رادیولوژی و سونوگرافی حیوانات خانگی

رادیولوژی و سونوگرافی حیوانات خانگی

0 دیدگاه 9 فروردین 1401 چاپ خبر بازدید: 562
رادیولوژی و سونوگرافی حیوانات خانگی
رادیولوژی و سونوگرافی حیوانات ، یک پیشرفت بزرگ در زمینه دانش دامپزشکی است که کمک زیادی به درمان حیوانات می کند.

رادیولوژی و سونوگرافی حیوانات با هدف بررسی اندام های داخلی آنها صورت می گیرد تا مشکلات داخلی آنها شناسایی شود.

عکسبرداری از اندام های داخلی حیوانات امکان پذیر است ؟

بله. امروزه با پیشرفت علم و دانش دامپزشکی ، امکان عکسبرداری از اندام های داخلی حیوانات میسر شده است. تمامی استخوان های داخلی حیوانات ، معده ، روده ، کلیه ، کبد و سایر اندام های حیوانات با دقت بالایی عکسبرداری می شود. بدین منظور دستگاه های دیجیتالی اشعه ایکس طراحی و ساخته شده است که با دقت بالایی به ارائه تصویر از اندام های داخلی حیوانات می پردازد.

بیشتر روش های تصویربرداری به ارائه اطلاعاتی جامع و کامل با شیوه های غیر تهاجمی می پردازند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که در روند درمانی حیوان ، اختلالی ایجاد نمی کند و کوچکترین مشکلی برای حیوانات بوجود نمی آورد.

پس از ویزیت عمومی حیوانات خانگی در صورت صلاح دید دامپزشک ، به تجویز سونوگرافی و رادیولوژی اقدام می شود. تمامی مراکز درمانی حیوانات خانگی به این دستگاه ها و امکانات ، مجهز نبوده و فقط برخی از آنها مجهز به این امکانات هستند.

ضرورت انجام رادیولوژی و سونوگرافی حیوانات

سونوگرافی و رادیولوژی به منظور ابزار تشخیصی برای شناسایی بیماری های حیوانات خانگی به کار می روند. شکستگی استخوان ، توده ها و تومورها ، سنگ کلیه ، نارسایی کلیه و کبد و ... با انجام سونوگرافی و رادیولوژی مشخص می شود. برای درمان بیماری های حیوانات با داشتن تصویری از اندام های مربوطه ، به تشخیص دقیق بیماری های آنها پرداخته می شود و بهترین روش درمانی انتخاب می شود. رادیولوژی و سونوگرافی حیوانات به درمان سریعتر آنها کمک می کند. همچنین روش های درمانی که با بهره گیری از نتایج این اقدامات صورت گرفته ، نتیجه بخش تر و مؤثرتر خواهد بود. زیرا روش درمانی دقیقاً بر اساس مشکل موجود تعیین شده است.

سگها و آلرژی های پوستی

رادیولوژی از حیوانات خانگی چگونه است ؟

رادیولوژی با توجه به چگالی به ارائه تصویری سیاه و سفید از بخش های داخلی بدن می پردازد. در این تصویر ، استخوان ها به رنگ سفید و سایر اندام ها به رنگ خاکستری مشخص می شود. بخش هایی که خالی هستند به رنگ سیاه نمایان می شوند.

بخش های نرم بدن حیوان ، قدرت جذب پرتو ایکس را ندارد. بدین منظور از فنون تخصصی اشعه ایکس که کنتراست نام دارد ، استفاده می گردد. در روش کنتراست ، رنگ مشخصی به حیوان داده شده که موجب انسداد پرتو ایکس می شود. رنگ به شکل وریدی یا خوراکی به بدن وارد می گردد. در ارتباط با رادیولوژی و سونوگرافی حیوانات ، استفاده از رنگ های ویژه برای عکسبرداری یک پیشرفت بزرگ است. زیرا به تشخیص بهتر ناهنجاری ها کمک می کند.

دستگاه اشعه ایکس بر روی بخش هایی از بدن حیوان قرار می گیرد و به تصویربرداری اقدام می کند. این تصویربرداری در چندین ثانیه صورت می گیرد. البته پرتوهای ایکس مضر است و باید در صورت لزوم ، رادیولوژی انجام شود. روش های مختلفی برای رادیوگرافی مورد استفاده قرار می گیرند. تراکم ، کنتراست ، جزئیات و تکنیک و ... از جمله این روش ها می باشند.

سونوگرافی حیوانات خانگی چطور انجام می شود ؟

با توجه به توضیحات گفته شده درباره اهمیت رادیولوژی و سونوگرافی حیوانات ، باید سونوگرافی حیوانات خانگی در بهترین مرکز درمان حیوانات خانگی انجام شود. یکی از روش های تصویربرداری متداول در دامپزشکی ، سونوگرافی است. در این روش ، امواج رادیویی مورد استفاده قرار می گیرد. این امواج به اعضای داخلی بدن برخورد کرده و سپس منعکس شده تا عکس موردنظر را ارائه بدهند.

با قرار دادن یک کاوشگر بر روی بدن حیوان ، امواج به اعضای داخلی بدن انتقال داده می شود. سپس ، تصویر با کیفیتی ارائه می شود که با تکان دادن کاوشگر به صورت لحظه ای تغییر می کند. ابعاد اعضای داخلی بدن ، شکل ظاهری آنها ، مشکلات و ناهنجاری آنها به صورت دقیق نمایش داده می شود. رادیولوژی و سونوگرافی حیوانات ، کاملاً بدون درد است و به صورت غیرتهاجمی می باشد.

از سونوگرافی نمی توان برای تصویربرداری از برخی از قسمت های بدن مانند ریه ، روده و اندام های استخوانی و ... استفاده نمود. برای عکسبرداری از این اندام ها از روش های دیگری استفاده می کنند.

به این وب سایت رای دهید