بروز سرطان روده در حیوانات خانگی

بروز سرطان روده در حیوانات خانگی

0 دیدگاه 21 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 614
بروز سرطان روده در حیوانات خانگی
مانند سایر ارگان های بدن، روده ها نیز می توانند دچار سرطان و تومور شوند و شدت و علائم معمولاً به محل قرارگیری تومور سرطانی بستگی دارد.

مانند سایر ارگان های بدن، روده ها نیز می توانند دچار سرطان و تومور شوند و شدت و علائم معمولاً به محل قرارگیری تومور سرطانی بستگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، سرطان روده رشد غیرقابل کنترل سلول ها و بافت های غیر طبیعی در هر نقطه از روده است. همه موارد سرطان روده در سگ ها و گربه ها باعث بیماری های شدید می شوند.

سرطان روده در سگ‌ها و گربه‌ها نسبتاً نادر است و کمتر از 10 درصد از کل موارد سرطان در این حیوانات را تشکیل می‌دهد. سن یک عامل شایع در ایجاد سرطان روده است و بیشتر موارد ثبت شده ی  سرطان روده در سگ ها و گربه ها با میانگین سنی 10 سال یا بیشتر تشخیص داده می شود. شواهد نشان داده اند که گربه ها و سگ های نر در مقایسه با ماده ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند.

ژنتیک و نژاد نیز از عوامل خطرناک جهت ابتلا به سرطان روده در سگ و گربه هستند. در سگ‌ها، ژرمن شپردها به شدت مستعد ابتلا به لیومیوسارکوم هستند، در حالی که آدنوکارسینوم در نژادهایی مانند بوکسر، وست هایلند تریر، دوبرمن پینچر، پودل و شارپی بیش از حد دیده می‌شود.

در گربه ها، نژادهای سیامی در مقایسه با سایر نژادهای گربه بیشتر در معرض خطر جهت ابتلا به سرطان روده هستند.

همچنین اعتقاد بر این است که شرایط مزمن روده مانند بیماری التهابی روده در سگ ها و گربه ها یک عامل خطرناک برای توسعه سرطان روده است. التهاب مداوم می تواند باعث تغییرات جهشی در سلول های روده شود که ممکن است منجر به تشکیل تومور و سرطان شود.

علائم سرطان روده در سگ و گربه :

سرطان روده در سگ و گربه بسته به محل دقیق سرطان یا تومور، طیف وسیعی از علائم بالینی دارد. علائم اولیه شامل استفراغ، اسهال، ضعف، کاهش اشتها و کاهش وزن است. اغلب، استفراغ می تواند غذای هضم نشده، اسید معده یا خون باشد (بسته به اینکه سرطان در کجا قرار دارد یا اینکه تومور از قبل شروع به خونریزی کرده است).

تومورهای خونریزی دهنده، در صورت کنترل نشدن، می توانند باعث کم خونی در سگ ها و گربه های مبتلا شده و منجر به ضعف شدید یا حتی مرگ شوند. سگ‌ها و گربه‌های مبتلا به سرطان در روده بزرگ اغلب هنگام مدفوع کردن فشار زیادی را متحمل می شوند، زیرا تومور می‌تواند باعث انسداد جزئی یا کامل در مجرای روده شود. زور زدن بیش از حد می تواند منجر به افتادگی رکتوم در سگ و گربه شود.

 سرطان های روده توانایی زیادی برای انتشار به سایر اندام ها از طریق متاستاز دارند. اندام های رایجی که سرطان روده به آن متاستاز می دهد شامل ریه ها، کلیه ها و کبد می باشد. این امر منجر به علائمی مانند مشکلات تنفسی، مشکلات ادراری و علائم عصبی مانند لرزش و تشنج بسته به اندام های آسیب دیده می شود.

 

انواع سرطان های روده که در سگ ها و گربه ها دیده می شود :

سرطان های روده را می توان بسته به محل قرارگیری آنها در امتداد بخش های مختلف روده و نوع سلولی که از آن منشا گرفته اند طبقه بندی کرد. در سگ ها، شایع ترین سرطان روده گزارش شده، آدنوکارسینوم، لیومیوسارکوم و لنفوم است. در گربه ها، شایع ترین سرطان روده ، لنفوم می باشد.

آدنوکارسینوم های روده ای سلول های سرطانی فعال بیولوژیکی هستند که از پوشش غددی اپیتلیال دیواره روده منشا می گیرند. آدنوکارسینوم، سرطان روده بسیار تهاجمی است که باعث بیماری شدید و غالبا مرگ می شود. درمان اغلب شامل برداشتن تومور با جراحی و شیمی درمانی است.

 لیومیوسارکوم ها سرطان های روده ای هستند که بین لایه های عضلانی روده رشد می کنند. برخلاف آدنوکارسینوم، این نوع سرطان کمتر تهاجمی است و خطر متاستاز نسبتاً کمتری دارد. اکثر موارد می توانند فقط با برداشتن تومور به بهبودی منجر شوند.

لنفوم روده، سرطان لنفوئیدی غیرطبیعی است که در روده رشد می کند. دستگاه گوارش، به ویژه روده کوچک و روده بزرگ، دارای غلظت بالایی از بافت های لنفاوی برای محافظت در برابر عوامل بیماری زا است. لنفوم ها از این بافت های لنفاوی منشأ می گیرند و علائم بالینی شدیدی را در سگ ها و گربه های مبتلا ایجاد می کنند.

لنفوم‌ها معمولاً با شیمی‌درمانی چند دارویی درمان می‌شوند، اما حیواناتی که لنفوم منتشر و متاستاز دارند به خوبی به درمان پاسخ نمی‌دهند و ممکن است در عرض 3 ماه جانشان را از دست دهند.

سرطان روده در سگ و گربه چگونه تشخیص داده می شود؟

آندوسکوپی بهترین روش برای تجسم وجود تومورها در امتداد دیواره روده است. این فرآیند شامل قرار دادن ابزاری به نام آندوسکوپ در داخل مجرای روده یا از طریق دهان یا مقعد است تا پوشش روده را مشاهده کنید. با این حال، این روش تنها در سرطان‌های روده‌ای که روی پوشش اپیتلیال رشد می‌کنند (آدنوکارسینوم) مؤثر است و ممکن است نتواند بافت‌های سرطانی را که از لایه‌های زیر مخاطی منشا می‌گیرند (لنفوم‌ها و لیومیوسارکوم‌ها) به‌درستی تجسم کند.

تشخیص قطعی از طریق بیوپسی انجام می شود. نمونه برای بیوپسی می تواند از طریق آندوسکوپی یا روش های جراحی مانند لاپاراتومی گرفته شود. بیوپسی امکان شناسایی و مرحله بندی مناسب سرطان روده را فراهم می کند که در تصمیم گیری رژیم درمانی ایده آل برای سگ یا گربه آسیب دیده مهم است.

به این وب سایت رای دهید