زخم معده در اسب

زخم معده در اسب

0 دیدگاه 3 فروردین 1401 چاپ خبر بازدید: 1169
زخم معده در اسب
زخم معده یک مشکل رایج در اسب است. مطالعات نشان داده اند که حدود نیمی از اسب های سواری ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. و در میان اسب های مسابقه، این رقم بیشتر است.

زخم معده در اسب

زخم معده یک مشکل رایج در اسب است. مطالعات نشان داده اند که حدود نیمی از اسب های سواری ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. و در میان اسب های مسابقه، این رقم بیشتر است.

در اینجا بیشتر می خوانید که چه علائمی را باید رعایت کرد و چگونه از ابتلا اسب به زخم معده جلوگیری کرد.

زخم معده چگونه ایجاد می شود؟

مری به قسمت فوقانی معده باز می شود. در اینجا، داخل معده با غشای مخاطی پوستی (شبیه پوست) پوشیده شده است و مقدار pH تقریباً 7 است. در عوض قسمت پایین معده با مخاط غددی پوشیده شده است. در اینجا شیره معده که حاوی اسید کلریدریک است دفع می شود و مقدار pH به طور قابل توجهی کمتر است، حدود 3. از آنجایی که مخاط غدد به طور مداوم در معرض شیره اسیدی معده است، یک لایه محافظ متشکل از مخاط و بی کربنات دارد. مخاط پوست فاقد این لایه است.

زخم معده یک زخم در مخاط معده است. بیشتر با زخم در قسمت پوستی معده دیده می شود. این اغلب نتیجه خالی بودن معده اسب برای مدت طولانی (بیش از 6 ساعت) است. شیره معده در قسمت پوستی "متورم" می کند و می تواند در غشای مخاطی سوختگی ایجاد شود. در مواردی که اسب در قسمتی از معده که مخاط غددی وجود دارد دچار زخم معده می شود به این دلیل است که لایه مخاطی محافظ ضعیف یا آسیب دیده است.

اسب و دستگاه گوارش آن برای چرای بیشتر ساعات روز سازگار است. معده نسبتاً کوچک است و برخلاف ما انسانها، اسب دفع مداوم شیره معده - اسید کلریدریک - در معده دارد. شیره معده بسیار اسیدی است. این کار در زمانی که اسب در حال چرا است یا دسترسی آزاد به علوفه دارد، عالی عمل می کند، اما زمانی که اسب چند بار در روز تغذیه شود، خطر مشکلات افزایش می یابد.

هنگامی که اسب می جود، بزاق ترشح می شود و به معده فرو می رود. بزاق اسب قلیایی است و به بافر محیط اسیدی کمک می کند. همراه با خوراک، این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که مقدار pH در معده خیلی کم نمی شود. اگر معده برای مدت طولانی خالی باشد، تولید شیره معده ادامه می یابد. محیط اسیدی تر می شود و این خطر وجود دارد که شیره معده با قسمت پوستی معده تماس پیدا کند.

رایج ترین اشتباهات تغذیه ای که خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می دهد

علوفه بسیار کم در وضعیت خوراک

اسب بیش از 6 ساعت بدون غذا راه می رود

تغذیه با کنسانتره زیاد

دسترسی محدود به آب، به عنوان مثال در مرتع

عوامل دیگری که خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می دهند:

استرس می تواند باعث ایجاد زخم معده شود. محیط پایدار آشفته، رادیویی که در اصطبل روشن است می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به زخم معده در اسب شود.

زخم معده در اسب ها در تمرین افزایش می یابد.

برخی از داروها مانند مسکن ها نیز می توانند باعث زخم معده شوند.

علائم زخم معده در اسب

زخم معده در اسب می تواند او را بدخلق کند. وقتی کمربند ایمنی را می‌بندید، می‌تواند شروع به گاز گرفتن کند، هنگام سواری متفاوت رفتار کند و اشتهای ضعیف‌تری داشته باشد.

قولنج، اغلب علائم خفیف

کاهش اشتها

اگر اسب در حین مثلاً مسواک زدن و زین زدن احساس بدخلقی کند

عملکرد ضعیف

در حالت دراز کشیدن بیشتر استراحت می کند

دندان ها را به هم می زند

مدفوع شل

درمان زخم معده در اسب

هنگامی که زخم معده تشخیص داده می شود، داروهایی تجویز می شود که تولید اسید را کاهش می دهد و به افزایش pH در معده اسب کمک می کند. همچنین می توانید دارویی بدهید که از غشای مخاطی محافظت می کند. بخش بسیار مهم درمان این است که روال های مربوط به تغذیه و مراقبت از اسب را مرور کنید و مشکل اساسی را برطرف کنید. اسب باید بعد از تمرین استراحت کند.

به این ترتیب از زخم معده در اسب خود جلوگیری می کنید

مهم ترین عامل برای جلوگیری از زخم معده در اسب، تغذیه مناسب است. مهم است که وضعیت تغذیه اسب بر اساس علوفه باشد و اسب در چند نوبت در روز تغذیه شود. بین خوردن غذای اسب تا زمان تغذیه بعدی نباید بیش از 6 ساعت طول بکشد. اگر اسب کنسانتره دریافت کند، غذا باید به چند قسمت کوچکتر تقسیم شود.

چه زمانی باید با دامپزشک تماس گرفت؟

اگر به زخم معده مشکوک هستید، همیشه باید با دامپزشک تماس بگیرید و همچنین اگر نگران چیز دیگری در مورد اسب خود هستید. در اینجا می توانید با دامپزشکان ما بصورت آنلاین مشاوره کنید.

 

به این وب سایت رای دهید