چرا گربه عطسه می کند؟

چرا گربه عطسه می کند؟

0 دیدگاه 4 فروردین 1401 چاپ خبر بازدید: 442
چرا گربه عطسه می کند؟
عطسه یک رفلکس است که زمانی رخ می دهد که غشای مخاطی در بینی تحریک می شود، که به نوبه خود می تواند به دلایل مختلف باشد.

چرا گربه عطسه می کند؟

عطسه یک رفلکس است که زمانی رخ می دهد که غشای مخاطی در بینی تحریک می شود، که به نوبه خود می تواند به دلایل مختلف باشد.

تحریک می تواند ناشی از گرد و غبار، مانند، خاک گربه، مواد شیمیایی تحریک کننده مانند مواد شوینده باشد. برخی از گربه ها نیز ممکن است به دود یا عطر حساس باشند.

التهاب و عفونت حفره بینی و دستگاه تنفسی فوقانی

آنفولانزای گربه یک عفونت مختلط رایج در گربه ها است که توسط ویروس های مختلف ایجاد می شود و گاهی اوقات باکتری ها نیز در آن دخیل هستند. آنفولانزای گربه می تواند علائم سرماخوردگی از جمله عطسه ایجاد کند. در برخی موارد، می توانید علائم را هم از بینی، هم از چشم و هم از مجاری تنفسی مشاهده کنید. واکسن آنفولانزای گربه در واکسن های توصیه شده برای گربه ها گنجانده شده است. در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد انفیه گربه بخوانید!

همچنین التهاب ها و عفونت های مزمن خاص تری در حفره بینی و راه های هوایی وجود دارد که می تواند باعث عطسه شود و بینی و سینوس ها را تحت تاثیر قرار دهد.

جسم خارجی در بینی

برای مثال، یک جسم خارجی در بینی می تواند گیاهان یا دانه های شن باشد. همچنین برای گربه‌هایی که در فضای باز هستند، امکان پیدا کردن تیغ زیاد است. از آنجایی که تیغه های چمن خارهای کوچکی دارند، نمی توانند از عقب خارج شوند، و باید توسط دامپزشک در کلینیک برداشته شوند.تغییرات در حفره بینی و حلق می تواند به عنوان مثال پولیپ یا در موارد نادرتر تومور باشد.

مشکلات دندانی

عفونت اطراف ریشه دندان می تواند به کام گسترش یابد و در برخی موارد به حفره بینی نفوذ کند و به عنوان علائم عطسه و جریان بینی ایجاد کند. چنین مشکلات دندانی همیشه در طول معاینه دندان های یک گربه بیدار قابل مشاهده نیست، اما بسیاری از اوقات برای تشخیص نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس دندان از یک گربه آرام بخش است.

آلرژی

آلرژی می تواند باعث آبریزش بینی و چشم ها و همچنین عطسه شود. به عنوان مثال، می تواند توسط گرده ها یا کنه های داخلی ایجاد شود. گاهی اوقات گربه نیز مشکلات پوستی همراه با خارش یا مشکلات تنفسی همراه با علائم آسم دارد.

ضربه

به عنوان مثال، اگر گربه شما به بینی ضربه وارد شود، ساختارهای موجود در آن ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته و منجر به التهاب و تحریک شود که می تواند باعث عطسه شود.

تشخیص عطسه گربه ها

بررسی حفره بینی در گربه دشوار است زیرا بسیار کوچک است و عمدتاً از غضروف پیچ در پیچ تشکیل شده است. شما می توانید یک قطعه کوچک را از جلو به داخل بینی ببینید و می توانید گلو و قسمت پشت حفره بینی را تا حدودی روی گربه ای که در کلینیک آرام بخش شده است بررسی کنید. اگر مشکوک به عفونت باشد، می‌توان از حفره بینی کشت‌های خاصی انجام داد یا نمونه‌های خونی برای رد عفونت عمومی برداشت. برای بررسی بیشتر، گربه باید با آندوسکوپ فیبر، شستشوی بینی یا نمونه بافت بیهوش شود. اشعه ایکس معمولی می تواند اطلاعاتی را ارائه دهد، اما اشعه ایکس لایه ای ترجیح داده می شود.

رفتار

درمان در خانه بیش از هر چیز علامتی است. مطمئن شوید که حال گربه شما خوب است. اگر ترشحات در آنجا جمع شد، اطراف سوراخ های بینی را پاک کنید تا مسدود نشود. بررسی کنید که وضعیت عمومی خوب است و گربه بدون مشکل غذا می خورد و می نوشد. اگر گربه تحت فشار قرار گرفت، درجه حرارت را از طریق مقعد اندازه بگیرید تا تب را رد کنید

 

آیا می توانم برای جلوگیری از عطسه در گربه ام کاری انجام دهم؟

مطمئن شوید که گربه شما در برابر سرماخوردگی گربه ها واکسینه شده است و به علائم آن توجه کنید.

چه زمانی باید با دامپزشک تماس گرفت؟

عطسه های گاه به گاه ممکن است طبیعی باشد، اما اگر عطسه مکرر یا مداوم شد یا گربه شما علائم دیگری نیز داشت، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

به این وب سایت رای دهید