حساسیت های غذایی در حیوانات همراه

اگر حیوان خانگی شما دچار خارش بیش از حد شده است، ممکن است یکی از دلایل اصلی آن حساسیت غذایی باشد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، حیوانات خانگی پس از اینکه سیستم ایمنی آنها یکبار در معرض یک غذا یا ماده خاص قرار بگیرد، می توانند آلرژی غذایی ایجاد کنند. آلرژی غذایی می تواند در توله سگ هایی که فقط چند ماه سن دارند تا هر مرحله از بزرگسالی ایجاد شود.

 

علل شایع آلرژی غذایی در سگ و گربه:

منابع پروتئینی یکی از رایج ترین عوامل آلرژی زا در حیوانات خانگی هستند.

 

1- گوشت گاو

2- مرغ

3- محصولات لبنی

4- تخم مرغ

5- گندم

6- ذرت

7- سویا

8- ماهی

 

سایر علل آلرژی غذایی در سگ و گربه:

 

عوامل ژنتیکی (ارثی) احتمالی می تواند نژادهای خاصی از سگ ها و گربه ها را مستعد ابتلا به آلرژی غذایی کند. در حالی که هر نژادی می تواند به آلرژی غذایی مبتلا شود، به نظر می رسد کوکر اسپانیل، وست هایلند وایت تریر، لابرادور رتریور و بولداگ فرانسوی بیشترین احتمال ابتلا به آلرژی را دارند.

 

 

علائم آلرژی غذایی در حیوانات خانگی:

پوست : 

1- خارش، خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست

2- ریزش مو (آلوپسی)

3- ممکن است یک ناحیه از بدن مانند پنجه ها یا چندین ناحیه مانند گوش ها، صورت، پنجه ها، ناحیه اطراف مقعد، زیر بغل، کشاله ران و غیره را تحت تاثیر قرار دهد.

4- عفونت های ثانویه پوست به دلیل خاراندن مداوم و  لیسیدن

5- توجه داشته باشید که آلرژی های غذایی دارای علائم پوستی مشابه سایر آلرژی ها مانند کک و آلرژی های محیطی و هوا هستند.

روده و معده : 

1- حرکات مکرر روده

2- مدفوع نرم و شل

3- اسهال

4- استفراغ

 

در موارد نادر، حیوانات خانگی ممکن است واکنش‌های آلرژیک شدید به برخی غذاها داشته باشند. علائم شامل کهیر، تورم صورت، سر و یا مشکلات تنفسی است. اگر حیوان خانگی شما هر یک از این علائم را پیدا کرد بلافاصله با نزدیکترین دامپزشک تماس بگیرید.

 

درمان آلرژی غذایی در سگ و گربه :

دامپزشک شما ممکن است کورتیکواستروئیدها یا آنتی هیستامین ها را برای کنترل خارش و آنتی بیوتیک یا سایر داروها برای عفونت های ثانویه در صورت نیاز تجویز کند. ممکن است شامپوهای دارویی برای کمک به تسکین خارش و التهاب پوست تجویز شود. تعیین علت آلرژی غذایی بهترین راه برای درمان حیوان خانگی شما است.

هنگامی که آلرژی غذایی حیوان خانگی شما تشخیص داده شد و مواد تشکیل دهنده آن مشخص شد، از دادن آن مواد غذایی حتی در مقادیر کم خودداری کنید. مطمئن شوید که همه افراد در خانه، پرستاران حیوانات خانگی و مراکز درمانی از حساسیت غذایی حیوان خانگی شما آگاه هستند.

 توجه داشته باشید که حیوان خانگی شما ممکن است در مراحل بعدی زندگی خود به مواد دیگر حساسیت غذایی پیدا کند. در صورت بازگشت هر گونه علائم یا علائم با دامپزشک تماس بگیرید.