واکسیناسیون حیوانات تا چه حد ایمنی را فراهم می کند؟

واکسیناسیون حیوانات تا چه حد ایمنی را فراهم می کند؟

0 دیدگاه 23 خرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 466
واکسیناسیون حیوانات تا چه حد ایمنی را فراهم می کند؟
واکسن ها داروهایی هستند که برای افزایش سطح ایمنی بدن در مقابل ویروس ها، مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که انسان ها از واکسن استفاده می کنند، واکسیناسیون حیوانات نیز برای بالا بردن سیستم دفاعی بدن، مورد استفاده قرار می گیرد.

واکسن ها داروهایی هستند که برای افزایش سطح ایمنی بدن در مقابل ویروس ها، مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که انسان ها از واکسن استفاده می کنند، واکسیناسیون حیوانات نیز برای بالا بردن سیستم دفاعی بدن، مورد استفاده قرار می گیرد.

واکسن ها با تولید پادتن، سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده تا با عوامل بیماری زا که وارد بدن می شوند، مقابله کنند. در اثر بخشی واکسیناسیون حیوانات، همین بس که در صورت تزریق آن، حیوان از کشنده ترین ویروس ها در امان خواهد بود. بنابراین برای حفظ جان و سلامتی حیوانات، تزریق منظم واکسن ها، اهمیت بالایی دارد.

چرا باید به حیوانات واکسن بزنیم؟

از آنجایی که حیوانات در معرض ویروس ها و میکروب های مختلفی قرار دارند، برای جلوگیری از بیماری آنها و همچنین ممانعت از انتقال آن به دیگران، باید واکسن به آنها تزریق کرد. واکسیناسیون و انگل زدایی حیوانات، علاوه بر اینکه در مواردی جان حیوان را از مرگ حتمیِ ناشی از بیماری های ویروسی نجات می دهد، هزینه های درمان را کاهش داده و از تشدید علائم بالینیِ بیماری می کاهد.

واکسن های اصلی حیوانات

هر کدام از حیوانات با توجه به ویروس های کشنده ای که در معرض آن قرار می گیرند، نیاز به تزریق واکسن دارند. واکسیناسون اصلی، شامل مواردی می شود که تزریق آن، ضروری می باشد به طوری که در صورت عدم انجام آن، حیوان با خطر حیاتی، مواجه می گردد.

واکسن های اصلی سگ: واکسیناسیون حیوانات در سگ ها شامل: پارو ویروس سگ، هپاتیت، دیستمپر و هاری می باشد که جزو موارد اصلی است و تزریق آن ضرورت دارد.

واکسن های اصلی گربه: واکسن گربه علیه پنلکوپنی یا پانلوکوپنی و ویروس هرپس، رینوتراکتیت و هاری می باشد .

واکسیناسیون غیر اصلی نیز در مواردی که گربه در معرض بیماری های آن قرار دارد، تزریق می شود که شامل بوردتلا،کلامیدوفیلا و فیلس می باشد.

زمان واکسیناسیون حیوانات

زمان واکسیناسیون بسته به سن و محیط زندگی و سابقه پزشکی حیوان، متفاوت است. توله سگ ها باید بخشی از واکسیناسیون حیوانات را از سن 6 تا 8 هفتگی انجام دهند و سگ های بزرگسال نیز به تشخیص دامپزشک، سالانه واکسن های خاصی را دریافت می کنند.

در سایر حیوانات نیز، به صورت دوره ای باید واکسن هایی تزریق شود که شما می توانید با مشاوره دامپزشکی، از زمان و نوع آنها اطلاع پیدا کنید.

آیا واکسیناسیون حیوانات خطرناک است؟

از آنجا که واکسن ها، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند، این تحریک همراه با علائمی از جمله تب و درد می باشد. واکسیناسیون همانند داروهای دیگر، همراه با عوارضی می باشد که با توجه به اثرات بالای ایمنی واکسن، این عوارض خفیف، جدی تلقی نمی شوند.

تب، سستی، کاهش اشتها، تورم صورت، کهیر، اسهال، درد و تورم، اختلالات تنفسی و تشنج از جمله علائم رایج واکسن ها می باشند که در برخی موارد ممکن است نیاز به مراقب های پزشکی داشته باشد. در صورتی که عوارض واکسیناسیون حیوانات، برطرف نشدند، فورا با مراجعه به دامپزشک ، جهت درمان حیوان، اقدام نمائید.

حساسیت حیوان به واکسیناسیون

مانند هر انسانی، حیوانات نیز ممکن است نسبت به واکسن ها، حساسیت داشته باشند و با توجه به اینکه حیوانات مانند ما انسان ها، قادر به حرف زدن نیستند و نمی توانند از مشکلات و حساسیت های خاص خود بگویند، به همین دلیل در هنگام واکسیناسیون حیوانات، بهتر است بعد از تزریق، کمی صبر کنید تا در صورت وارد شدن شوک به حیوان، فورا جهت درمان آن، اقدام نمائید. اولین علائم حساسیت حیوان، ترشح بزاق غیر عادی، اختلال تنفسی و ملچ ملوچ کردن است.

کلام آخر

حیوانات مانند انسان ها، نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. انتخاب حیوان با توجه به محیط زندگی، تامین غذای مناسب، ضدعفونی کردن ظروف و محل زندگی حیوان، چکاپ های دوره ای از جمله واکسیناسیون حیوانات از جمله مواردی هستند که باید در اصول نگهداری حیوانات، رعایت کرد. مشاوره با دامپزشک کمک زیادی در این امر می کند و باعث می شود با رعایت اصول مراقبت حیوانات خانگی، هزینه های شما کاهش یابد. توجه داشته باشید، واکسیناسیون حیوانات از مهم ترین اقدامات جهت حفظ جان و سلامتی آنها می باشد که تزریق منظم و دوره ای آن، علاوه بر کاهش هزینه های بیماری، از ابتلا و انتقال آن، جلوگیری می کند.

به این وب سایت رای دهید