فلج کمری اسب

فلج کمری اسب

0 دیدگاه 25 فروردین 1401 چاپ خبر بازدید: 1064
فلج کمری اسب
در فلج کمری (میولیز)، ماهیچه های اسب از بین می روند. فلج می تواند در همه اسب ها اتفاق بیفتد، اما اشکال مختلفی وجود دارد و برخی از اشکال در نژادها یا انواع خاصی از اسب ها شایع ترند.

فلج کمری اسب

در فلج کمری (میولیز)، ماهیچه های اسب از بین می روند. فلج می تواند در همه اسب ها اتفاق بیفتد، اما اشکال مختلفی وجود دارد و برخی از اشکال در نژادها یا انواع خاصی از اسب ها شایع ترند. در این مقاله، بیشتر در مورد علائم، تشخیص و درمان سکته کمری اسب صحبت خواهیم کرد.

فلج گاه به گاه کمر ممکن است نتیجه فعالیت بیش از حد باشد، گاهی اوقات همراه با رژیم غذایی نامتعادل یا بیماری دیگر (مثلا عفونت ویروسی).

برخی از اسب‌ها حساس‌تر هستند و می‌توانند به شکل مزمن عودکننده این بیماری مبتلا شوند که 3 زیر گروه از آن‌ها وجود دارد:

  • RER (رابدومیولیز ورزشی مکرر) که اغلب در اسب‌های حساس به اعصاب زمانی که تحت استرس اضافی هستند رخ می‌دهد. RER به دلیل مشکلات تنظیم کلسیم در سلول های عضلانی است.
  • PSSM نوع 1  (میوپاتی ذخیره سازی پلی ساکارید نوع 1) یک جهش ژنتیکی است به عنوان مثال. در اسب های خونسرد و باعث فلج کمر در هنگام استراحت فعالیت بدنی می شود.
  • PSSM نوع 2 ، در اسب های ربع و اسب های نیمه نژاد رخ می دهد. این یک بیماری عضلانی است که لزوماً باعث علائم واضح فلج کمر نمی شود، اما ممکن است به صورت کاهش عملکرد، لنگش یا عدم تمایل به جمع شدن مجدد ظاهر شود.

علائم

گام های سفت و کوتاه روی پاهای عقب و عضلات متورم، سفت و/یا حساس در پشت از علائم کلاسیک فلج کمری هستند. اسب همچنین ممکن است به دلیل درد عرق کند و نبض بالایی داشته باشد. اشکال خفیف فلج می تواند شبیه اضطراب ناشی از رعد و برق باشد. در موارد شدید، ادرار اسب تیره است (مانند نوشابه !!! ) به دلیل تجزیه  محصولات عضلانی (میوگلوبین).

تشخیص

تشخیص گرفتگی حاد کمر بر اساس علائم بالینی است. نمونه خون نیز اغلب برای تایید تشخیص و نظارت بر افزایش سطح عضلانی (AST، CK) گرفته می شود. در مطالعه یک فرم مزمن عود کننده، ممکن است انجام آزمایش ژن برای PSSM1 و/یا بیوپسی عضله مفید باشد.

اهميت دادن

فلج کمر دردناک است و مالک می تواند با گرم نگه داشتن اسب، اطمینان از در دسترس بودن آب و تماس فوری با دامپزشک به اسب در مرحله حاد کمک کند. درمان شامل داروهای مسکن و شل کننده های عضلانی و همچنین مایع درمانی در صورت نیاز است. در فرم شدید که ماهیچه ها به شدت تجزیه می شوند (ادرار تیره)، هیدراتاسیون داخل وریدی برای جلوگیری از آسیب ثانویه کلیه مورد نیاز است.

پیشگیری از سکته مغزی

توصیه های توانبخشی و ورزش و اقدامات پیشگیرانه برای درمان سکته کمری تا حدی به نوع سکته کمری و علت اصلی علائم بستگی دارد. مالک باید تمرینات و تغذیه را مرور کند و روتین هایی ایجاد کند که استرس غیرضروری را به حداقل برساند. غذاهای کم نشاسته برای درمان RER و PSSM خوب هستند. گاهی اوقات یک مکمل غذایی حاوی ویتامین E و سلنیوم همراه با روغن به مکمل رژیم غذایی کمک می کند.

 

به این وب سایت رای دهید