مراقبت های پس از عقیم سازی حیوانات

مراقبت های پس از عقیم سازی حیوانات

0 دیدگاه 15 فروردین 1401 چاپ خبر بازدید: 677
مراقبت های پس از عقیم سازی حیوانات
عقیم سازی حیوانات با فواید و مضراتی همراه است. اما اکثر دامپزشکان و کارشناسان با عقیم سازی حیوانات خانگی موافق هستند.

عقیم سازی حیوانات با هدف نابارور کردن آنها صورت می گیرد تا از ابتلای حیوانات به بسیاری از بیماری ها مانند سرطان جلوگیری شود.

مراقبت های پس از عقیم کردن حیوانات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به منظور بهبود وضعیت حیوانات و بدست آوردن سلامتی کامل آنها ، باید مراقبت های لازم از آنها صورت بگیرد.

تغذیه حیوان پس از عمل جراحی عقیم کردن

پس از انجام عمل جراحی ، حیوان با علائم خاصی از جمله حالت تهوع مواجه می شود. غذای حیوان پس از عمل جراحی باید سبک باشد. همچنین باید حجم کمی غذا به حیوان داده شود. از دادن غذاهای چرب و شیر به حیوان ، اجتناب کنید. نوشیدن مایعات به کاهش عوارض عمل جراحی ، کمک زیادی می کند. در صورتی که پس از گذشت یک شبانه روز از عمل عقیم سازی حیوانات ، هیچ غذایی توسط آنها خورده نشود باید با دکتر دامپزشک آنلاین تماس بگیرید. بی توجهی به این مسئله می تواند جان حیوان را به خطر بیاندازد.

احساس گیجی در حیوان

عقیم کردن با بیهوشی کامل صورت می گیرد. این احتمال وجود دارد که یک شبانه روز پس از عمل جراحی ، حیوان منگ و گیج باشد. در چنین شرایطی ممکن است با رفتارهای تهاجمی حیوان مواجه شوید. گیجی حیوان از شیوه راه رفتن حیوان و نشست و برخواست او ، مشخص می گردد. شرایط استراحت در محیطی آرام را برای حیوان آماده کنید. به حیوان توجه داشته باشید که در اثر گیجی و منگی سقوط نکند و با وسیله ای برخورد نکند.

بررسی زخم ناشی از جراحی عقیم سازی حیوانات

حداقل برای انجام یک ویزیت عمومی حیوانات خانگی وقت بگیرید تا زخم عمل را به دامپزشک نشان دهید. حتماً باید چند روز پس از عمل جراحی ، زخم توسط دامپزشک معاینه شود. اما خودتان در منزل به معاینه روزانه زخم بپردازید. در صورتی که علائمی مانند قرمزی و التهاب و ترشح در زخم دیده شود ، این مسئله را به دامپزشک اطلاع دهید.

ترشحات سبز یا زرد رنگ می تواند نشان دهنده عفونت کردن زخم باشد. طبق توصیه ای که جراح یا دامپزشک حیوان پس از عمل کرده است ، زخم را روزانه ضدعفونی کنید. بدین منظور می توانید از محلول بتادین و آب استفاده نمایید. پس از ضدعفونی کردن و یا شستن زخم به خشک کردن آن بپردازید.

اجازه ندهید حیوان زخم ناشی از عمل عقیم سازی حیوانات را لیس بزند. زیرا این کار می تواند سبب عفونت کردن زخم شود.

مطالب مفید : بعد از عقیم سازی گربه چه اتفاقی می افتد؟

مصرف داروهای مسکن برای حیوانات

در صورتی که علائم درد در حیوان را مشاهده نمودید ، تحت نظر دامپزشک به آنها داروهای مسکن دهید. از دادن خودسرانه مسکن به آنها خودداری کنید. تنها دامپزشک می تواند دستور مصرف داروهای مسکن را بدهد.

یک نکته بسیار تأسف آور این است که برخی از افراد به دادن داروهای مسکن انسانی به حیوان اقدام می کنند. این مسئله می تواند خطرات زیادی را بوجود بیاورد و حتی موجب مرگ آنها شود.

زمان کشیدن بخیه حیوان

بخیه هایی که اخیراً برای جراحی عقیم سازی حیوانات مورد استفاده قرار می گیرند ، جذبی است و نیازی به کشیدن ندارد. این بخیه های جذبی بسیار مناسب است و به خوبی جذب پوست می شود. در صورتی که از بخیه های نخی استفاده شده باشد ، باید پس از گذشت یک هفته الی ده روز به کشیدن بخیه ها اقدام شود.

پس از کشیدن بخیه ها با گذشت دو هفته از انجام عمل جراحی ، می توانید حیوان را به حمام ببرید. بنابراین این نکته بسیار مهم را درنظر داشته باشید که اصلاح و شستشو حیوانات خانگی در فاصله زمانی کمتر از دو هفته پس از عمل ، نادرست است.

مصرف داروها پس از عمل جراحی عقیم سازی حیوانات

در مورد مصرف داروهایی غیراستروئیدی ضد التهابی باید بدانید که این داروها باید در کنار غذا میل شوند. در صورتی که حیوان چیزی نمی خورد از دادن داروها به حیوان اجتناب کنید. زیرا دستگاه گوارشی حیوان را دچار مشکل می کند و عوارض زیادی را برای حیوان بوجود می آورد.

شما می توانید با دادن غذاهایی مانند غذای درمانی هیلز به حیوان ، موجب تقویت سیستم ایمنی حیوان شوید. بدین ترتیب به بهبودی سریع تر حیوان کمک می کنید. البته این غذاها برای سگ و گربه می باشند.

 

به این وب سایت رای دهید