قدرت خارق العاده ی شنوایی سگ ها

آیا می دانستید که سگ ها نسبت به انسان ها حس شنوایی بسیار حساس تری دارند؟ آنها توانایی شنیدن اصواتی را دارند که گوش انسان به طور طبیعی قادر به شنیدنشان نمی باشد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، سگ ها می توانند صداهای با فرکانس بالا را به راحتی بشنوند. آنها به راحتی می توانند صداها را با افراد، حیوانات یا چیزهای خاصی متمایز کرده و با آنها مرتبط کنند و آنها می توانند با استفاده از حس شنوایی خود مکان دقیق صدا را مشخص کنند.

 

سگ ها چه نوع صداهایی را می شنوند؟

صدا توسط ارتعاشات هوا ایجاد می شود. با افزایش تعداد ارتعاشات در ثانیه، صدا و فرکانس بیشتر خواهد شد. سگ ها می توانند صداهایی تا 50000 ارتعاش در ثانیه (50000 هرتز) را بشنوند. از سوی دیگر، انسان نمی تواند صداهایی را بشنود که با ارتعاش بیش از 20000 در ثانیه (20000 هرتز) می پردازند. هرتز واحد اندازه گیری فرکانس صوت است. هرچه فرکانس بالاتر باشد، زیر و بمی صدا بالاتر خواهد بود.

توانایی سگ ها در شنیدن صداهای بلند از اجداد وحشی آنها که موش ها و دیگر جوندگان کوچک را شکار می کردند، به ارث رسیده است. آنها می توانند تشخیص دهند که صدا از کدام جهت می آید، زیرا در طبیعت، شنوایی حساس برای بقا ضروری است.

سگ‌ها به دلیل حساسیت شدیدشان به صداهای بلند، می‌توانند قبل از انسان ها، اتفاقاتی همچون زمین‌لرزه یا آمدن کسی را متوجه شوند. اما حساسیت آنها همچنین می تواند آزاردهنده باشد زیرا صداهای روزمره می تواند برای سگ ها بلند و ناراحت کننده باشد. صدای جاروبرقی، ماشین چمن زنی یا مته برقی برای سگ ها بسیار بلند است. وسایل الکترونیکی داخل خانه نیز صداهایی با فرکانس بالا منتشر می کنند. جای تعجب نیست که چرا بسیاری از سگ ها در هنگام رعد و برق یا آتش بازی می ترسند و مضطرب می شوند.

 

 

چرا سگ ها بهتر از انسان ها می شنوند؟

جدای از مطالبی که در بالا ذکر شد، دلایل دیگری نیز وجود دارد که سگ‌ها حس شنوایی بهتری نسبت به انسان ها دارند. این موارد عبارتند از:

1- تعداد 18 ماهیچه، گوش سگ ها را کنترل می کنند در حالی که انسان ها فقط 6 ماهیچه دارند. این بدان معنی است که سگ ها می توانند گوش های خود را به راحتی حرکت دهند. این کار باعث می‌شود سگ‌ها راحت‌تر گوش‌هایشان را کج کنند، تغییر موقعیت دهند، پایین بیاورند و بچرخانند تا مکان دقیق صدا را شناسایی کنند و صدا را به طور موثرتری به قسمت داخلی گوش هدایت کنند. گوش های سگ درست مانند پریسکوپ زیردریایی عمل می کنند! توانایی سگ ها در کنترل گوش ها و طیف وسیع شنوایی آنها باعث می شود از نظر حس شنوایی بسیار برتر از انسان ها باشند.

2- برخی از نژادها گوش هایی دارند که به تقویت صدا کمک می کند. سگ‌هایی که گوش‌های بزرگ و ایستاده دارند بهتر از سایر نژاد ها می‌شنوند، زیرا گوش بیرونی بزرگ می‌تواند صدا را خیلی بهتر به گوش داخلی آنها هدایت کند. با این حال، سگ‌هایی با گوش‌های بلند و افتاده نسبت به سگ‌هایی که گوش‌های ایستاده دارند، نسبت به درک صداها حساس نیستند. گوش های افتاده مجرای گوش را مسدود می کنند، بنابراین مقدار قابل توجهی از امواج صوتی قادر به رسیدن به گوش داخلی نیستند. سگ هایی که مجرای گوش مودار دارند نیز این مشکل را دارند. توجه داشته باشید که سگ‌هایی که گوش‌های بلند و پرمو دارند و آن‌هایی که موهای اضافی در مجرای گوش خود دارند، در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های گوش هستند که اگر درمان نشود ، می‌تواند منجر به از دست دادن شنوایی شود.

3- وقتی صحبت از محدوده فرکانس قابل تشخیص به میان می‌آید، حداکثر حساسیت شنوایی سگ‌ها 8000 هرتز است در حالی که در انسان حداکثر حساسیت تنها 2000 هرتز است.

4- سگ ها می توانند تفاوت های جزئی بین فرکانس های صدا را تشخیص دهند.

5- سگ ها می توانند به طور مستقل با هر گوش بشنوند، در حالی که انسان قادر به انجام این کار نیست. بنابراین، یک سگ می تواند یک صدا را در گوش راست خود بشنود و با گوش چپ خود صدای متفاوتی را بشنود.

6- سگ ها می توانند صداهایی را که حواسشان را پرت می کند فیلتر کنند تا بتوانند روی چیزی که می خواهند بشنوند تمرکز کنند.

 

آیا می توان سگ ها را برای شنیدن صداهای خاص آموزش داد؟

سگ ها را می توان برای شنیدن و تشخیص صداهای مختلف آموزش داد. با تمرین منظم می توان به نتایج مطلوب دست یافت.

به طور معمول، یک سگ به طور غریزی یاد می گیرد که بر اساس قرار گرفتن در معرض أصوات حساس و تجربیات خود با صداهای خاص ارتباط برقرار کند. یک مثال رایج می تواند صدای ماشین شما باشد که از خیابان می آید یا صدای خود شما. این تجربیات و تداعی‌ها این امکان را برای سگ فراهم می‌کند که اتفاقات بعدی را پیش‌بینی کند و سازگاری و آمادگی را برای او آسان‌تر می‌کند. از این توانایی ارتباطی می توان برای آموزش واکنش سگ به صداهای خاص استفاده کرد.