التهاب دهان در گربه ها

استوماتیت، التهاب پوشش داخلی دهان است. این التهاب شامل لثه، زبان، ناحیه داخلی لب و سقف و کف دهان است. این بیماری یک نوع التهاب شدید است که بیشتر لثه ها را درگیر می کند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  استوماتیت در گربه ها باعث ایجاد حس درد می شود، در نتیجه آنها اغلب غذا نمی خورند و وزن کم می کنند.

 

علل استوماتیت در گربه ها :

متأسفانه علت استوماتیت ناشناخته است و کنترل و درمان آن را دشوار می کند. کارشناسان حدس می زنند که ممکن است ناشی از واکنش بیش از حد بافت های دهان به پلاک باکتریایی (که به جرم دندان کمک می کند) باشد.

 

علائم و نشانه های استوماتیت :

استوماتیت می تواند بسیار دردناک باشد و به دلیل ایجاد ناراحتی و درد منجر به کاهش اشتها شود. نظافت خود برای گربه هایی که از استوماتیت رنج می برند بسیار دردناک می شود، و این امر منجر به ضعیف شدن، نا مرتب و مات شدن  پوشش مویی می شود. همچنین گربه ها در اثر این بیماری ممکن است بیش از حد بزاق ترشح کنند.

 

 

نحوه درمان استوماتیت در گربه ها :

هر بیماری زمینه‌ای که از نتیجه ی آزمایش خون و ادرار یافت می‌شود و ممکن است در ایجاد استوماتیت مؤثر باشد، باید ابتدا درمان شود.

گزینه های درمانی برای استوماتیت در گربه ها شامل تمیز کردن کامل دندان ها، جرم گیری کردن، مدیریت درد، آنتی بیوتیک تراپی، لیزر و مسواک زدن روزانه است.

 

آیا می توان از استوماتیت پیشگیری کرد؟

می دانیم که پلاک های ناشی از باکتری ها به جرم دندان کمک می کند که می تواند در نهایت منجر به التهاب دهان و ایجاد استوماتیت شود.

به محض پذیرش گربه جدید خود، مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه دهان را شروع کنید. از یک مسواک کوچک مخصوص بچه گربه ها و گربه ها استفاده کنید. با مسواک زدن ساده (بدون خمیر دندان) شروع کنید. با دامپزشک خود در مورد اضافه کردن خمیر دندان مخصوص یا سایر محصولات دندانی که برای گربه شما بی خطر است، مشورت کنید.

هرگز از خمیر دندان انسان استفاده نکنید زیرا حاوی موادی است که می تواند برای گربه شما مضر باشد و باعث ناراحتی معده و ایجاد استفراغ شود.