنگفرشی که شایع ترین هستند) و لنفوم شایع ترین انواع تومورهای بینی هستند که تشخیص داده می شوند. سایر تومورهای بینی کمتر شایع که هم در سگ ها و هم در گربه ها تشخیص داده می شوند عبارتند از تومور مقاربتی قابل انتقال، فیبروسارکوم، تومور ماست سل ، هیستیوسیتوم فیبروز ، همانژیوسارکوم و ملانوم .

تومورهای خوش خیم مانند پولیپ های التهابی و فیبروم ها نیز ممکن است در امتداد سطح مجرای بینی سگ ها و گربه ها رشد کنند. این تومورها معمولاً تهاجمی نیستند و رشد آنها به ندرت از نقطه منشاء گسترش می یابد، اما می توانند به طور قابل توجهی بزرگ شوند و عوارض جدی برای حیوان ایجاد کنند.

آیا نژادهای خاصی مستعد ابتلا به تومور بینی و سرطان هستند؟

تومورهای بینی یکی از بیماری‌های حیوانات مسن‌تر محسوب می‌شوند و مانند بیشتر بیماری‌های نئوپلاستیک، معمولاً سگ‌ها و گربه‌های میانسال تا مسن‌تر را درگیر می‌کنند. کارسینوم بینی معمولاً در حیوانات حدود 9 تا 10 سال دیده می شود، در حالی که سارکوم بینی در حیوانات جوانتر در حدود 7 یا 8 سالگی ایجاد می شود.

نژادهایی که معمولاً تحت تأثیر تومورهای بینی قرار می گیرند، آنهایی هستند که دارای مجرای بینی کشیده هستند. یک فرضیه این است که خطرات ایجاد تومور بینی در نژادهایی با سطح بینی بالا به دلیل افزایش تعداد سلول های اپیتلیال بیشتر است. هیچ گونه تمایل جنسی در سگ و گربه گزارش نشده است.

در برخی از مطالعات، حیواناتی که به طور منظم در معرض مواد سرطان‌زای محیطی مانند دود تنباکو قرار می‌گیرند، نشان داده است که با افزایش سن، خطر ابتلا به تومورهای بینی افزایش می‌یابد. با این حال، رابطه بین قرار گرفتن در معرض یک سرطان‌زا و رشد تومور بینی به دلیل مطالعات بسیار کمی که انجام شده است، هنوز قابل بحث است.

علائم تومور بینی در سگ و گربه

بخشی از دلیل نادیده گرفته شدن تومورهای بینی و تشخیص دیرتر از بیشتر تومورها به دلیل علائم بالینی مبهم مرتبط با آنها است. با توجه به محل قرارگیری آنها، علائم ایجاد تومور بینی در سگ ها و گربه ها شبیه اکثر مشکلات تنفسی است . دامپزشکان و صاحبان حیوانات خانگی تمایل دارند ابتدا مشکلات تنفسی رایج را درمان کنند و فقط احتمال رشد تومور بینی را تحت شرایط خاص در نظر می گیرند.

 

شایع‌ترین علائمی که در سگ‌ها و گربه‌های مبتلا به تومور بینی مشاهده می‌شود شامل ترشحات بینی ، عطسه بیش از حد و خونریزی بینی (اپیستاکسی) است. در برخی موارد، عدم تقارن صورت ممکن است مشاهده شود، به خصوص اگر تومور به صورت موضعی تهاجمی و تهاجمی باشد. مشکلات تنفسی در سگ‌ها و گربه‌های مبتلا به تومورهای بینی دیده می‌شود که به طور جزئی یا کامل مجرای بینی را مسدود می‌کنند.

به دلیل نزدیکی مجاری بینی به چشم ها و ماهیت تهاجمی تومورهای بینی، حیوانات مبتلا می توانند علائم بیماری چشمی مانند ترشحات چشمی، ورم ملتحمه و بیرون زدگی چشم (اگزوفتالموس) را نشان دهند.

موارد شدید تومورهای بینی منجر به تغییر شکل قابل توجهی در صورت سگ ها و گربه ها می شود. علائم عصبی و بزرگ شدن غدد لنفاوی خاص را می توان در حیوانات مبتلا به تومورهای بینی که به بافت های مجاور حمله کرده اند مشاهده کرد. وجود بدشکلی صورت می تواند به شدت بیانگر ماهیت متاستاتیک تومور باشد. علائم سیستمیک بیماری مانند کاهش اشتها، بی حالی و کاهش وزن پیشرونده نیز معمولاً در سگ ها و گربه ها با مراحل پیشرفته رشد تومور بینی مشاهده می شود.

تست های تشخیصی تومورهای بینی در گربه ها و سگ ها

همانطور که گفته شد، از آنجایی که تومورهای بینی علائم بالینی مشابهی با اغلب مشکلات تنفسی رایج دارند، تشخیص اغلب نادیده گرفته می شود مگر اینکه تظاهرات فیزیکی به اندازه کافی مشهود باشد (یعنی وجود تغییر شکل صورت). یک معاینه فیزیکی کامل برای کمک به تعیین اینکه آیا تحقیقات بیشتری در سگ‌ها و گربه‌هایی که علائم بیماری تنفسی را نشان می‌دهند یا خیر، مورد نیاز است.

تصویربرداری تشخیصی مؤثرترین وسیله برای تأیید وجود تومورها یا رشد در امتداد مجرای بینی گربه‌ها و سگ‌ها است. رادیوگرافی ( اشعه ایکس ) می تواند به شناسایی وجود تومورهای بینی کمک کند، اما تصویربرداری پیشرفته تر مانند ام آر آی یا سی تی اسکن نه تنها وجود تومور را تایید می کند، بلکه می تواند به شما و دامپزشک شما تصویر واضح تری از میزان رشد و رشد را بدهد. اگر به بافت های مجاور حمله کرده باشد.

رادیوگرافی قفسه سینه همچنین می تواند متاستاز احتمالی (گسترش سرطان) را بررسی کند و معمولاً در حیوانات خانگی با تشخیص سرطان بینی تایید شده انجام می شود. تشخیص قطعی از هیستوپاتولوژی نمونه های تومور بدست می آید. گرفتن نمونه بیوپسی برای هیستوپاتولوژی می تواند به روش های مختلفی انجام شود. بیوپسی با کمک رینوسکوپی روشی موثر و غیرتهاجمی برای به دست آوردن نمونه های تومور ارائه می دهد، اما ممکن است برای تومورهایی که در پشت مجرای بینی قرار دارند، عمل جراحی لازم باشد.

اگر سگ یا گربه شما علائمی از یک مشکل تنفسی فوقانی نشان می دهد که از بین نمی رود، بهتر است به دامپزشک خود مراجعه کنید تا احتمال تومور بینی را رد کنید.

 

 

به این وب سایت رای دهید