شناسایی عامل ایجاد آلرژی در سگ ها

شناسایی عامل ایجاد آلرژی در سگ ها

0 دیدگاه 14 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 346
شناسایی عامل ایجاد آلرژی در سگ ها
تست های آلرژی به دامپزشکان و صاحبان حیوانات خانگی اجازه می دهد تا تشخیص دهند کدام آلرژن ها ممکن است باعث ایجاد آلرژی در سگ شوند. با انجام این کار، می توان برنامه ای برای مدیریت و درمان موثر این آلرژی ها تدوین کرد

تست های آلرژی به دامپزشکان و صاحبان حیوانات خانگی اجازه می دهد تا تشخیص دهند کدام آلرژن ها ممکن است باعث ایجاد آلرژی در سگ شوند. با انجام این کار، می توان برنامه ای برای مدیریت و درمان موثر این آلرژی ها تدوین کرد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، هنگامی که آلرژن خاصی که باعث آلرژی سگ می شود شناسایی شود، می توان اقداماتی را برای به حداقل رساندن ایجاد حساسیت آن انجام داد.
معمولاً جلوگیری از قرار گرفتن سگ شما در معرض آلرژن ها غیرممکن است، اما هنگامی که محرک آلرژی شناخته شده باشد، می توان از آن در درمان کاهش حساسیت برای بیمار استفاده کرد.

درمان کاهش حساسیت برای سگ ها چیست؟

درمان کاهش حساسیت شامل دادن مقدار کمی از محرک آلرژن به سگ شما از طریق دهان یا تزریق هر یک تا چهار هفته می باشد. قرار دادن سیستم ایمنی سگ در معرض مقادیر کمی از آلرژن می تواند یک پاسخ ایمنی را تحریک کند که می تواند منجر به ایجاد تحمل ایمنی شود. حدود 60 تا 80 درصد سگ ها با کاهش حساسیت بهبود می یابند.

چگونه حیوان خانگی خود را برای آزمایش آلرژی آماده کنیم ؟

از آنجایی که مصرف برخی داروها می توانند با آزمایش کاهش حساسیت تداخل داشته باشند و ممکن است نتایج آزمایش را تغییر دهند، باید دامپزشک خود را در مورد تمام داروها و مکمل هایی که حیوان خانگی شما مصرف می کند، مطلع کنید. برخی از داروهایی که قبل از آزمایش کاهش حساسیت باید از آنها اجتناب شود عبارتند از:

1- داروهای کورتیزون - حداقل 2 تا 4 هفته قبل از آزمایش، دادن این داروها را به حیوان خانگی خود متوقف کنید.

2- قرص های آنتی هیستامین - باید حداقل 7 روز قبل از آزمایش آلرژی قطع شود.

 

انواع تست آلرژی در سگ ها :

دامپزشکان معمولاً آزمایش آلرژی را پس از از بین بردن سایر علل احتمالی توصیه می کنند. قبل از انجام تست آلرژی، دامپزشک شما سگ شما را از نظر انگل های پوستی خارجی یا عفونت با انجام تست های تشخیصی خاص بررسی می کند تا مشخص کند که آیا هر یک از این عوامل در ایجاد آلرژی سگ شما دخیل هستند یا خیر.

 

دو تکنیک را می توان برای تست آلرژی در سگ ها استفاده کرد :

1- تست داخل پوستی

2- تست RAST

تست داخل پوستی :

تست داخل پوستی به عنوان استاندارد طلایی در شناسایی آلرژن ایجاد کننده درماتیت آتوپیک در سگ ها در نظر گرفته می شود. این آزمایش فقط توسط متخصصین پوست دامپزشکی انجام می شود. آزمایش  داخل پوستی نیاز به بیهوشی سگ دارد و نواحی بزرگی از پوشش مو باید تراشیده شود تا نظارت بر محل های تزریق آسان تر شود.

 

نحوه انجام تست داخل پوستی :

این آزمایش شامل انجام حدود 60 تزریق زیر پوست سگ است. اگر حیوان خانگی آلرژیک باشد، واکنشی در یک یا چند محل تزریق ایجاد خواهد شد. تست‌های داخل پوستی گران‌تر از آزمایش خون هستند، اما بسیار دقیق‌تر از سایر گزینه‌ها هستند.

تست RAST (آزمایش خون) :

آزمایش جاذب رادیو آلرژی (RAST) برای شناسایی آلرژن های خاصی که سگ ممکن است به آنها حساسیت داشته باشد، استفاده می شود. آزمایش خون یکی از روش هایی است که هنگام تشخیص آتوپی (حساسیت استنشاقی) در سگ انجام می شود.

آتوپی یا درماتیت آتوپیک یک واکنش حساسیت مفرط به آلرژن هایی است که در هوا وجود دارد و توسط سگ استنشاق می شود. بسیاری از موارد آتوپی، آلرژی های فصلی هستند که با قرمزی و خارش پوست خود را نشان می دهند. خارش شدید و خاراندن مداوم می تواند باعث شکستگی در سطح پوست شود که در نهایت می تواند یک محیط مساعد برای عفونت های ثانویه پوست ایجاد کند.

RAST تنها با استفاده از یک نمونه خون گرفته شده از سگ انجام می شود. دامپزشک شما می تواند خون را در طول ویزیت سلامتی سگ شما بگیرد و نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال کند. با RAST، نیازی به آرام کردن یا بیهوش کردن و تراشیدن موهای سگ شما نیست.

با وجود اینکه آزمایش خون هزینه کمتری نسبت به آزمایش داخل پوستی دارد، نتایج آن به تفسیر دقیق تری نیاز دارند. موضوع خطای انسانی نیز وجود دارد، یعنی آزمایشگاه ها ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشند.

 

مزایا و معایب تست RAST

در مقایسه با تست داخل جلدی، میزان بالاتری از نتایج مثبت کاذب با تست RAST وجود دارد.

مزیت واقعی تست RAST در به دست آوردن نتایجی است که می‌تواند به عنوان یک راهنما در فرمول ‌بندی یک رژیم درمانی که شامل درمان کاهش حساسیت است، باشد.

صاحبان حیوانات خانگی باید بدانند که هیچ آزمایش آلرژی 100٪ قابل اعتماد نیست. در بسیاری از موارد، دامپزشکان هر دو آزمایش را برای به دست آوردن بیشترین اطلاعات در مورد حساسیت های آلرژیک بیمار توصیه می کنند.

به این وب سایت رای دهید