اهمیت گرفتن آزمایش خون در حیوانات خانگی

شمارش کامل خون (CBC) یک آزمایش خون رایج است که در طی یک بررسی سلامتی معمول یا به عنوان ابزاری برای تشخیص یک مشکل پزشکی انجام می شود. CBC را می توان به راحتی در اکثر مراکز دامپزشکی انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، در طول معاینه فیزیکی حیوان خانگی شما، آزمایش خون معمولی اغلب برای ارائه اطلاعات جامع تر در مورد سلامت حیوان خانگی شما انجام می شود. انجام این آزمایش آسان است و می‌تواند اطلاعات حیاتی زیادی در مورد انواع مختلف سلول های خونی شامل گلبول‌های قرمز خون ، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها در بدن بدهد.  همچنین می تواند به عنوان یکی از ابزارهای ارزیابی سلامت مغز استخوان مورد استفاده قرار گیرد، زیرا سلول های خونی در مغز استخوان تشکیل می شوند.

نتایج یک CBC اطلاعات ارزشمندی در مورد تعداد، اندازه و شکل سه نوع سلول اصلی در خون ارائه می دهد. هر گونه تغییر در ظاهر سلول ها نیز با این آزمایش خون قابل تشخیص است.

 

CBC چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

CBC کمیت و کیفیت گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها را در خون ارزیابی می کند. هر گونه ناهنجاری در تعداد سلول، اندازه و یا شکل ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامت باشد. این آزمایش می تواند نشان دهد که آیا حیوان خانگی شما کم آب است، کم خون است یا یک عفونت زمینه ای دارد. نتیجه آزمایش CBC معمولاً اطلاعات زیر را نشان می دهد:

1- هماتوکریت (HCT) : تعداد گلبول های قرمز موجود در خون را نشان می دهد. اگر HCT کم باشد اغلب نشانه ی کم خونی است، در حالی که HCT بالا می تواند به معنای کم آبی حیوان خانگی شما باشد.

2- هموگلوبین (Hbg)   : میزان هموگلوبین را اندازه گیری می کند. این سنجش می تواند به ارزیابی ظرفیت حمل اکسیژن توسط گلبول های قرمز خون به بافت های بدن کمک کند.

3- شمارش گلبول های سفید (WBC)  : تعداد کل گلبول های سفید خون را نشان می دهد. وجود التهاب یا عفونت در بدن می تواند باعث افزایش تعداد WBC ها شود. از طرف دیگر، تعداد کم WBC می تواند نشان دهنده چندین مورد از جمله عفونت جدی یا مشکل در مغز استخوان باشد که تولید گلبول های سفید را محدود می کند. انواع مختلفی از گلبول های سفید وجود دارد و هر کدام به طور مشخص به رویدادهای مختلف بدن پاسخ می دهند. به عنوان مثال، زمانی که سگ یا گربه ای از آلرژی رنج می برد یا دارای هجوم انگلی شدید است، ائوزینوفیل ها (EOS) معمولاً افزایش می یابند.

4- پلاکت (PLT) :  تعداد پلاکت ها را نشان می دهد. پلاکت ها عوامل مهمی در مکانیسم انعقاد خون در بدن هستند. ممکن است بیمار با تعداد پلاکت پایین مشکلاتی داشته باشد که از توانایی بدن برای تشکیل لخته خون جلوگیری می کند.

 

 

CBC چگونه انجام می شود؟

CBC با جمع آوری نمونه کوچکی از خون در یک لوله مخصوص که حاوی یک عامل ضد انعقاد است انجام می شود. نمونه خون سپس در یک دستگاه آنالیز خون خودکار قرار می گیرد، دستگاهی که ویژگی های مختلف انواع مختلف سلول های خونی را می شمارد و توصیف می کند.

همچنین مرسوم است که با گرفتن یک قطره خون از نمونه و پخش آن به صورت نازک روی لام شیشه ای، لام میکروسکوپی تهیه می کنند. از رنگ های مخصوص برای رنگ آمیزی خون و بررسی ظاهر سلول های خونی در زیر میکروسکوپ استفاده می شود.

به کمک نتایج فوری این آزمایش خون، درمان می تواند بلافاصله توسط دامپزشک شروع شود. اگر نتایج غیرعادی باشد، ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتری (خونی و غیر خونی) وجود داشته باشد.