آیا می توان به سگ ها هویج داد؟

هویج از سبزیجات بسیار مغذی و مفید می باشد که در بسیاری از غذاها جای خودش را تثبیت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، سبزیجات برای انسان ها بسیار مغذی هستند، اما مواد مغذی که انسان از سبزیجات دریافت می کند همیشه برای سگ ها به راحتی در دسترس نیست. توانایی هضم سبزیجات در گونه‌ها ی جانوری مختلف، متفاوت است.

دستگاه گوارش سگ آنزیم های گوارشی کافی برای تجزیه و هضم بیشتر سبزیجات تولید نمی کند. این بدان معناست که وقتی آنها سبزیجات خاصی می خورند، نمی توانند مواد مغذی را از آن دریافت کنند، زیرا نمی توانند سبزیجات را به اندازه های کوچکتر و قابل جذب تجزیه کنند. گاهی اوقات، به دلیل سوء هاضمه، سگ ها با خوردن مقادیر زیادی سبزیجات واکنش های نامطلوب نشان می دهند و می توانند علائمی مانند استفراغ یا اسهال داشته باشند.

با وجود این موارد، هنوز مصرف هویج برای سگ ها بی خطر در نظر گرفته می شود. آنها حاوی هیچ گونه ترکیبات سمی یا مواد خطرناکی نیستند که باعث ایجاد مشکلات سلامتی برای سگ ها شوند. سگ ها می توانند هویج را به درستی هضم و تجزیه کنند و خطر واکنش های نامطلوب غذایی را کاهش دهند.

هویج می تواند یک میان وعده سالم و گزینه درمانی برای سگ ها باشد زیرا به طور طبیعی سبزیجات غنی از مواد مغذی هستند.

 

فواید تغذیه سگ با هویج :

در اینجا برخی از مهمترین فواید دادن هویج به سگ آورده شده است :

1- هویج کالری و چربی کمی دارد :

خوراکی های بسیار مغذی وجود دارد که به طور بالقوه می تواند منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای سگ ها باشد، اما به دلیل محتوای کالری و چربی آنها نمی توان به طور منظم آن ها را مصرف کرد. مصرف بیش از حد کالری و چربی در سگ ها می تواند منجر به چاقی و عوارض ثانویه سلامتی مانند آرتریت شود.

 

2- هویج می تواند به حفظ سلامت دندان در سگ ها کمک کند :

سلامت دندان در سگ ها اغلب نادیده گرفته می شود و تعداد کمی از صاحبان سگ از اهمیت حفظ سلامت دندان در پیشگیری از بیماری های جدی در سگ خود آگاه هستند. بیماری پریودنتال شدید می تواند خطر مشکلات کلیوی، کبدی و قلبی را در سگ ها افزایش دهد. سگ‌های مبتلا به بیماری‌های دندانی نیز بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات گوارشی هستند، زیرا باکتری‌های دندان‌ها می‌توانند به دستگاه گوارش آنها حمله کرده و در آن جا تکثیر شوند.

 وقتی به سگ ها هویج داده می شود، آن را می جوند و باعث خراش ملایم سطح دندان ها می شود و آثار پلاک را از بین می برد و از تشکیل پلاک و مشکلات دندانی جلوگیری می کند.

 

3- هویج سرشار از فیبر است :

هویج، مانند بسیاری از سبزیجات دیگر، سرشار از فیبر است و به تنظیم حرکات روده در سگ ها کمک می کند. فیبر غذایی جابه جایی غذای مصرف شده را در طول دستگاه گوارش سگ تنظیم می کند و به کنترل علائم اسهال و یبوست در سگ های آسیب دیده کمک می کند. فیبر همچنین به کنترل جذب گلوکز از غذا کمک می کند، سطح قند خون را بعد از غذا تنظیم می کند و می تواند برای سگ های مبتلا به دیابت بسیار مفید باشد.

 

 

4- بتاکاروتن برای سگ شما مفید است

مسلما شناخته شده ترین مزیت تغذیه ای هویج، محتوای بالای بتاکاروتن آن است که فواید سلامتی مختلفی را برای سگ ها به ارمغان می آورد. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان و پیش ساز ویتامین A است. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کرده و آن ها را از بین می برند و از آسیب سلولی در اندام ها و بافت های مختلف جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدان ها می توانند به پیشگیری و مدیریت مشکلات مختلف سلامتی مانند نارسایی کلیه و کبد در سگ ها کمک کنند.

بتاکاروتن علاوه بر اینکه یک آنتی اکسیدان است، یک پیش ساز مهم برای ویتامین A است، ویتامینی که مسئول حفظ بینایی در سگ ها است. ویتامین A همچنین به حفظ تعادل سیستم ایمنی و پوست و پوشش مویی در سگ کمک می کند.

 

چه زمانی هویج برای سگ مضر است؟

علیرغم اینکه هویج خوراکی بسیار مغذی است، ممکن است سبب ایجاد خفگی یا انسداد در هنگام بلع شود. همانطور که در بالا اشاره شد، هویج نسبتاً سفت است و اگر به درستی جویده نشود، تجزیه آن دشوار است.

سگ ها تمایل دارند غذای خود را به طور کامل ببلعند و اگر هویج نسبتاً بزرگی را ببلعند ممکن است باعث خفگی شود یا دستگاه گوارش حیوان را مسدود کند.

مصرف مقادیر زیاد فیبر همچنین می تواند منجر به مشکلات گوارشی شود. این  اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که یک سگ تعداد زیادی هویج را در یک زمان می خورد. یبوست و ناراحتی معده می تواند به دلیل مصرف بیش از حد فیبر رخ دهد.

 ویتامین A اگرچه یک ماده مغذی ضروری برای بدن است، اما در صورت تولید یا مصرف بیش از حد می تواند باعث ایجاد سمیت شود. دادن هویج بیش از حد به سگ شما می تواند منجر به سمیت ویتامین A شود که با سفتی مفاصل و کاهش تحرک مشخص می شود، که شدت آن به میزان بالای ویتامین A در بدن سگ بستگی دارد.