سگها و آلرژی های پوستی

سگها و آلرژی های پوستی

0 دیدگاه 9 فروردین 1401 چاپ خبر بازدید: 1472
سگها و آلرژی های پوستی
درماتیت آلرژیک که از آن به عنوان آتوپی نیز نام برده می‌شود بیماری پوستی شایع در سگ هاست علائم این بیماری معمولاً بین سن ۱۸ ماهگی تا ۴ سالگی بروز می کند. در موارد معدودی نیز گزارش هایی از ابتلای سگ های ۶ ماهه به این بیماری منتشر شده است

سگها و آلرژی های پوستی


درماتیت آلرژیک که از آن به عنوان آتوپی نیز نام برده می‌شود بیماری پوستی شایع در سگ هاست علائم این بیماری معمولاً بین سن ۱۸ ماهگی تا ۴ سالگی بروز می کند. در موارد معدودی نیز گزارش هایی از ابتلای سگ های ۶ ماهه به این بیماری منتشر شده است


علائم درماتیت آلرژیک:


• لیسیدن بیش از حد پنجه ها
• خراش خفیف تا بیش از حد روی پوست
• التهاب گوش، خارش گوش و عفونت ثانویه گوش
• ریزش مو، قرمزی یا دلمه روی پوست
• شوره سر و وضعیت بد پوشش
• التهاب غده مقعدی که می تواند منجر به لیسیدن و لیس زدن بیش از حد شود
• عفونت های پوستی ثانویه (پیودرما): نواحی قرمز، گریان پوست، لکه های قرمز یا پوسچول


علل درماتیت آلرژیک


آلرژی های پوستی با قرار گرفتن در معرض یک آلرژن همراه است. سگها بسته به شدت آلرژی ممکن است علائم مختلفی را که در بالا توضیح داده شد، بروز دهند. شایع ترین علت آلرژی در سگ ها قرار گرفتن در معرض برخی آلرژن های محیطی است. برخی از موارد درماتیت آلرژیک مربوط به آلرژی غذایی است. متأسفانه، ممکن است سگ به طور همزمان به هر دو آلرژن محیطی و غذایی حساسیت داشته باشد.
تشخیص و درمان آلرژی های پوستی محیطی
شایع ترین علل آلرژی های محیطی گرده، بزاق کک و کنه گرد و غبار است. علائم می تواند فصلی (به دلیل سطوح مختلف قرار گرفتن در معرض آلرژن های فصلی، مانند گرده درختان) یا در تمام طول سال باشد. ما نمی توانیم بسیاری از این آلرژن ها را از محیط حیوانات خانگی حذف کنیم. در عوض، بایستی رویکرد خود را برای مدیریت علائم مرتبط با قرار گرفتن در معرض آلرژن ها هدف قرار دهیم.
درمان معمولاً به دارو نیاز دارد که برای کاهش پاسخ آلرژیک، کاهش التهاب و کنترل خارش طراحی شده است. اقدامات دیگری مانند حمام کردن با شامپوی تسکین دهنده بلغور جو دوسر و تغذیه با مکمل های اسید چرب ضروری نیز ممکن است در مدیریت طولانی مدت این عوارض مفید باشد.
برخی از موارد درماتیت آلرژیک مربوط به آلرژن های غذایی است . این سندرم گاهی اوقات واکنش نامطلوب غذایی پوستی (CAFR) نامیده می شود. سگ‌های مبتلا ممکن است به غذایی که در تمام زندگی خود مصرف کرده‌اند، حساسیت پیدا کنند. سگ های دیگر ممکن است به طور ناگهانی علائم آلرژی را پس از معرفی یک غذا یا درمان جدید تجربه کنند.
دامپزشک شما ممکن است یک رژیم غذایی مخصوص را در موارد درگیری با CAFR توصیه کند.
همچنین رژیم هایی از این دست معمولاً به 6-8 هفته زمان نیاز دارند تا کامل شوند. برای اطمینان از اینکه سگ شما موردی غیر از رژیم غذایی تجویز شده خود را نمی خورد، به نظارتی دقیق نیاز است. 
چگونه می توانید به سگ خود کمک کنید؟
اگر سگ شما هر یک از علائم بالا را دارد، بسیار مهم است که برای ملاقات با دامپزشک خود برنامه ریزی کنید. او باید سایر علل خارش مانند انگل ، عفونت پوست یا سایر بیماری ها را بررسی نماید. 
همچنین، دامپزشک شما ممکن است خراش های پوستی یا آزمایش های دیگر را برای بررسی علت توصیه کند.
اگر دامپزشک شما مشکوک به آلرژی باشد، ممکن است برای جمع آوری اطلاعات بیشتر بیوپسی پوست را توصیه کند. با این حال، بسیاری از موارد درماتیت آلرژیک تنها بر اساس علائم بالینی و تشخیص احتمالی درمان می شوند. این به سابقه، علائم و پیشرفت بیماری حیوان خانگی شما بستگی دارد.
هنگامی که در سگ شما بیماری پوستی آلرژیک تشخیص داده می شود، مهم است که تعیین کنید آیا این علائم به دلیل یک آلرژن محیطی یا غذایی است. 
حیوان خانگی شما ممکن است به یک یا چند ماده آلرژن به طور همزمان حساسیت داشته باشد و این موضوع می تواند تشخیص را پیچیده تر کند.
ایمونوتراپی اختصاصی آلرژن (ASIT) چیست؟
ایمونوتراپی مخصوص آلرژن مانند یک واکسن در برابر آلرژی حیوان خانگی شما عمل می کند. این درمان شامل یک دوره تزریق است که اغلب به صورت ماهانه و در یک دوره طولانی (معمولاً از ماهها تا سالها) انجام می شود.
در ابتدا، حیوان خانگی شما باید یک آزمایش خون تخصصی انجام دهد تا تشخیص داده شود که به چه ماده ایی حساسیت دارد. 
سپس می توان از نتایج برای ساخت یک "واکسن" فردی که به طور خاص برای حیوان خانگی شما طراحی شده است استفاده کرد. این "واکسن" حاوی آلرژن هایی است که حیوان خانگی شما برای آنها مثبت بوده است، و با تزریق در دوزهای کوچک به شما تحویل داده می شود. این درمان با کاهش پاسخ سیستم ایمنی بدن به آلرژن ها، حساسیت حیوان خانگی را کاهش می دهد.

به این وب سایت رای دهید