نفس نفس زدن سگ ها

نفس نفس زدن سگ ها

0 دیدگاه 28 فروردین 1401 چاپ خبر بازدید: 425
نفس نفس زدن سگ ها
نفس نفس زدن سگ ها حاکی از تبخیر آب از زبان، دهان و دستگاه فوقانی می باشد و از آنجایی که سگ مثل انسان عرق نمی کند و منافذ عرق کردن او محدود است، این نوع نفس کشیدن در سگ ها طبیعی است. به همین دلیل هنگامی که درجه حرارت بدن سگ بالا می رود له له زدن او، یک امر ضروری می باشد.

به طور عادی، تنفس طبیعی برای سگ ها 30 تا 40 دم و بازدم در دقیقه می باشد و بیش از این مقدار غیر عادی تلقی می شود که در صورت مشاهده آن باید به دامپزشک جهت معاینه و ویزیت مراجعه کرد.

نفس نفس زدن عادی و غیر عادی

نفس نفس زدن سگ ها ممکن است در برخی موارد طبیعی باشد. به عنوان مثال هنگامی که سگ مسافت طولانی را دویده باشد. اما تفاوت تنفس غیر عادی و طبیعی را می توان با موارد زیر تشخیص داد:

  • نفس نفس زدن غیر عادی، بیش از حد معمول می باشد.
  • له له زدن غیر عادی در زمانی که دمای بدن سگ پایین است و نیازی به تعریق و کاهش دمای بدن خود ندارد.
  • بلند و یا شدید بودن صدای نفس نفس زدن سگ به گونه ای که عادی نیست.
  • تلاش غیر طبیعی سگ برای نفس زدن

دکتر دام پزشک آنلاین

مهم ترین علل نفس نفس زدن سگ ها

  • گرمازدگی

در اکثر سگ هایی که دمای بدنشان افزایش می یابد، نفس نفس زدنشان زیاد می شود که علائم دیگری از جمله شدت یافتن تشنگی، زیاد شدن درجه حرارت بدن، افزایش ضربان قلب و نبض، قرمزی بیش از حد زبان و لثه ها را به همراه دارد.

  • تب

واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت و بیماری ها منجر به افزایش دمای بدن می شود که در واقع تب حاصل بالا رفتن دمای بدن به دلیل وجود یک بیماری در بدن سگ است که همرا با کسلی، کاهش اشتها و تغییرات رفتاری می باشد.

  • استعداد نژادی و ذاتی، علت نفس نفس زدن سگ

برخی از نژاد سگ ها مانند براکی، بولداگ سگ های با پوزه و بینی کوتاه هستند که ذاتا تند تند نفس می کشند. بنابراین یکی از مسائلی که در صورت مواجه شدن با تند تند نفس کشیدن سگ، باید بررسی شود، نژاد سگ است تا با شناخت سیستم تنفسی او، حالت طبیعی و غیر عادی آن را تشخیص داد.

  • درد

سگ ها در صورت احساس درد و نارحتی، شروع به له له کردن غیر عادی می کنند.  بنابراین اگر سگ ها در حالت عادی شروع به نفس نفس کشیدن غیر طبیعی کردند، ممکن است نشان از وجود ناراحتی و درد در بدن او باشد که در این صورت باید جهت درمان به دامپزشک مراجعه کرد.

  • اختلالات قلبی و ریوی

یکی دیگر از دلایل نفس نفس زدن سگ، بیماری های قلبی و ریوی است. مشکلات قلبی منجر می شود خون به صورت طبیعی به همه جای بدن پمپاژ نشود و از آنجایی که خون به همه اعضای بدن نمی رسد بدنبال آن سطح اکسیژن کاهش یافته و سگ برای جبران آن شروع به نفس نفس زیاد برای تامین اکسیژن بدن می کند. در اختلالات ریوی نیز بدلیل ناتوانی ریه در انتقال اکسیژن به جریان خون، سگ وادار به تند تند نفس کشیدن می شود تا بتواند اکسیژن بدن خود را تامین کند.

  • اضطراب و ترس

سگ هایی که دچار ترس و استرس می شوند، در اکثر اوقات تند تند نفس می کشند و اگر نفس نفس زدن سگ طولانی شود باید به کلینیک حیوانات جهت درمان، مراجعه کرد.

  • بیماری های مربوط به آدرنال

در هر بیماریی که مربوط آدرنال است مثل بیماری کوشینگ، غدد آدرنال ترشح هورمون کورتیزول را افزایش می دهند که این اختلال هورمونی منجر به نفس نفس کشیدن غیر عادی سگ می شود.

  • چاقی

چاقی باعث افزایش سریع دمای بدن سگ می گردد که بدنبال آن منجر به گرمازدگی و نفس نفس زدن سگ می سود. علاوه بر اینکه چاقی می تواند باعث بیماری های قلبی و عروقی، پانکراتیت، اختلالات کبدی و مفصلی گردد.

  • اختلالات حنجره، علت نفس نفس زدن سگ

یک سگ برای اینکه درست نفس بکشد باید غضروف ها و ماهیچه های حنجره او به درستی عمل کنند بنابراین اختلال در باز شدن این غضروف ها منجر به محدود شدن جریان هوا و نفس نفس کشیدن سگ می گردد.

هر یک از این علائم باید جدی گرفته شود و برای ویزیت و درمان آن هرچه سریعتر به یک دامپزشک مراجع کرد.  

 

به این وب سایت رای دهید