5 خطر تابستانی برای سگ ها

5 خطر تابستانی برای سگ ها

0 دیدگاه 1 خرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 584
5 خطر تابستانی برای سگ ها
تابستان به این معنی است که ما می‌توانیم با سگ‌هایمان بیشتر در طبیعت باشیم، اما با گرما، ماندن در فضای باز، حمام کردن و .... خطرات زیادی برای سگ‌ها به همراه دارد.
  • گرمازدگی

بزرگترین خطر تابستان برای سگ گرما است. متأسفانه هر سال سگ ها پس از رها شدن در مکان های گرم و داغ تلف می شوند. سگ ها همچنین می توانند در اثر ورزش در هوای خیلی گرم بدون اینکه فرصت خنک شدن و نوشیدن آب داشته باشند دچار گرمازدگی شوند. سگ ها به گرما بسیار حساس هستند، زیرا نمی توانند مانند ما انسان ها با تعریق دمای بدن را تنظیم کنند. گرمازدگی یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که باعث رنج زیادی می شود و می تواند باعث آسیب جدی به اندام های داخلی شود.

  • کنه ها

هنگامی که تابستان فرا می رسد، کنه نیز می تواند باکتری هایی مانند آناپلاسما و بیماری لایم و ویروس TBE را به سگ های ما منتقل کند. اگر سگ در معرض خطر گزش کنه ها باشد، استفاده از دافع کنه برای محافظت از سگ در برابر عفونت مهم است.

  • نیش حشرات و نیش حشرات

نیش یا نیش حشراتی مانند پشه، زنبور، مورچه و زنبور عسل به ندرت باعث بیماری جدی سگ می شود، اما می تواند خارش و درد داشته باشد. با این حال، برخی از سگ ها بیش از حد حساس هستند و ممکن است واکنش های آلرژیک داشته باشند. اگر وضعیت عمومی سگ کاهش یافته است، تنفس مشکل دارد، اگر غشاهای مخاطی در دهان رنگ پریده است یا اگر سگ بیمار شود، همیشه باید با دامپزشک تماس بگیرید.

نیش زنبورها و زنبورها به ندرت برای سگ‌ها جدی است، اگر فقط چند گاز بگیرند. از طرف دیگر، نیش می تواند باعث ناراحتی به شکل تورم و درد شود. پس از نیش زدن سگ را تحت نظر داشته باشید، زیرا برخی از سگ ها ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشند. درد ناشی از نیش را می توان با یک پارچه خیس و خنک تسکین داد. اگر نیش باقی مانده است را بردارید و محل را تمیز کنید. اگر سگ توسط چندین زنبور نیش زده شده باشد یا در دهان نیش زده باشد، باید با دامپزشک تماس گرفت. اگر سگ بسیار خسته شود، مشکلات تنفسی داشته باشد، اگر غشاهای مخاطی در دهان رنگ پریده شود یا سگ به شدت واکنش نشان دهد، همین امر صدق می کند. اگر سگ توسط یک دسته کامل نیش زده شود، باید با دامپزشک تماس بگیرید، زیرا ممکن است سگ دچار شوک آنافیلاکتیک شود.

در بیشتر موارد، سگ تورم های قرمز کوچکی در پوست پیدا می کند که می تواند خارش داشته باشد. اگر سگ خیلی اذیت می شود، گاهی اوقات ممکن است به توصیه دامپزشک نیاز به کرم کورتیزون باشد.

با نگه داشتن سگ در داخل خانه در ساعاتی از روز که بیشترین فعالیت را دارند می توان از نیش پشه ها جلوگیری کرد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که پشه‌ها و/یا پشه‌ها زیاد هستند، ممکن است برای محافظت از سگ از مواد دافعی استفاده کنید که با نسخه تجویز می‌کنید. بیشترین مناطقی که در معرض آن قرار دارند شکم و داخل ران ها هستند. از پاها و شکم سگ با لباس محافظت کنید، به عنوان مثال با پوشاندن یک تی شرت روی آنها در پشت به طوری که پاهای عقب از آستین ها و دم آن از دهانه تا گردن خارج شود.

  • بریدگی پنجه و سایر جراحات بریدگی

بطری های شکسته و سایر اشیاء تیز می توانند در چمن ها و در ساحل پنهان شوند البته این موضوع بستگی به فصل ندارد. اگر سگ وارد این محل ها شود، ممکن است پنجه هایش بریده شود. زخم های کوچک را معمولاً می توان خودتان درمان کنید، در حالی که زخم های بزرگ یا شکاف معمولاً باید توسط دامپزشک بخیه شوند.

اگر سگ در ایستادن یا راه رفتن مشکل دارد، خونریزی شدید دارد، درد دارد یا بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است، باید فوراً با دامپزشک مشورت شود. در صورت وجود خونریزی شدید، بانداژ فشاری بزنید تا خونریزی تا جایی که می توانید قطع شود و از زخم محافظت شود. در صورت امکان، سگ را نزد دامپزشک ببرید یا بهتر است از دامپزشک بخواهید در منزل شما حاضر شود.

برای آسیب های جزئی زخم که خونریزی زیادی ندارند، ابتدا باید بانداژ فشاری را با کمپرس تمیزی که روی زخم فشار داده می شود، بمالید تا خونریزی را متوقف کنید. سگ را بی حرکت نگه دارید. اگر در عرض چند دقیقه خونریزی متوقف نشد، با دامپزشک مشورت کنید.

اگر مقدار کمی خونریزی وجود داشته باشد

بانداژ فشاری را بردارید و زخم را با شستشو با نمک فیزیولوژیکی (NaCl) یا آب لوله کشی کاملاً تمیز کنید. در زخم های باز هرگز نباید از عوامل قوی تر مانند محصولات الکلی یا ید استفاده کرد. آنها سلول ها را از بین می برند و بهبود زخم را به تاخیر می اندازند. همچنین از زدن هیچ گونه پماد خودداری کنید. اگر شن یا کثیفی در زخم وجود دارد که قادر به حذف آن نیستید، با دامپزشک خود مشورت کنید.

زخم را بررسی کنید. اگر عمیق و/یا ترک خورده باشد معمولاً باید توسط دامپزشک دوخته شود. اگر بیش از یک سانتی متر طول داشته باشد نیز این امر صدق می کند. زخم را ترجیحاً باید طی 6-8 ساعت بخیه زد. همچنین اگر زخم نزدیک به مفصل است، باید با دامپزشک مشورت کنید. قضاوت در مورد زخم‌های دیگر، مانند فلپ‌های کف پا، دشوار است. برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید.

مهم است که از لیسیدن زخم توسط سگ جلوگیری شود تا آن را با باکتری های دهان آلوده نکند که می تواند باعث عفونت زخم شود.

زخم های سطحی را معمولا خودتان می توانید درمان کنید. مهمترین چیز این است که زخم تمیز نگه داشته شود تا عفونی نشود. هر روز با آب یا نمک فیزیولوژیک (NaCl) تمیز کنید و هنگام پیاده روی از آن با بانداژ یا کفش سگ محافظت کنید. اگر پوشش اطراف زخم بلند باشد، ممکن است بریدن آن کمک کند تا در زخم گیر نکند و بهبودی را به تاخیر اندازد.

اگر زخم متورم شد، درد زیادی داشت، چرک ایجاد شد یا بوی بدی داشت، باید حتما توسط دامپزشک از نزدیک مداوا گردد

  •  آفتاب سوختگی

درست مثل ما انسان ها، سگ ها هم ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند. سگ هایی با کرک نازک و سگ هایی با خز بسیار روشن بیشترین آسیب پذیری را دارند، زیرا پوست آنها رنگدانه کمتری دارد و در نتیجه حساسیت بیشتری دارد. سگ ها نیز مانند انسان ها در صورت آفتاب سوختگی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی سگ، می توانید از کرم ضد آفتاب بدون عطر در مناطقی که بیشتر در معرض آفتاب هستند استفاده کنید. هنوز هم بهتر است مطمئن شوید که سگ در سایه قرار می گیرد و خنک می ماند و همچنین برای مدت طولانی زیر آفتاب شدید قرار نمی گیرد.

به این وب سایت رای دهید