شکستگی استخوان در حیوانات خانگی

شکستگی استخوان در حیوانات خانگی

0 دیدگاه 22 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 461
شکستگی استخوان در حیوانات خانگی
درست همانند انسان ها، سگ ها و گربه ها نیز ممکن است از شکستگی استخوان رنج ببرند. برای آشنایی با علائم شکستگی، اقداماتی که می‌توانید برای کمک به حیوان خانگی خود قبل از رفتن به دامپزشکی انجام دهید و نحوه مدیریت مراقبت‌های پس از شکستگی در دوره ی نقاهت، این مقاله را مطالعه فرمایید.

درست همانند انسان ها، سگ ها و گربه ها نیز ممکن است از شکستگی استخوان رنج ببرند. برای آشنایی با علائم شکستگی، اقداماتی که می‌توانید برای کمک به حیوان خانگی خود قبل از رفتن به دامپزشکی انجام دهید و نحوه مدیریت مراقبت‌های پس از شکستگی در دوره ی نقاهت، این مقاله را مطالعه فرمایید.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، شکستگی اصطلاح پزشکی برای شکستگی استخوان است. شکستگی می تواند در هر استخوانی از بدن، از انگشتان پا گرفته تا فک و دم رخ دهد. اما در استخوان های بلند اندام ها، مانند استخوان ران (استخوان ران پای عقب) و بازو، شکستگی شایع تر است. هر حیوان خانگی ممکن است دچار شکستگی شود، اما بیشترین آسیب را توله سگ ها و بچه گربه ها متحمل می شوند.

اکثر شکستگی ها در اثر ضربه ایجاد می شوند مانند:

1- افتادن از ارتفاع

2- تصادف با ماشین

3- دعوا و نزاع با سایر حیوانات

 

علائمی که نشان می دهد حیوان خانگی شما استخوان شکسته ای دارد شامل درد ، تلاش برای گاز گرفتن در صورت لمس ناحیه آسیب دیده، پنهان شدن ، لنگش شدید (لنگیدن) ، بی میلی به استفاده از اندام آسیب دیده یا اعمال وزن بر روی آن ، تورم ، وجود زخم می باشد.

 

انواع شکستگی :

ناقص : استخوان تا حدی شکسته است.

کامل : استخوان در ضخامت کامل خود به طور کامل شکسته شده و دو یا چند قطعه مجزا ایجاد می کند.

باز: شکستگی که در آن زخم باز ایجاد می شود یا با نفوذ استخوان به پوست سبب سوراخ شدن بافت های نرم و سطحی می شود . شکستگی های باز در معرض خطر بالایی جهت عفونی شدن هستند.

بسته : شکستگی که در آن هیچ زخم باز مرتبط با استخوان شکسته وجود ندارد.

اگر شک دارید که حیوان خانگی شما دچار شکستگی استخوان شده است، اقدامات زیر را انجام دهید :

1- در اسرع وقت به دامپزشکی مراجعه کنید

2- حیوان خانگی خود را تا حد امکان بی حرکت و ساکن نگه دارید

3- اگر حیوان خانگی شما کوچک است، می توانید او را در یک جعبه قرار دهید

4- به هیچ وجه مسکن یا هر نوع داروی دیگری ندهید مگر اینکه توسط دامپزشک تجویز شود

5- شکستگی ها را نمی توان در خانه درمان کرد

 

شکستگی استخوان در حیوانات خانگی چگونه تشخیص داده می شود؟

شکستگی ها همیشه واضح نیستند، بنابراین تشخیص بهتر است توسط دامپزشک انجام شود. دامپزشک شما به آرامی قسمت آسیب دیده بدن را بررسی می کند و احتمالاً انجام چندین رادیوگرافی (اشعه ایکس) را برای ارزیابی کامل شکستگی توصیه می کند. دامپزشک همچنین ممکن است برای تسکین درد حیوان خانگی شما و همچنین ساکت و بی حرکت نگه داشتن او، آرامبخش توصیه کند.

  

درمان شکستگی در سگ و گربه :

بسته به نوع شکستگی و سن بیمار، شکستگی ها ممکن است به روش های زیر درمان شوند:

1- آتل یا گچ : در قسمت بیرونی اندام اعمال می شود

2- تثبیت داخلی: پین ها و یا صفحاتی که در داخل استخوان یا سطح استخوان زیر پوست به کمک جراحی کاشته می شوند

3- تثبیت خارجی: پین هایی که با جراحی اعمال می شود و از پوست بیرون می آیند و به یک میله سفت در دو طرف محل شکستگی متصل می شوند

 

بهتر است دستورالعمل های جراح دامپزشکی را که عمل جراحی را انجام داده است، دنبال کنید. برخی از دستورالعمل های کلی عبارتند از:

1- شکستگی ها بین 6 تا 8 هفته طول می کشد تا بهبود یابند

2- تمیز و خشک نگه داشتن باندها و آتل ها بسیار مهم است. اگر بانداژها خیس، کثیف یا لغزنده شوند، ممکن است عوارض جدی ایجاد شود. حتما در بازه های زمانی خاصی تعویض بانداژ را انجام دهید. برای این امر می توانید از امکان پانسمان و ادامه ی درمان سامانه دامپزشک در منزل بهره مند شوید.

3- فعالیت حیوان خانگی خود را محدود نگه دارید

4- طبق دستور دامپزشک، معاینات بعدی و رادیوگرافی (اشعه ایکس) را به موقع انجام دهید

 

پس از ترمیم شکستگی، توانبخشی فیزیکی یا فیزیوتراپی می تواند بسیار مفید باشد. اغلب، هنگامی که یک اندام پس از شکستگی بی حرکت می شود، توده عضلانی خیلی سریع از بین می رود و مفاصل سفت می شوند. فیزیوتراپی می تواند باعث تسکین درد شود.

مراقبت از حیوان خانگی که دچار شکستگی استخوان شده است آسان نیست، اما با نظارت دقیق، محدودیت های ورزشی و فیزیوتراپی حیوانات خانگی ما می توانند به طور کامل بهبود یافته و از یک زندگی فعال عادی لذت ببرند.

به این وب سایت رای دهید