همه چیز در رابطه با ویروس دیستمپر گربه ها

همه چیز در رابطه با ویروس دیستمپر گربه ها

0 دیدگاه 23 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 1064
همه چیز در رابطه با ویروس دیستمپر گربه ها
دیستمپر گربه توسط ویروسی به نام پانلوکوپنیا (panleukopenia) ایجاد می شود که در واقع یک پاروویروس است. انواع پانلوکوپنیا در سراسر جهان وجود دارد که می تواند شیرها، ببرها، سیاه گوش، راسوها و راکون ها را آلوده کند.

دیستمپر گربه توسط ویروسی به نام پانلوکوپنیا (panleukopenia) ایجاد می شود که در واقع یک پاروویروس است. انواع پانلوکوپنیا در سراسر جهان وجود دارد که می تواند شیرها، ببرها، سیاه گوش، راسوها و راکون ها را آلوده کند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، دیستمپر گربه توسط پاروویروس ایجاد می شود. این نوع پاروویروس می‌تواند سگ‌ها را آلوده کند، اما پس از عفونت بیمار نمی‌شوند و یا ویروس را دفع نمی‌کنند.

در گربه ها، ویروس در تمام ترشحات بدن مانند مدفوع، ادرار، خون و بزاق یافت می شود. این ویروس می تواند تا یک سال در محیط باقی بماند، بنابراین حتی ملافه ها، کاسه ها، اسباب بازی ها و جعبه های زباله می توانند منبع عفونت باشند. بیشترین میزان مشاهده ی ویروس در مدفوع گربه است.

گربه های ماده باردار و آلوده نیز می توانند عفونت را قبل از تولد به بچه گربه های خود در داخل رحم منتقل کنند. در گربه‌های باردار، عفونت می‌تواند باعث سقط جنین، مرده‌زایی یا بیماری‌های عصبی در بچه گربه‌ها شود.

بچه گربه هایی که در داخل رحم یا در عرض یک یا دو هفته پس از تولد در معرض ویروس قرار می گیرند، دارای جدی ترین شرایط بیماری هستند، از مرگ تا مشکلات عصبی دائمی یا نابینایی. این ویروس می تواند به مغز بچه گربه، به ویژه مخچه حمله کند و باعث شود که آن قسمت از مغز به طور کامل رشد نکند. این وضعیت هیپوپلازی مخچه نامیده می شود.

هنگامی که گربه در معرض ویروس قرار می گیرد، ویروس به کمک سلول های میزبانی تکثیر می شود و در بدن گربه پخش می شود. این ویروس شروع به حمله به سلول های در حال تقسیم در مغز استخوان، روده ها و بافت لنفاوی می کند. این امر منجر به کاهش سطح گلبول های سفید خون می شود که خطر ابتلا به عفونت های ثانویه مانند عفونت های تنفسی فوقانی ویروسی یا باکتریایی را افزایش می دهد. به دلیل اینکه ویروس به پوشش مجرای روده حمله می کند، اسهال و استفراغ در بچه گربه ها قابل مشاهده است. عفونت های سیستمیک شدید با باکتری نیز ممکن است رخ دهد.

علائم دیستمپر در گربه ها چیست؟

علائم بالینی بسته به سن گربه در زمان عفونت می تواند متفاوت باشد و در بچه گربه ها شامل موارد زیر می باشد :

1- نقص بینایی یا نابینایی

2- راه رفتن یا حرکت غیر طبیعی

3- لرزش

4- عدم هماهنگی

5- تغییر رفتار

6- تشنج

7- مرگ

علائم در گربه های سن بالا به صورت زیر می باشد :

1- استفراغ

2- اسهال

3- بی حالی

4- ضخیم شدن مجرای روده

5- بزرگ شدن غدد لنفاوی، عمدتا در اطراف دستگاه گوارش

6- عفونت های تنفسی فوقانی که منجر به عطسه و ترشحات بینی می شود

7- کم آبی سریع

8- مرگ در موارد شدید

 

آیا درمانی برای دیستمپر گربه وجود دارد؟

هیچ داروی ضد ویروسی خاصی برای درمان دیستمپر در گربه ها وجود ندارد. هدف درمان مراقبت‌های حمایتی مانند سرم تراپی برای هیدراته نگه داشتن آن‌ها، داروهای ضد تهوع، آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های ثانویه و کاهش خطر سپتی سمی، قرار دادن لوله تغذیه در صورت غذا نخوردن است.

 

در بچه گربه هایی که علائم عصبی دارند، این علائم دائمی می باشند. بیشتر بچه گربه ها از نظر رفتاری طبیعی هستند، اما قبل از شروع راه رفتن اندکی می لرزند، ممکن است غلت بزنند و راه رفتن سفت داشته باشند.

 

چگونه می توانم از ابتلای گربه به بیماری دیستمپر جلوگیری کنم؟

خوشبختانه، واکسن های متعددی برای محافظت از گربه شما در برابر دیستمپر وجود دارد. واکسن باید در ابتدا در 6-8 هفتگی تزریق شود و هر 3 تا 4 هفته تا 16 هفتگی یادآور آن تزریق شود. به گربه های بالغ با سابقه واکسن ناشناخته باید دوز اولیه، سپس یک تقویت کننده یا یادآور در 3-4 هفته، سپس 1 سال بعد واکسن تزریق شود. برای این کار می توانید از امکان واکسیناسیون در محل سامانه دامپزشک بهره مند شوید.

اگر گربه شما از عفونت ناشی از دیستمپر جان سالم به در برد، می تواند تا 6 هفته پس از بهبودی ویروس را دفع کند، بنابراین حتماً آنها را از گربه های دیگر که واکسینه نشده اند جدا نگه دارید.

به این وب سایت رای دهید