بروز سرطان معده در حیوانات خانگی

سرطان معده در سگ ها و گربه ها غیرمعمول است و تنها کمتر از 1 درصد از کل موارد سرطان را تشکیل می دهد. با این حال، سرطان معده اغلب منجر به بیماری های جدی می شود و پس از تشخیص، شانس بهبودی اغلب پایین است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، حیوانات خانگی مبتلا اغلب علائم بسیار کمی را در مراحل اولیه بیماری نشان می دهند، بنابراین مهم است که بدانید چگونه علائم هشدار دهنده را تشخیص دهید.

سرطان طبق تعریف، رشد سلول‌های غیرطبیعی در مکان‌هایی است که سلول‌های طبیعی باید باشند. این سلول های غیر طبیعی و نئوپلاستیک به طور غیرقابل کنترلی تکثیر می شوند و می توانند از طریق متاستاز به سایر سیستم ها گسترش یابند.

رشد سلول های سرطانی اغلب نتیجه یک جهش ژنتیکی در سلول های طبیعی است و به همین دلیل برخی از ویژگی های سلول های طبیعی از جمله عملکرد آنها را به اشتراک می گذارد. انواع مختلفی از سرطان معده در حیوانات خانگی بسته به بافتی که از آن منشاء گرفته اند وجود دارد و رویکرد درمان اغلب به نوع تومور در حیوان خانگی بستگی دارد.

 

عوامل خطر توسعه سرطان معده :

عوامل خطر متعددی می توانند مستعد ابتلا به سرطان معده در سگ ها و گربه ها باشند. به نظر می رسد سرطان معده در جنس نر شایع تر از ماده است و معمولاً در سن متوسط ​​9 سال و بالاتر ظاهر می شود.

برخی از نژادهای سگ مانند چاو چاو و استافوردشایر تریر خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان معده دارند. در گربه‌ها، نژادهای سیامی در مقایسه با سایر نژادها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آدنوکارسینوم معده هستند.

 

انواع سرطان معده در سگ و گربه :

شایع ترین سرطان معده گزارش شده در سگ ها، آدنوکارسینوم است. آنها معمولاً یک سوم تحتانی معده را تحت تأثیر قرار می دهند و اغلب به ساختارهای مجاور مانند غدد لنفاوی و کبد گسترش یا متاستاز می دهند. آدنوکارسینوم های معده از سلول های تولید کننده آنزیم در امتداد پوشش مخاطی معده منشاء می گیرند و آدنوکارسینوم های عملکردی اغلب آنزیم های گوارشی بیش از حد تولید می کنند که به بروز علائم بالینی این بیماری کمک می کند.

 

 

در گربه ها، شایع ترین سرطان معده لنفوم است. لنفوم در گربه ها می تواند درجه پایین یا با درجه بالا باشد که هر دو تظاهرات بالینی متفاوتی دارند.

 آدنوکارسینوم در معده گربه غیر معمول است اما از نظر بیولوژیکی فعال است و میزان متاستاز بالایی دارد.

 

علائم سرطان معده در حیوانات خانگی :

علائم مرتبط با سرطان معده هم در سگ و هم در گربه به گستردگی سرطان بستگی دارد. علائم بالینی اولیه موارد سرطان معده شامل استفراغ، بی اشتهایی و بی حالی است.

استفراغ اغلب زیاد است و حاوی اسید معده و گاهی خون است.

درد شکم ممکن است در حیوانات خانگی مبتلا به سرطان معده نیز وجود داشته باشد. اگر تومور بزرگتر شود یا در نزدیکی پیلور (بخشی از معده که به روده کوچک باز می شود) قرار گیرد، ممکن است انسداد ایجاد شود و می تواند منجر به استفراغ شدید و در نهایت کاهش وزن شود.

در برخی موارد، سرطان معده می تواند باعث کاهش سطح قند خون بدن شود که باعث ایجاد ضعف شدید، لرزش و تشنج های احتمالی می شود.

برخی از انواع سرطان های معده می توانند باعث آسیب مزمن به دیواره معده و در نتیجه سوراخ شدن معده شوند. آسیب در امتداد پوشش معده باعث خونریزی می شود. سوراخ شدن در امتداد دیواره معده منجر به نشت محتویات معده به حفره شکمی می شود که باعث پریتونیت می شود، وضعیتی که در صورت عدم رسیدگی فوری می تواند کشنده باشد.