همه چیز در مورد زایمان سگ‌ ها

سلامت سگ پس ‌از بارداری

 از جمله مهم‌ترین آزمایش که پس‌از بارداری سگ‌ها بایستی انجام شود، آزمایش نمونه مدفوع می‌باشد. زیرا انگل‌های روده‌ای پس‌از بارداری در رحم حیوان توزیع ‌شده و در صورتی‌ که نسبت‌به درمان آن ‌ها بی‌توجه باشید، باعث شده تا سگ‌ها دچار بیماری انگل شود.پیشنهاد ما به شما این است که بعد از بارداری حتما جهت آزمایش نمونه‌ی مدفوع برای سگ اقدام کنید. هم چنین از سلامت و رحم نیز اطمینان حاصل کنید.

چنانچه هر گونه بیماری پس از بارداری در سگ مشاهده کردید، به‌ هیچ‌ وجه نباید بدون مشورت با دامپزشک به او دارویی بدهید. شما باید در ابتدا به دامپزشکی در محل خود مراجعه کنید و از یک دام‌پزشک متخصص کمک بگیرید.

 آماده کردن سگ برای  زایمان

در روزهای آخر بارداری بهتر است که مکانی آرام و بدون رفت ‌و آمد را برای در نظر بگیرید. بطور مثال اگر در حیاط و یا خانه باغ شما رفت ‌و آمد زیاد است، بهتر است گوشه‌ای را برای این حیوان در نظر بگیرید که رفت ‌و آمد و شلوغی در آن‌جا زیاد نباشد و حیوان بتواند احساس و حیوان کاملاً راحت باشد. نکته بسیار مهمی که در آماده ‌سازی زایمان سگ‌ها باید به آن توجه کنید، این است که سه هفته از قبل ‌از زایمان و سه هفته بعد از آن سگ باردار باید از سگ‌های دیگر جدا زندگی کنند. چرا که ممکن است باعث شیوع  ویروس تب‌خال گردد.البته که احتمال شیوع این ویروس بسیار کم است اما باعث شده تا توله سگ‌ها بیمار شده و یا موجب مرگ آن‌ها شود.

ازجمله راه‌هایی که می‌توان زمان  زایمان سگ‌ ها را تشخیص داد، می توان به بررسی دمای بدن آن‌ها اشاره کرد. معمولاً دمای بدن سگ ‌های مادر که آماده زایمان هستند، 28 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. به ‌همین خاطر لازم است تا در روزهای آخر بارداری به‌طور مرتب دمای بدن سگ بررسی شده تا بتوان زمان دقیق زایمان را تشخیص داد.

زایمان سگ چقدر طول می‌کشد ؟

سوال برای اکثر افراد پیش می‌آید که زایمان سگ چقدر طول می‌کشد ؟ در پاسخ به این سؤال بایستی بگوییم که هیچ زمان دقیقی برای پروسه زایمان سگ‌ها وجود ندارد. زیرا شرایط جسمی هر یک از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و ممکن است بیشتر و یا کمتر طول بکشد.

 البته اگر بخواهیم به‌ صورت کلی و تقریبی زمان پروسه زایمان سگ‌ها را بیان کنیم، بایستی بگوییم که این پروسه حدود 6 الی 12 ساعت ممکن است طول بکشد، تا یک سگ ماده بتواند زایمان کند. اگر توله‌ها چندقلو باشند، فاصله زمانی میان به‌دنیا آمدن هر یک از آن‌ها حدود 1 ساعت است. اما برخی از سگ‌ها نیز برای بدنیا آوردن هر یک از توله ‌ها به4  ساعت استراحت نیاز خواهند داشت. 

نکات مهمی که باید برای زایمان سگ‌ها به آن توجه کنید

در واقع سگ‌های باردار پس‌ از زایمان به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارند و شما باید حتما به نکاتی در این خصوص توجه داشته باشید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم اجازه دادن سگ مادر جهت مراقبت از توله‌ ها

اگر پس‌از زایمان سگ مادر اجازه پرستاری از توله را نداد، به ‌احتمال زیاد توله دارای مشکلی است. در اکثر اوقات توله سگ‌ها در بدو تولد دچار بیماری به نام کام شکاف‌دار هستند؛ شما باید جهت بررسی این‌موضوع و سقف دهان توله‌ سگ را به‌خوبی بررسی کنید،که فاقد هر گونه حفره‌ای باشد. اما چنانچه شما حفره‌ای مشاهده کردید، بهتر است که هرچه سریع‌تر با سامانه دامپزشکی تماس بگیرید.

گرم نگه‌ داشتن توله‌ ها

بلافاصله پس‌از بدنیا آمدن توله ‌سگ‌ها محل گرمی را برای آن‌ها فراهم کنید. چرا که دمای بدن توله‌سگ‌ها در بدو تولد پایین بوده و نمی‌توانند دمای بدن خود را تنظیم کنند. دمای مناسب برای بدن توله‌ها حدود 29 درجه سانتی‌گراد است. اما شما می‌توانید پس‌ از گذشت چندین روز آن‌ها را در دمای 25  درجه سانتی‌گراد نیز قرار بدهید.

معاینه مادر و توله سگ‌

پس ‌از اتمام زایمان بهتر است که سگ مادر و توله حتما معاینه شوند. چنانچه شرایط مراجعه به کلینیک‌ های دام‌پزشکی را ندارید، می‌توانید از خدمات دامپززشکی در منزل بهره‌مند شوید.توصیه لازم به ذکر است که این‌ مورد بسیار حائز اهمیت بوده و شما نباید نسبت ‌به معاینه سگ و توله‌ هایش بی‌توجه بود.