کنه ها و حیوانات خانگی

کنه ها و حیوانات خانگی

0 دیدگاه 9 فروردین 1401 چاپ خبر بازدید: 553
کنه ها و حیوانات خانگی
کنه ها انگل های کوچک و گزنده ای هستند که از خون تغذیه می کنند و معمولاً از بهار تا پاییز بیشترین فعالیت را دارند. این انگل بیشتر در مناطق جنگلی یافت می شوند. کنه ها انواع مختلفی دارند که نه تنها ظاهر متفاوتی دارند، بلکه در مناطق و محیط های مختلف نیز زندگی می کنند. کنه ها می توانند انواع مختلفی از بیماری ها را هم به انسان و هم به حیوانات منتقل کنند.

کنه ها و حیوانات خانگی:


کنه ها انگل های کوچک و گزنده ای هستند که از خون تغذیه می کنند و معمولاً از بهار تا پاییز بیشترین فعالیت را دارند. این انگل بیشتر در مناطق جنگلی یافت می شوند. کنه ها انواع مختلفی دارند که نه تنها ظاهر متفاوتی دارند، بلکه در مناطق و محیط های مختلف نیز زندگی می کنند. کنه ها می توانند انواع مختلفی از بیماری ها را هم به انسان و هم به حیوانات منتقل کنند.
اندازه کنه ها معمولا قبل از تغذیه کمتر از 2 میلی متر است ولیکن پس از تغذیه اندازه آنها متغیر خواهد بود . کنه ها از خون حیواناتی مانند سگ، گربه، خرگوش، آهو، گاو، گوسفند و انسان تغذیه می کنند. 
توجه داشته باشید که فقط کنه های ماده از خون جانداران دیگر تغذیه می کنند چرا که برای تخم گذاری به آن نیاز دارند. 
کنه های ماده می توانند در حدود 2000 تخم بگذارند و پس از آن می میرند. کنه ها نمی توانند پرواز کنند یا بپرند. درعوض، آنها در زیر درختان و علف‌های بلند می‌خزند، جایی که می‌توانند هنگام قدم زدن به حیوانات بچسبند.
کنه ها بیشتر در مناطق جنگلی و زمین هایی با چمن بلند یافت می شوند. جمعیت کنه ها به دلیل عوامل متعددی در حال افزایش است - تغییر الگوهای آب و هوا، افزایش توسعه در مناطق روستایی و افزایش جمعیت از جمله این
عوامل است.


کنه ها را معمولا به انواع سخت و نرم تقسیم میکنند.


 کنه‌های سخت، مانند کنه‌های معمولی سگ، یک سپر سخت در پشت دهان خود دارند. کنه های نرم فاقد هرگونه سپر سخت میباشند. 
کنه های نرم ترجیح می دهند از پرندگان و خفاش ها تغذیه کنند و به ندرت در سگ ها و گربه ها یافت می شوند. 
توجه داشته باشید که بیماری های منتقله از کنه توسط خود کنه ها ایجاد نمی شوند، بلکه توسط باکتری ها یا انگل هایی که ممکن است در بزاق کنه یافت شوند ایجاد می شوند.
کنه ها را می توان در مناطق بسیاری در سراسر جهان یافت. آنها معمولاً در مناطق چوبی و علفزارها که منابع غذایی آنها مانند آهو، پرندگان، خرگوش ها، مارمولک ها، سنجاب ها، موش ها و سایر جوندگان زندگی میکنند یافت میشوند. کنه ها را همچنین میتوان در سواحل و مناطق شهری نیز یافت.
اگر در خانه حیاط دارید، کنه‌ها می‌توانند در گیاهانی که بیش از حد رشد کرده اند، انباشته‌های چوب و ظروف غذای پرندگان مستقر شوند. هر زمان که مشغول بازی، باغبانی یا انجام کارهای حیاط هستید، ممکن است در معرض حمله یک کنه قرار بگیرید. بنابراین اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از گاز گرفتن توسط این حشرات انجام دهید.
کنه ها و انتقال بیماری ها:
کنه ها با انتقال باکتری ها، ویروس ها و انگل ها به میزبان خود، انواع مختلفی از بیماریها را گسترش می دهند. 
برخی از علائم بیماری منتقله از طریق کنه عبارتند از
تب، سردرد، لرز و دردهای عضلانی.


آناپلاسموز


آناپلاسموز ار جمله بیماری هایی است که در سگ ها ایجاد شده و توسط کنه ها منتقل می شود. این عفونت توسط باکتری Anaplasma platys یا A. phagocytophila ایجاد می گردد.
سگ مبتلا به آناپلاسموز کاهش پلاکت و مشکلاتی در لخته شدن خون خواهد داشت. این قبیل مشکلات ممکن است هر چند هفته یکبار به صورت دوره ای اتفاق بیفتد که اغلب به آن ترومبوسیتوپنی حلقوی گفته می شود.
علائم آناپلاسموز در سگ ها شامل بی حالی، ضعف و کم خونی است (ممکن است متوجه رنگ پریدگی لثه ها شوید). پوست سگ نیز ممکن است کبود شده و این حیوان دچار کاهش اشتها، کاهش وزن و تب شود.


بابزیوز


یکی دیگر از بیماری های منتقله از طریق کنه در سگ ها بابزیوز است. اگر سگی به ارگانیسم بابزیا آلوده شود، ممکن است چندین علامت بالینی از جمله کم خونی شدید و افسردگی ناگهانی همراه با شوک سیستمیک داشته باشد.
سگ های مبتلا همچنین ممکن است ادرار تیره، تب، ضعف، غشای مخاطی رنگ پریده، غدد لنفاوی متورم، افسردگی و طحال بزرگ داشته باشند.


ارلیشیوز


این بیماری توسط کنه آلوده ای که سگ را گاز می گیرد منتقل می شود. علائم ارلیشیوز را می توان به سه مرحله حاد، تحت بالینی و بالینی یا مزمن تقسیم کرد.
مرحله حاد شامل تب، دیسترس تنفسی، تورم غدد لنفاوی، کاهش وزن و اختلالات خونریزی است. گاهی اوقات، ممکن است اختلالات عصبی نیز وجود داشته باشد.
توجه داشته باشید که این بیماری در مرحله تحت بالینی علائمی ایجاد نمی کند. 
تنها راه تشخیص آلودگی سگها به این بیماری، آزمایش خون است.


در نهایت، ارلیشیوز مزمن زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی سگ قادر به از بین بردن ارگانیسم نباشد. سگها در نتیجه دوره های خونریزی، کم خونی، مشکلات چشمی، لنگش و مشکلات عصبی ایجاد شده توسط این بیماری دچار مشکلات سلامتی متعددی میشوند.


بیماری لایم


بیماری لایم شاید شایع ترین بیماری قابل انتقال از طریق کنه ها باشد. با این حال، بسیاری از سگ ها می توانند بدون هیچگونه علائمی با این بیماری درگیر شوند.
برخی از علائم رایج بیماری لایم در سگها شامل تب، بی اشتهایی، مفاصل دردناک و متورم، لنگش، تورم غدد لنفاوی و بی حالی است.
اگر این بیماری درمان نشود، می تواند کلیه ها، قلب و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله اختلالات دیگر می توان به فلجی صورت و اختلالات تشنجی اشاره نمود.


پیشگیری از درگیری با کنه ها:


جلوگیری از قرار گرفتن سگ در معرض کنه بسیار سخت است. آنها می توانند زمانی که حیوانات در حال پیاده روی یا بازی در فضای باز هستند به سگ بچسبند.
بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات کنه، معاینه سگ و استفاده از محصولات کنترل کنه است. دامپزشک شما را در مورد بهترین محصول برای پیشگیری و وجود بیماری های رایج در منطقه شما راهنمایی می کند. 
با دامپزشک خود در مورد محصولات کنترل کنه صحبت کنید که به سرعت کنه ها را می کشند یا دفع می کنند. 
محصولات ضدکنه هیچگاه صد در صد از بروز درگیری آنها با حیوانات خانگی جلوگیری نمی کنند.
اگر در منطقه پرخطر بوده اید، سگ خود را هر روز چک کنید. 
اگر در حیاط خود مشکل کنه دارید، تلاش کنید تا محیط بیرون را ایمن نمائید.
همچنین پیشنهاد میشود تا سگ خود را بعد از پیاده روی یا بیرون رفتن از نظر عدم وجود کنه بررسی کنید. حتما گوش ها، گردن، چین های پوستی، شکم و سایر شکاف های آن ها را بررسی کنید. 
از سویی،اگر در حیوان خانگی خود کنه پیدا کردید، فورا آن را بردارید و در یک کیسه یا ظرف دربسته بیندازید تا نتواند از سطل زباله بالا برود و دوباره به این موجودات بچسبد. 
به یاد داشته باشید، اگر سؤالی در مورد کنه ها دارید یا نمی دانید که از چه محصولاتی برای پیشگیری استفاده کنید، یا اگر فکر می کنید سگ شما به کنه آلوده شده است، با دامپزشکان ما تماس بگیرید تا به خوبی راهنمایی شوید.

به این وب سایت رای دهید