علل ایجاد زخم قرنیه در گربه ها

بیماری یا آسیب به سطح چشم می تواند باعث اختلال بینایی یا حتی نابینایی در حیوانات خانگی شود. اگر این اتفاق افتاد، بسیار مهم است که چشم گربه شما به سرعت توسط دامپزشک درمان شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، سطح چشم یا قرنیه ساختار بسیار هوشمندانه ای دارد. قرنیه چشم را می پوشاند و از محتویات داخلی محافظت می کند. قرنیه شفاف است و به نور اجازه عبور می دهد و در لایه های عمیق تر چشم پردازش می شود.

 

1- عفونت ویروس هرپس گربه (FHV-1) :

FHV-1 می تواند باعث علائم آنفولانزای گربه مانند عطسه، تب و بی حالی شود. علاوه بر این، توانایی خاصی در آلوده کردن چشم دارد. این ویروس سبب ورم ملتحمه می شود و می تواند سطح چشم را آلوده کند. FHV-1 می تواند باعث تیرگی، درد و زخم چشم شود.

FHV-1 اغلب در مواقع استرس ظاهر می شود، بنابراین مهم است که عوامل استرس زای شناخته شده را در بچه گربه های آسیب دیده به حداقل برسانید. سویه های FHV در واکسن آنفولانزا (FVRCP) گنجانده شده است و می تواند به محافظت از بچه گربه ها در برابر عفونت اولیه کمک کند. بعید است که واکسن به گربه های مبتلا به عفونت فعال کمک کند.

 

2- زخم چشم :

هر گونه آسیب به قرنیه که باعث از بین رفتن یکپارچگی سطح آن شود، زخم چشم نامیده می شود. این زخم ها می توانند سطحی باشند یا اینکه بر لایه های عمقی قرنیه تأثیر بگذارند. زخم چشم می تواند در اثر ضربه یا خراش ایجاد شود. این اتفاق معمولا در گربه ها پس از دعوا یا نزاع با سایر گربه ها رخ می دهد.

 

 

3- کراتیت و سکوستروم :

کراتیت به معنای التهاب یا عفونت قرنیه است. علل زمینه ای برای تشکیل کراتیت شامل یک واکنش ایمنی به نام کراتیت ائوزینوفیلیک، کاهش تولید اشک ، مالیدن موها روی چشم و یا ناتوانی در پلک زدن صحیح است.

سکوستروم معمولاً در نژادهای بینی کوتاه با چشمان درشت مانند گربه پرشین دیده می شود. این نژادها همچنین مستعد ابتلا به بیماری به نام سکته قرنیه هستند. Sequestra لکه تیره ای است که روی قرنیه ایجاد و به تدریج بزرگ می شود.

 

سایر بیماری های قرنیه :

معمولاً قرنیه ممکن است توسط آلودگی با قارچ یا مخمرها نیز عفونی شود. علایم این عفونت ها ممکن است شبیه به یک زخم در چشم به نظر برسند اما بهبود نمی یابند.