نحوه شستن سگ و گربه

نحوه شستن سگ و گربه

0 دیدگاه 11 اردیبهشت 1401 چاپ خبر بازدید: 449
نحوه شستن سگ و گربه
سگ و گربه خانگی مثل همنوعان خود که در طبیعت به صورت غریزی، نیازهای خوراک و بهداشت خود را تامین می کنند، نیستند. حیوانات خانگی نیاز به مراقبت و رسیدگی خاصی دارند که از جمله آنها استحمام می باشد. برای شستن سگ و گربه، باید عادت آنها را بشناسید. گربه از آب دوری می کند ولی سگ از آنجا که به صورت غریزی شناگر است، آب را دوست دارد.

سگ ها به طور متوسط، ماهیانه یکبار و گربه ها هر دو ماه یکبار نیاز به شستشو دارند. اما باید توجه داشت که حیوانات خانگی، لوازم بهداشتی مخصوص خود را دارند که قبل از شستشوی سگ و گربه باید آنها را تهیه کرد .

لوازم بهداشتی سگ و گربه

حوله و برس: از لوازمی هستند که باید متناسب با حیوانات خانگی تهیه شوند.

شامپو: شامپوی سگ و گربه باید متناسب با مقدار و جنس مو انتخاب شود. در شستشوی سگ و گربه هایی که موی بلند دارند، از شامپوهای که حاوی نرم کننده و مواد ضدگره هستند، استفاده می شود تا بعد از استحمام، موهای نرم و لطیف داشته باشند. شامپوی خشک که به صورت پودر می باشد نیز مورد استفاده قرار می گیرد اما این نوع شامپو، برای غیر حمام است.

نکته دیگر در انتخاب شامپو، میزان PH آن است. از آنجا که بدن سگ و گربه، مقدار PH متفاوتی نسبت به انسان دارند، نباید در استحمام آنها از شامپوی مخصوص انسان استفاده کرد. یکی از علت های شوره که در واقع حاکی از خشکی پوست می باشد، شامپوی نامناسب است. البته خشکی پوست علت های دیگری نیز می تواند داشته باشد نظیر چاقی، انگل ها، موارد حساسیت زا و... اما شامپوی نامناسب نیز از عوامل خشکی پوست و شوره سگ و گربه است.

ناخن گیر: یکی از وسایلی که غالبا بعد از شستشوی سگ و گربه، استفاده می شود، ناخن گیر است. کوتاهی ناخن، برای جلوگیری از چنگ انداختن و خراش افتادن بر روی لوازم خانه و پاکیزگی ناخن ها از میکروبها می باشد. اگر چنانچه در هنگام گرفتن ناخن، احساس کردید، ناخن در حال پودر شدن است، سریعا با مشاوره دامپزشکی، این مشکل را مطرح و به دنبال درمان آن باشید.

نحوه شستشوی سگ و گربه

جهت شستشو سگ ، در ابتدا آب را ولرم کرده و حیوان خانگی خود را با پاشیدن چند قطره آب، آرام روی بدنش آب بریزید تا عادت کند. توجه داشته باشید که سر، آخرین قسمتی باشد که حمام داده می شود. نکته دیگر در استحمام، نفوذ نکردن آب به گوش و بینی آنها است که باید از آن جلوگیری کرد.

در هنگام شستن گربه ، بعد از شستشوی با شامپو، فورا بدن حیوان را آب  بکشید تا مانع لیسیدن حیوان شوید. سپس سریعا خشک کرده و موهای بدن را برس بکشید تا گره نخورد. مهم ترین مساله در شستشوی سگ و گربه، انتخاب شامپوی مناسب آنهاست. شامپوی هایی که مخصوص این حیوانات نیستند، حاوی مواد چربی زدا هستند که به پوست آنها آسیب می زند.

 علاوه بر اینکه اسانس و رنگ های موجود در شامپوی انسان، برای حیوانات، آزار دهنده است. نکته دیگر در شامپو زدن این است که مستقیم شامپو را بر روی بدن آنها نریزید چون ممکن است بعد از شستشو نیز باقی بماند.

در گربه ها، با توجه به اینکه از آب بدشان می آید، باید نکات بیشتری را رعایت کنید. در شستشوی گربه به هیچ عنوان عجله نکنید. آنها دوس دارند فقط پاهایشان در آب باشد بنابراین ممکن است در بار اول و دوم، نتوانید آنها را به طور کامل شستشو دهید.

اگر گربه در برابر ریختن آب و حمام کردن، مقاومت کرد، با اجبار این کار را انجام ندهید، چون موجب عصابیت آنها می شود و ممکن است به شما آسیب بزنند. صبر کنید تا گربه کم کم به آب عادت کند. در هنگام شستشو، از گردن به پایین او را بشویید. ماساژ دادن احساس خوبی به گربه می دهد، بنابراین با ماساژ شستشو داده و از نفوذ شامپو به چشم های او جلوگیری کنید.

از جمله نکاتی که باعث می شود گربه در دفعات بعد نسبت به حمام رفتن، مقاومتی نشان ندهد، دادن جایزه به او است. غذا و هر چیزی که دوست دارد می تواند بهترین جایزه برای گربه بعد از حمام کردن می باشد.

در شستشوی سگ و گربه اگر چنانچه متوجه رفتار غیر عادی آنها شدید، حتما با مشاوره دامپزشکی ، آن را در میان بگذارید. اصلاح و شستشوی حیوانات خانگی از مهم ترین اقدامات مراقبتی می باشد که در سلامتی آنها بسیار تاثیر گذار است اما باید قبل از اقدام به شستشو، نحوه انجام آن را یاد بگیرید.

به این وب سایت رای دهید